Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade39
Mobilspel
Pågående21 617

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Genie - Ej medlem längre2006-11-13 22:29
Antal inlägg: 177

Angående övervakares auktoritet
Hej och så där.

Jag undrar vilka förhållningssätt som ni övervakare (hur många är ni eg?) tyr er till gällande de vanliga spelarnas vara eller icke vara på sajten.

Just nu och här undrar jag framför allt hur ni tacklar en spelares önskan att återaktivera ett tidigare konto som spelaren, mot eller med bättre vetande, avslutat på eget bevåg.
Det är nämligen så att jag - genom att vara så där observant, lyhörd och trevlig som jag alltid är - märkt stora skillnader i handlingshavandet.

En del övervakare säger sonika: Nej, det går inte att återaktivera tidigare konton.

Andra säger: Det går, men vi får inte. Du får inte. Är det avslutat så är det.

Några förhandlar: Ja, jag kan ge dig ditt gamla konto tillbaka om jag får avsluta det du har nu. (Ev. innebörd: Ingen får ha mer än ett konto oavsett anledning?)

En del förhalar: Ja, du kan få det tillbaka när jag får tid att fixa det.... zzz

Så finns det de som bara säger: Javisst, och fixar tillbaka kontot direkt.

Nå, nu tänker jag vara neutral och inte lägga någon värdering i vilket alternativ som är det bästa. Men jag undrar verkligen varför det skiljer sig så från övervakare till övervakare - finns det inga gängse riktlinjer?

Bästa hälsningar.

Pst. Jag önskar inte få ett gammalt konto återaktiverat.

Nemi2006-11-13 22:45
Antal inlägg: 5952

Du har redan fått ett konto återaktiverat idag efter att du hade stängt det på eget bevåg, samt övet ett avslutat.

Vi är ett flertal övervakare. Givet så svarar vi på olika sätt men vi har samma regler. Vad gäller just gamla konton så ska de inte återaktiveras om de varit avstängda t ex. En avstängning är en avstängning.

Du frågar om vi har olika inställningar till medlemmars varande och icke-varande. Nej, det har vi inte. Det du tar upp är konton som stängs av på eget bevåg av medlemmen själv. Det bryr vi oss inte om. Det är fritt upp till var och en att göra precis som den vill med sitt konto så länge det inte bryts mot några regler.
Alla övervakare arbetar helt gratis här och lägger ner tid på en sida vi tycker mycket om, vi är måna om att det ska vara en god stämning. Att vi just i detta fall inte gjort en hård policy att "just det här ska vi säga" tycker inte jag är något att klandra oss för.

Genie - Ej medlem längre2006-11-13 22:49

Nemi, det är inte mig du har återaktiverat ett konto till.

Jag vill gärna ha svar från fler övervakare.

Genie - Ej medlem längre2006-11-13 22:58

Jag förstår det Mouche, och Nemi. Jag ifrågasätter inte av övervakare avstängda konton.
Jag undrar om spelare som avslutat konton själva och vill ha det tillbaka och varför en del övervakare inte hjälper, en del hjälper och en del hjälper fast med förbehåll.

Dessutom klandrar jag inte och det är inte min avsikt att få alla övervakare i försvarsposition. Jag försöker bara förstå.

Nemi2006-11-13 23:00

Nehej, men då är det någon du känner iaf och har pratat med :) Ber om ursäkt för mitt antagande. Känner igen citatet från mig själv bara.

Mouche - Administratör2006-11-13 23:03
Antal inlägg: 24193

Jag instämmer till 100% med Nemi.
Har man blivit avstängd så finns det en orsak till det, vilket det inte gör om man själv avslutat sitt konto.

Att det skiljer på hur vi uttrycker oss i skrift betyder inte att vi inte är överens i sakfrågan.

Mouche

Nemi2006-11-13 23:04

Jag går inte i försvarsposition :)

Genie - Ej medlem längre2006-11-13 23:07

Jag känner att jag måste tydliggöra. Samtliga fem exempel om svar på att återaktivera gamla konton gäller konton som spelare avslutat själva. Alltså inte avstängningar.

odin - Administratör2006-11-13 23:12
Antal inlägg: 7442

Det är enkelt, (eller inte)

* Det finns folk som försöker få konton aktiverade när de blivit avstängda. Då aktiverar vi givetvis inte (denna klass tillhör de flesta).
* Det finns dessutom de som har som taktik att återaktivera konton av någon konstig anledning (jävlas? bråka?).
* Dessutom har man inte alltid tid att återaktivera folks konton, det är upp till varje övervakare. Sunt förnuft. Har man avaktiverat sitt konto kan man helt enkelt inte förvänta sig att vi ska aktivera det igen. Man får stå sitt kast.
* Man får ha hur många konton man vill.

Slutsats: övervakar bör vara restriktiva med att återaktivera konton. De gör helt rätt i som säger att nej jag återaktiverar inte. Men har de en bra dag och känner för det och personen i fråga är en trevlig prick så varför inte.

