Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade59
Mobilspel
Pågående21 627

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Barfotalöpar2006-11-19 18:39
Antal inlägg: 13

var för går inte sjöorre?
Varför går inte sjöorre?

blue_moon2006-11-19 18:46
Antal inlägg: 9713

Det finns inte nåt som heter så, däremot finns sjöborre.

Elmis2006-11-19 18:56
Antal inlägg: 2916

Det gör det visst det. Det är en fågel, men inte så betydelsefull för SAOL-redaktionen tydligen. :)

Elmis2006-11-19 18:57

Den kommer faktiskt med i SAOL 13.

dixunis2006-11-19 19:35
Antal inlägg: 192

Den går inte för att den är en fågel, och flyger hellre.

XYZ-Saft - Ej medlem längre2006-11-21 18:02
Antal inlägg: 64

Kan vi inte upprätta en egen Betapet-redaktion som godkänner ord, efter nogrann efterforskning givetvis. Dessa ord lägger vi till på en egen tilläggsordlista liknande den som scrabbleförbundet har och vilka ord också är godkända här.

Bara en idé!

blue_moon2006-11-21 18:07
Antal inlägg: 9713

Sorry, miss av mig! Glömde kolla SAOL 13 och fågelboken...

Jobbar2006-11-21 20:24
Antal inlägg: 503

Bra ide XYZ-saft. Jag är helhjärtat med på en tilläggsordlista. Då vill jag ha med MÅNADSPENG, som jag sparade till och la på 3xOrd, men inte fick godkänt för. Sedan ska vi godkänna Do, RE, Mi, Fa etc. TÖLTA (vilket inte är godkänt fastän TÖLT är det. Ordet FAG (rovbakterie) är också ett jag saknar. I går lade jag ISMOLN vilket inte föll på läppen. Administratörer - fixa ett ställe där vi kan önska ord, är ni snälla.

Elmis2006-11-21 22:06

Avsteg från förbundets regler skulle inte gynna många tror jag. Särskilt inte de som tävlar live (eller vill börja tävla) och som vill träna med tävlingsordlistan dagligen på nätet. Om så ändå blir fallet propagerar jag för ett speciellt rum med denna egenfixade ordlista, men inte generellt. Det tror jag inte på. Dessutom kommer det alltid finnas meningsskiljaktigheter om vilka ord som borde få vara med eller ej i denna tilläggsordlista. Det går inte att göra alla nöjda. Och vi kan ju inte ta med alla ord som föreslås, eller hur? Då skulle ju "rix" och "rio" som nån lustigt nog föreslog häromsistens få komma med. Om alla förslag kommer med kan ju nåt spån föreslå "hgjbkhn" och det vill ni väl ändå inte. ;)

XYZ-Saft - Ej medlem längre2006-11-21 22:16

Hm, Elmis håller inte med dig. Varför finns det tex en tilläggsordlista till SAOL. Helt onödigt tycker jag isf enligt din argumentation. Vem sköter tilläggsordlistan på förbundet. Om det är en kommité som beslutar ser jag inga problem med att sätta upp en frivillig styrka här som fungerar på samma sätt. Påhittade ord och ord som inte finns är ganska lätt att undersöka via dagens ordlistor och internet. Rullningar som "rkjfdkj" som förekommer på Ordspel skall fortsättningsvis inte vara tillåtna här.

Elmis2006-11-22 18:28

Såna rullningar kan visst komma här på Betapet när en viss utmaningsfunktion så småningom blir aktuell.

Tilläggsordlistan har upprättats för att ta med alternativa stavningar. I SAOL vore det väldigt onödigt utrymmesmässigt att skriva båda stavningsformerna av alla ord med t.ex. NED- och NER- som förled. Därför tar endast SAOL med "NED-". Men eftersom NER-orden till stor grad har nästan är lika många godkända ord så har förbundet rättmätigt valt att lägga in dem i den tilläggsordlistan.

Under NED/NER i SAOL står det väldigt förklarande så här om den regeln:

"I sammansättning har NED generellt högre stilvärde; i några sammansättningar (t.ex. NEDLÅTANDE) kan endast NED- användas"

Sak samma med andra sammansättningar av alternativa förledsstavningar. T.ex. FYRTIO/FÖRTI, GHETTO/GETTO, KÄRRING/KÄRING osv osv osv.

Det finns en ordlistekommitté på Scrabbleförbundet som håller i listan och jag kan verkligen inte se nån idé att ha en alternativ ordlista på Betapet. Som jag skrev så skulle det missgynna de som spelar live väldigt mycket. Och då menar jag inte bara vid tävling och träning utan även för "glada amatörer" hemma vid köksbordet. Klart förvirrande att inte veta exakt vilka ord som står eller ej. Idag gäller SAOL plus tilläggslistan som går att skriva ut här:

www.scrabbleforbunde...sl ista.pdf

Är inte det väldigt praktiskt? Vissa ord kommer alltid bli saknade eller ifrågasatta. Och jag kan inte tänka mig att alla tycker likadant om ords giltighet. Oavsett om de ska in i ordlsitan eller ut ur densamma. Vi går idag efter de riktiga experternas lista. SAOL-redaktionen styrs ju av Svenska Akademien och vi kan ju inte anse oss vara mer proffs på ord än de.

