Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Blue Ztar2005-10-14 15:11
Antal inlägg: 1065

Stryklapp
En fråga till er som är erfarna stryklappsanvändare: Hur utnyttjar man stryklappen bäst? Har ni några bra tips?

(En stryklapp är en lapp där alla 100 bokstäverna är utskrivna, så att man kan stryka över dom efterhand som dom läggs ut på brädet. Som jag har fattat det så används det IRL och är tillåtet hjälpmedel även här på betapet.)

Huvudtvätt2005-10-14 15:33
Antal inlägg: 256

jag är inte särskilt bra på att använda stryklappar, men några kommentarer kan jag kanske komma med.

när det börjar närma sig slutet, och du fortfarande har en chans att byta(mer än 7 brickor i påsen) kan du dra av även de brickor du har på hand så du ser vilka brickor som finns kvar i påsen och hos motståndaren. Då kan du oftast se om du har någon chans att få ut Z, om du sitter med det, eller så kan du se om det finns mycket vokaler eller konsonanter kvar.

När alla brickor i påsen har gått så vet du exakt vilka brickor motståndaren har. Då kan du se till att stoppa denne från att få ut exempelvis sitt Z eller C, eller en möjlig rullning. Om du är riktigt taktisk kan du försöka tänka flera drag i förväg, typ: Om jag lägger där måste han lägga där, och då kan jag gå ut.

Tidigare under matchen kan man använda avprickningen för att snabbt se om alla U, Y och Å har gått till exempel, så du vet om det är farligt att bjuda på ett läge för en 3xBokstav-ruta.

Den största poängen är alltså att tjäna så mycket poäng som mycket på slutspelet, genom att förhindra att motståndaren får ut sina brickor, samtidigt som du maximerar din egen poäng.

Om du ser att alla A utom ett som du har på hand har gått, så kan du lugnt lägga upp för en 3xord genom att lägga ett ord som du kan haka ditt A på.

Birgerkung - Spelvärd2005-10-14 17:36
Antal inlägg: 2392

I praktiken är det väldigt få spelare som lyckas med sina avprickningar. Det är av någon anledning nästan alltid så att man missar att pricka av ett eller två drag, och/eller prickar av fel bokstäver. Men även om man bara prickar av ungefär rätt är stryklappen ett bra stöd för att se hur riskabelt det är att ge motståndaren ett bra läge. Och i slutet av matchen är det ofta direkt avgörande om motståndaren till exempel sitter med ett C eller X kvar. Kan man stoppa honom från att få ut det kan det vara värt mycket.

Blue Ztar2005-10-15 15:24

Jag har testat att använda det några gånger nu och jag märker att Birgerkung har rätt när det gäller att missa ibland...
Man får en helt annan syn på vilka brickor som är värdefulla när man ser tex hur många vokaler som är kvar.
För att slippa skriva ut en massa papper och för att kunna ha ögonen på skärmen hela tiden, slängde jag ihop ett litet program som fungerar som en styklapp. Är mycket smidigt att ha bredvid brädet. Anses det som ofint att använda ett sånt hjälpmedel som inte alla spelare har tillgång till?

Pialina2005-10-15 15:33
Antal inlägg: 665

Häftigt att kunna slänga ihop ett program när det är något man vill ha!

Här finns motsvarande:
www.pcp.no-ip.biz/di...ru tor.html

Blue Ztar2005-10-15 15:48

Där ser man...jag tycker dock att det var så stort att man inte får någon överblick och det verkar jobbigt att byta fönster hela tiden. Men smaken är som baken.

Mamin - Ej medlem längre2005-10-17 14:04
Antal inlägg: 79

Dö stjärnan.. kan du inte slänga ut ditt program som du slängt ihop.. typ donera det till siten?

*Ler vackert*

Nemi2005-10-17 14:06
Antal inlägg: 5952

hihi :)
jag kan betala med en virtuell puss samt en extra kudde i myshörnan :D

Blue Ztar2005-10-17 23:17

Då kan jag ju inte svara annat än att jag gärna delar med mej. =)
Frågan är bara hur?

Blue Ztar2005-10-19 18:59

För er som är sugna på att använda en digital stryklapp har jag nu lagt upp min på adressen

web.telia.com/~u47032443/

Synpunkter mottages gärna!

gubbi2005-10-19 19:47
Antal inlägg: 2638

Går inte att köra för min del... den frågar efter filen rtl60.bpl

Blue Ztar2005-10-19 19:49

aj, min tabbe. Ska fixa strax

Blue Ztar2005-10-19 20:50

gubbi: Tack så mycket för att du talade om att det fattades en fil!

Jag har nu lagt upp två nya som jag hoppas ska funka. Testa med den översta först, om den inte funkar testa den undre. Är tacksam om nån talar om eventuella problem.

gubbi2005-10-19 21:05

Den översta fungerar prima för mig nu! Tack!

Vingummi - Ej medlem längre2005-10-20 01:28
Antal inlägg: 42

Jag har upplevt det som Birgerkung påpekade, att det är lätt hänt att man missar något drag.

Ni som använder det? Prickar ni av varje eller koncentrerar ni er på vissa bokstäver och bara prickar av dessa?

Jag har visserligen bara provat två gånger och det under hets!

Måns_E2005-10-20 01:31
Antal inlägg: 12023

Jag försöker pricka av varje. Det brukar fungera hyffsat om man inte koncentrerar sig för mycket på att hitta rull, eller andra bra lägg medan den andra lägger sina brickor.

Å andra sidan så spelar jag aldrig hets :)

Måns_E2005-10-20 01:37
Antal inlägg: 12023

Förresten, Blueztar, tack för ett trevligt program :)

Blue Ztar2005-10-20 01:40

Slit den med hälsan!

Jag måste spela stress eller högre för att klara av att pricka av hyfsat. När jag spelar hets så tycker jag det tar för mycket uppmärksamhet.

Vingummi - Ej medlem längre2005-10-20 01:53
Antal inlägg: 42

Problemet för mig var att till slut visade den att det fanns väldigt många bokstäver kvar fast jag tyckte jag hade prickat och prickat...*s*

gubbi2005-10-20 08:27

=) Ja, det känner jag igen... i takt med allt mer tävlingsspelande har jag blivit bättre och bättre på att pricka av. Dock kostade slarvig avprickning mig en match på Uppsala Öppna, vilket sved ganska rejält. Vid hets skulle jag inte ens försöka pricka av... jag blir stressad så det räcker av hets ändå...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?