Vi har inget regelverk hugget i sten här. Man får tänka med förnufft och känsla.

odin - Administratör2006-11-13 23:22

Den person du syftar på har dessutom haft 10+ konton här där ett antal (de flesta tom) är avslutade. Det gör att en varningsflagga dyker upp. Det är visserligen helt tillåtet att ha fler konton här, men de som oftast har det brukar pyssla med fusk, vara otrevliga, eller bete sig allmänt konstigt. Dvs man blir lätt misstänksam av sådant (även om det i detta fall inte förekommer något sådant kring denne person).

Sen förstår jag att man blir misstänktsam när någon vill återaktivera ett konto. Det är ofta ett försök att få ett avstängt konto återaktiverat (ja man blir lätt misstänksam som övervakare här då vi har en minoritet (men ändock en hel del) som beter sig väldigt illa. Nemi försökte helt enkelt kolla om den person du syftar på har ärliga avsikter (med tanke på att ge sitt gamla konto tillbaks).

Grisebank2006-11-13 23:42
Antal inlägg: 85

Ett konto som användaren själv avslutat är väl bara att anse som borttaget för all framtid, svårare är det inte. Förstår inte att det kan finnas några skäl till återaktivering i detta fall.

Däremot om en övervakare stängt av någon kan det finnas skäl till återaktivering.

Genie - Ej medlem längre2006-11-13 23:43

Tack för behärskade svar odin.

Då gäller det således att vara en väldigt nice person och ha turen att fråga rätt övervakare för att få ett konto tillbaka, och att få det tillbaka utan att samtidigt bli av med det konto man frågar ifrån. Bra, då vet jag vad jag skall råda folk till. =)

Jag syftar dock inte på en särskild person, utan på ett flertal skilda fall där jag personligen vet att det är olika individer bakom kontona.

En följdfråga:
Så det finns ingen intern markering som visar om ett avslutat konto är borta pga av avstängning eller inte?

Tack för att ni tar er tid.

Mouche - Administratör2006-11-14 00:11
Antal inlägg: 24193

Ursäkta en kanske dum fråga men varför frågar inte de som rådfrågar Dig oss övervakare istället?
Torde gå bra mycket fortare att få svar om inte annat...

Mouche

Genie - Ej medlem längre2006-11-14 00:30

Ja du Mouche. Det är nog snarare så att när man diskuterar saker under en match så kan även ämnet ovan komma på tal. Och när det gäller just återaktivering av konton så har de jag pratat med redan pratat med en övervakare.
För övrigt är jag så pass inmossad på denna sajt att jag kan svara på det mesta. Och gillar man inte mina svar så kan man ge mig en smäll på käften utan att riskera avstängning.

(Obs, det där sista var ett skämt. fy mig.)

Tufflan2006-11-14 02:48
Antal inlägg: 1254

Ursäkta om jag frågar men KAN jag aktivera ett konto som användaren själv avslutar? *visslar* jag trodde inte det iallafall, bara konton som varit tillfälligt avstängda trodde jag gick att återaktivera om man inte är admin då. Hur som helst har jag nog aldrig fått en sån fråga iaf.

Så kan det också vara!

Rullkungen - Ej medlem längre2006-11-14 03:34
Antal inlägg: 13

Alla som har många konton fuskar inte eller beter sej illa

odin - Administratör2006-11-14 07:23

* Ja det finns interna markeringar varför ett konto är avstängt.
* Ja man kan aktivera avstängda/avslutade konton.

Rullkungen, ingen som påstår att _alla_ som har fler konton fuskar, men det ser man om man läser mina inlägg...

Tufflan2006-11-14 10:40
Antal inlägg: 1254

Jag måste nog skapa ett nytt konto som jag avslutar och sen försöker aktivera för att se vad som händer tror jag. Så man vet hur man ska göra och hur det ser ut i en sån situation. Lite undersökande journalistik kan man se det som. Konstigt att en sån här grej helt gått förbi mig ändå, om nu flera ser det som ett problem får man väl lära sig och göra sitt bästa för att hjälpa till om det skulle dyka upp frågor om detta. Jag var helt hundra på att det bara var administratörerna som kunde öppna avslutade konton, vilket ju inte är samma som de som är avstängda, då har man lärt sig nåt nytt då. Nä nu ska jag forska lite mer i detta!

Beta lugnt alla!

Nemi2006-11-14 10:52

:)
Ja, jag lärde mig också det. Första gången någonsin jag fått en fråga om det ämnet.
Eftersom ett konto som stängts ner av användaren själv inte syns öht alls i databasen så får man lirka lite för att öppna upp det igen.
Hoppas du fått svar på dina frågor oktavia.

Miss_jk2006-11-14 11:33
Antal inlägg: 8941

Men varför avsluta ett konto överhuvudtaget? Vill man inte spela för tillfället kan man väl ha det "vilande"? Alltså bara ge fanken i att logga in, i stället för att hålla på att avsluta och återuppta. Eller?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?