Spelrum
Giraffen | 46 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 81 |
Mobilspel
Pågående | 21 408 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ooord | 2006-09-25 16:33 | |
Var placerar du första vokalen. Om du lägger ut första ordet, och det är ett enstavigt ord på 4 eller färre bokstäver på standardbräde. Var placerar du då vokalen? På startrutan eller bredvid? | ||
Kvittra | 2006-09-25 17:00 | |
Det beror helt och håller på vilka bokstäver jag har kvar "i handen" sedan, dvs om jag ev kan plocka mycket poäng, nästa gång jag lägger. | ||
vulcan | 2006-09-25 17:15 | |
Det beror helt på ordet totalt sett. Om jag t ex startade med KLIV så skulle jag nog lägga V:et på startrutan därför att I är den bokstav som är minst lukrativ för motståndaren att kunna haka på på dubbla bokstavspoängsrutan ovanför. Om jag däremot startade med DAMM så skulle nog ett M hamna på motsvarande plats därför att A öppnar för både ett dubbelt J och X. Om jag däremot hade någon av brickorna själv på hand kan det hända att jag skulle chansa med att lägga upp för mig själv i nästa drag. I KLIV-exemplet skulle jag kanske lägga I på startrutan om jag satt med ett Y på hand för att ha tre ställen i nästa drag (YL, LY och VY) där jag kan lägga ut Y för dubbel bokstavspoäng. Satt jag med ett A till kan det hända att jag skulla ha lagt DAMM med D på startrutan i hopp om att kunna haka DAMM/A i nästa drag upp eller ner till två gånger ordpoängen. | ||
Arne Boll | 2006-09-25 18:36 | |
B och V väl ganska bra att bygga på med i läge. Sedan brinner det inte i knutarna med att få ut Y eller J direkt, går att spara X-ggr. Sedan måste man också kolla upp orden så att de inte går att bygga ut åt 3ggr. | ||
Elmis | 2006-09-25 19:02 | |
Lägen för Y är inte så intressant i början då de oftast går att kontra på för hyfsade poäng. Dessutom går i princip alltid Y för bra poäng. Kan t.e.o.m. vara skönt att se den endast gå för 32p i början. | ||
Elmis | 2006-09-25 19:03 | |
bra förkortning, e.l.m.i.s. ... | ||
reed | 2006-09-25 19:09 | |
Jag håller inte med om att man inte ska lägga öppningsord som går att förlänga till 3*ord. Sannolikheten att motståndaren ska ha just de bokstäver som behövs direkt är väldigt liten, och alltså är upplägget neutralt. | ||
Arne Boll | 2006-09-25 19:12 | |
Ok, håller med dig reed, jag bedömmer sannolikheten att min motståndare har de bokstäver som jag kan komma på i de ord som är tänkbara. | ||
Elmis | 2006-09-25 19:15 | |
Det beror ju på vilka ord reed. Där det krävs tre ettor är det inte så vettigt drag. | ||
reed | 2006-09-25 19:56 | |
Ja, visst, det var såklart en generalisering. Men det är det ju alltid när man diskuterar sånt här. | ||
Elmis | 2006-09-25 19:57 | |
Å sånt e vi bra på. :) | ||