Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade6
Mobilspel
Pågående21 573

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ooord2006-10-13 17:24
Antal inlägg: 1089

Spela upp och ner funktion?
Jag har förstått att för dem som spelar Scrabble i verkligheten, behöver en av spelarna i varje parti tampas med att se spelbrädet från fel håll. Ett litet förslag är kanske att införa samma funktion även på Betapet. Jag har prövat att vända min bildskärm upp och ner, men det blev inte riktigt samma känsla. Bra idé eller?

gubbi2006-10-13 17:27
Antal inlägg: 2638

Det är en idé som varit uppe till diskussion tidigare och resultatet är inte särskilt lyckat. Att enbart vända bilden upp och ner ger inte alls samma visuella situation som att sitta framför ett upp-och-nervänt bräde, eftersom det i verkligheten innefattar ett tredimensionellt perspektiv.

reed2006-10-13 17:54
Antal inlägg: 276

Sedan är det här med att spela upp och ner mycket lättare än folk i allmänhet föreställer sig. Jag har inte träffat någon som tyckt att det varit jobbigt efter en tre-fyra partier.

Guinevere2006-10-13 19:35
Antal inlägg: 69

Jag håller med ooord! Och mot gubbis invändning vill jag säga - visst! det blir inte samma som i verkligheten, men det blir ändå mer likt än inte! Och jag behöver träna på uppånerspel!! Om det inte är svårt att programmera, kan väl vi som vill köra så, få göra det?

reed - härmed kan du betrakta dig som mött av någon som tycker det är APSVÅRT även efter 3-4 partier... jag säger bara *MRO!!

:)

gubbi2006-10-13 22:58

:) Det skulle gå tämligen enkelt att implementera, och jag har aldrig sagt att det inte skulle vara aktuellt överhuvudtaget. Sedan är naturligtvis frågan vad våra programmerare väljer att prioritera.

illiterate - Ej medlem längre2006-10-13 23:06
Antal inlägg: 6521

Varför använder man inte ett sånt där underlag under brädet som gör att det är lätt att rotera spelbrädet mellan varje tur? Har för mig jag såg det i nån film eller liknande...

gubbi2006-10-13 23:20

Det används i viss utsträckning i engelskt Scrabble. Jag föredrar att inte spela med ett sådant, eftersom det är en smula irriterande att plötsligt få brädet roterat när man kontemplerar över lämpliga drag, men det är nog liksom att spela upp-och-nervänt en ren vanesak.

Birgerkung - Spelvärd2006-10-15 07:50
Antal inlägg: 2392

Jag håller helt och hållet med om att det INTE blir samma sak att vända på bilden på skärmen som att spela med ett uppochnervänt spelbräde. Se själva:

www.nisseklubben.se/...r/ beta.png

Det där tycker jag ser helt förfärligt hemskt ut. Så är det verkligen inte att spela IRL! Det skulle nog bara avskräcka folk från att spela med riktigt bräde om dom trodde att det såg ut så där.

kajix2006-10-15 09:59
Antal inlägg: 7767

kan ni intre utveckla ett 3d-spel dårå?

monk - Administratör2006-10-15 10:03
Antal inlägg: 2378

hehe.. 3D är mycket jobb, men mest likt verkligheten måste det väll vara om man lägger sin skärm platt på ett bord och snurrar på den. (förutsätter dock att man har en LCD) :-)

mammamu - Ej medlem längre2006-10-15 21:04
Antal inlägg: 1286

Haha japp, det funkade inget vidare med en 19 tums burk;P
Uppochner var inte heller så vidare smidigt:)

Birgerkung - Spelvärd2006-10-15 21:12
Antal inlägg: 2392

På en laptop kan man ju vika runt skärmen helt, så att den blir vågrät, platt mot bordet. Jag testade att öppna bilden jag la in ovan och vika upp skärmen så, och då blev det faktiskt ett resultat som påminner starkt om att sitta vid ett IRL-bräde och spela uppochner. Enda problemet med detta är den begränsade betraktningsvinkeln på min skärm.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?