Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade14
Mobilspel
Pågående21 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sakoline2006-10-14 15:39
Antal inlägg: 742

Vilket väljer ni? Speltaktik
1. Lägga en rullning men då öppna för att motståndaren får mycket högre poäng utan att vara särskilt skicklig, genom att du lägger rullningsbrickorna nära höga poängrutor...
2. Låta bli rullningen eftersom du inte vill att motståndaren ska få lätta höga poäng

oavsett vem som leder.

blue_moon2006-10-14 15:53
Antal inlägg: 9713

Föredrar rullning! Låt vara att jag dukar julbord för motspelaren, men jag kan nog också knipa åt mig nån godbit! Medvetet snålspel resulterar ofta i en kompakt gyttrig spelplan där det blir allt svårare att lägga och bygga ut. Spelet ska flyta fint för att bli roligt! Mina motspelare säger ofta att det är kul att spela med mig... *L*

HumbleBug2006-10-14 16:04
Antal inlägg: 1836

man kan aldrig undvika att lägga nära "höga poängrutor". Har aldrig ens funderat i banor som "nr 2".

vulcan2006-10-14 17:11
Antal inlägg: 7666

På standardbrädet kan enligt min mening i stort sett aldrig en situation uppstå där det av defensiva skäl är rätt taktik att låta bli att spela en rullning. Visst kan det någon sällsynt gång hända att motståndaren kan kontra med exempelvis JORD/AJ där J är på 2xBokstav och hela JORD på 3xOrd (ger 69 poäng). Men det är så sällsynt att det inte uppväger fördelen av att rulla och få minst 56 poäng. Som med alla sannolikhetsbedömningar måste man se saken i ett längre perspektiv och inte bara titta på det enskilda partiet.

I slump däremot kan det hända att en rullning för 60-70 poäng kan öppna upp för att motståndaren exempelvis kan lägga en femma över 2 röda och någon bokstavspoängruta - något som kan bli ödesdigert. I ett sådant fall kan det kanske ibland finnas skäl att låta bli att spela sin rullning.

För övrigt resonerar också blue_moon alldeles rätt när hon påpekar att öppningar åt motståndaren också många gånger ger öppningar åt mig själv. Ett alltför defensivt tänkande kommer inte att göra dig framgångsrik vid brädet. Att väga risk mot utdelning vid varje drag är en av de centrala frågorna i Scrabble.

HumbleBug2006-10-14 17:31
Antal inlägg: 1836

Jag rullar, spelar extremt öppet och skiter i allt vad risker heter. Det har tagit mig långt. Om jag var IRLare så skulle jag nog bli lite klokare (och bättre). Men det ska vara kul att spela. Det är det viktigaste av allt.

Radagast2006-10-14 17:36
Antal inlägg: 782

Det har hänt några gånger att jag inte rullat trots att jag kunna göra det, men då har jag haft båda blanka och kunnat få 30+ poäng för en vokalfyra eller honnör. Att inte rulla för att undvika att öppna har aldrig hänt mig, men det skulle möjligen kunna hända om jag ledde med en hel del och öppnade för trippel-trippel-utgång som skulle kunna leda till förlust. Jag har läst om ett liknande läge i engelskt scrabble som uppstod i en VM-match, men där misslyckades taktiken att inte rulla: Motståndaren gick ändå förbi i kraft av två rullningar och några andra högpoängsdrag.

För övrigt anser jag man inte ska vara rädd för att öppna, åtminstone inte på standardbrädet (som är det enda jag kan spela på). Visst, ibland kan motståndaren kontra för 50+ eller så, men i långa loppet lönar det sig i alla fall för mig att spela öppet. Dessutom tycker jag att öppet spel är roligare!

Stacker - Ej medlem längre2006-10-14 18:10
Antal inlägg: 97

Alltid rullning eftersom jag bara under vapenhot spelar på ett slumpat bräde.

sakoline2006-10-14 18:30
Antal inlägg: 742

Och jag menar på slumpbräde, ja.

Jag har själv aldrig gjort så, men hade en motspelare som rullade och fick rätt bra, sedan hade jag ett J och lade ett ck-ord och fick flera hundra poäng. han fick sin rullning men skapade också otroligt bra läge för mig.
Jag tycker det är intressant att diskutera speltaktik i betapet.

Elmis2006-10-14 18:54
Antal inlägg: 2916

gubbi rullade nyligen på träningen och det gjorde att han förlorade. Jag har för mig det handlade om ett Z i påsen eller om det gjorde att motståndaren fick ut Z. Eller att det fanns så många konsonanter kvar i påsen att han rök på det. Det gäller att ha koll på vad som återstår i brcikväg och se om det är värt att slänga ut de enda bra brickorna som är kvar för 60p.

gubbi2006-10-14 22:05
Antal inlägg: 2638

Så sant som det var sagt! :)

Stacker - Ej medlem längre2006-10-14 22:11
Antal inlägg: 97

och årets nobelpris i taktik går till

Lyle2006-10-15 10:23
Antal inlägg: 853

Jag väljer alternativ ett. Det beror också på hur mycket poäng rullningen ger men det känns dumt att spara på en rullning. Men om jag till exempel har två blanka skulle jag spara dom och lägga något annat.

vulcan2006-10-15 13:00
Antal inlägg: 7666

på slumpbrädet måste man helt klart tänka sig för mer innan man väljer att rulla. Det behöver inte bara handla om öppningar, utan också att det faktiskt kan ge mer poäng att lägga ett kortare ord nån annanstans. Häromdagen hade jag t ex lyckats få upp den klassiska tråkrullningen DITRESA med en A-hakning när motståndaren också rullade och öppnade med ett S i en kolumn med flera poängrutor. Det gav faktiskt några fler poäng + stängde ett farligt läge att lägga ut DITREA där över S:et.

Jag tror f.ö. det var i samma match som jag fick ett präktigt hjärnsläpp och öppnade upp mot ett helt gäng med röda i rad - vilket motståndaren tackade för med en snygg femma för över 200 poäng. Jag kanske borde sluta skriva råd i taktikfrågor... :-)

Andreas E - Ej medlem längre2006-10-15 13:23
Antal inlägg: 23

Som det konstateras i en annan tråd: man hamnar ändå slutligen på den rejting som man är värd, oberoende av motstånd, val av bräde eller tid (det senare har jag själv provat mig fram med, och det tycks för mig vara svårt att komma över 3500 oavsett).
Jag har gjort mig skyldig till några präktiga idiotrullningar som kanske gett 75p på slumprädet, varvid min motståndare lagt ett ganska enkelt ord och höstat in upp mot 350p på det slumpade brädet. I brist på andra ridderliga egenskaper gör man ju åtminstone en annan människa lycklig :-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?