Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade54
Mobilspel
Pågående21 209

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ENAPEON2006-11-01 12:39
Antal inlägg: 456

Svenska fågelarter gills inte?
Finns inte alla svenska fågelarter med i SAOL? Jag fick nämligen inte skriva ängshök vilket skulle ha gett hur mycket poäng som helst.

gubbi2006-11-01 13:47
Antal inlägg: 2638

Nej, _alla_ arter finns inte med när det gäller växter och djur utan det får snarare ses som ett urval av några av de vanligast förekommande (även om man kan undra hur vissa hittat sin väg till SAOL och hur andra kunnat undgå att tas med).

gubbi2006-11-01 13:59
Antal inlägg: 2638

DUVHÖK, KÄRRHÖK, SLAGHÖK och SPARVHÖK är de hökar som finns med.

Bartendern - Ej medlem längre2006-11-01 15:56
Antal inlägg: 162

mås e ju nästan som en ängshökhök

Elmis2006-11-01 16:53
Antal inlägg: 2916

AZURMES saknas mycket...

Dr Jacoby2006-11-01 18:35
Antal inlägg: 93

Slaghök är ingen fågelart så vitt jag vet. Azurmesar är ganska ovanliga i Sverige. Ängshök tycker jag kan få vara med i saol.

/mer än bara scrabblenörd

Grisebank2006-11-01 19:39
Antal inlägg: 85

Ja, en forumfråga som varit uppe tidigare. Om alla djurarter, växter, kryptogamer m.m. skall finnas med i SAOL så blir nog boken för tjock. I digital form ser jag ingen begränsning dock. Där hoppas jag att även "gamla" ord borde finnas med dock med en flagga så att man kan se att det inte finns med i tryckta utgåvan (indikerar att ordet inte används normal längre). Såg förresten en rullning innan jag började skriva detta inlägg "Arborra", hur många använder detta ord i dag? Rullaren borde också tilldelas ett pris.

Slaghök är en synonym för duvhök i många dialekter.

vulcan2006-11-02 12:53
Antal inlägg: 7666

Eftersom den mycket mer fullständiga ordboken (SAOB) finns på nätet sedan åratal tillbaks kan man väl tycka att den kan få fylla funktionen som Grisebank efterlyser i första hand. Men visst vore det lite kul med en SAOL där också borttagna ord från tidigare upplagor finns med, uppmärkta med en "flagga".

SAOL:s inkonsekvenser är något man får lära sig att leva med som spelare. På vissa fackområden borrar den väldigt djupt - på andra finns förvånande luckor. Jag är dålig på fåglar och lider därmed inte särskilt mycket av att en del arter saknas. Däremot är SAOL ganska komplett på fisksidan - ett gammalt vulcaniskt intresse. Det finns flera bra "konstiga" femmor t ex som jag förmodligen till skillnad från många andra spelare haft helt gratis och inte behövt plugga in; VIMMA, FAREN, FÄRNA. Mitt bästa "fiskfynd" hittills är nog dock den TIGERHAJ som plötsligt simmade in i medvetandet på en IRL-tävling.

Merko2006-11-02 15:55
Antal inlägg: 171

grisebank: jag tror det finns ARBORRARE ocksa (ja, jag ar mer ordnord an vad som behovs for scrabble :).

Jag saknar fortfarande *BEOSTARE, som ar en av de fa faglar jag kanner till och forsokt lagga. Annars tror jag att SAOL 13 blivit battre pa att ta med grundamnen (*TERBIUM forsokte jag med harom dagen) och vanliga enheter.

brava2007-02-28 20:08
Antal inlägg: 1636

Som den fågelälskande varelse jag är så tänkte jag ruska liv i denna tråd med fågeltema.

Alltså - här kan vi väl skriva fågelrelaterade rullar eller andra "bra att kunna fågelord" som funkar här på Betapeta.

Mitt bidrag blir således: FLYGARE, (GLIdArE), guLSPARV, ORRSpEL

-NIKe-2007-02-28 21:15
Antal inlägg: 185

S T O R l O M

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?