XYZ-Saft - Ej medlem längre2006-11-22 19:09

Bra information i ditt inlägg Elmis, men det var inga nyheter för mig. Mitt förslag var redan baserat på denna kunskap.

Hur svårt kan det vara för en tävlingsspelare på hög nivå att lära sig ytterligare en tilläggsordlista?

Vilka ord som skall godkännas på en Betapettilläggslista ser jag heller inga svårigheter med. Endast självklara ord skall godkännas tex sjöorre som var på tapeten här. Är Scrabbleförbundets ordkommité tillräckligt kompetenta att fatta beslut om tilläggsordlistan eller skickar de sitt förslag till SAOL-redaktion på remiss?

Konstigt också att IRL-spelare har blivit så viktiga nu, ni brukar ju säga att spel här och ranking inte är så viktigt utan mest för nöje och för tränings skull.

Vad jag tycker om utmaningsfunktionen lämpar sig inte att skriva här, så jag låter bli.

Elmis2006-11-22 19:36

Svårt är det kanske inte för de mest inbitna IRL-arna, men jag ser inte poängen. Men man ska inte underskatta hjärnan. Det undermedvetna säger att det är på ett visst sätt om man matas med det. "Självklara ord" är svårt att definiera. Den ena tycker att det ordet ska med, en annan håller inte med. Sak samma om att ta bort ett ord ur ordlistan som anses gammalmodigt osv. Man lär sig snabbt vilka ord som står och inte står. Det viktigaste är ändå kanske att man vet vad som gäller och tycker själva spelet är roligt att utöva? Regler är en vanesak som allt annat. En liknande diskussion är det ju om poängsättningen på brickorna. Att skapa skillnader mellan olika siter samt irl-spel är knappast till gagn för nån.

IRL-spelare är inte viktigare än nån annan, men eftersom betapet förhåller sig efter spelets och Svenska Scrabbleförbundets regler så är det väl enklast och smartast att fortsätta med det? Och ja, vi är här för att träna men om det blir andra regler här så försvinner lusten troligen för många av oss. Vilken IRL-sugen spelare vill träna på sånt som inte gäller när de sen ska spela t.ex. SM?

Utmaningsfunktionen är mycket bra om man spelar med någon man känner och som man litar på. Det kan inte bli mer likt IRL-träning än så.

Jag vill nog inte uttala mig mer om ordlistekommittén. Men har tipsat en medlem i den att komma hit och svara på dina frågor.

Elmis2006-11-22 19:44

Sjöorren kommer ju med i SAOL 13 och det blir ju en ny ordlista ganska snart på Betapet skulle jag tro. :)

Scrabbleförbundet ämnar väl gå över till den nya SAOL efter nyår nån gång. Varför det dröjt har redan dryftats här i forumet. Rättigheter osv.

Birgerkung - Spelvärd2006-11-22 19:50
Antal inlägg: 2392

Ordlistan SAOL har satts ihop efter ett mångårigt arbete av en redaktion med mycket skickliga språkvetare. Till sin hjälp har de bland annat haft enorma textdatabaser med tidnings- och boktexter, websidor mm. För nya ord har man studerat ordens ursprung och hur dom har kommit in i språket och hur dom används, och bedömt om man tror att det är "tillfälliga" ord eller om dom kommit för att stanna.

Jag tycker inte att vi ska underskatta experternas arbete. Vi har inte samma kompetens.

bloomsbury2006-11-22 21:21
Antal inlägg: 47

Hej! Visst kan det kännas frustrerande att ord som man tycker är helt "självklara" inte står med i tävlingsordlistan och därför inte går att lägga. Men det finns ingen absolut sanning om vilka ord som ingår i svenska språket. Det närmaste vi har är SAOL, och den kan bara återge en mindre del av helheten. Väldigt många helt "självklara" sammansättningar står inte med och vissa typer av facktermer får man leta förgäves efter. SAOL har i alla fall fått ett rejält lyft i och med den nya upplagan, och redaktionen har även använt Internet för att värdera hur vanliga ord är.

Det skulle verkligen vara mycket olyckligt om Scrabble-Sverige splittrades i fraktioner som hittar på egna tilläggslistor! Speciellt eftersom SM följer Scrabbleförbundets tävlingsordlista (som motsvarar cd-utgåvan av SAOL12, kompletterad med en tilläggslista och en ändringslista med kända ändringar i SAOL).

Det lär också bli ohanterligt och orättvist att spela med en föränderlig lista där ord tillkommer och tas bort löpande baserat på nån typ av spelaromröstning eller liknande. Även om skrabblare har lätt för att lära sig nya ord, så behövs kontinuiteten och vetskapen om att den ordmassa vi spelar med inte förändras så snabbt.

Tilläggslistan togs fram av förbundet för cirka tio år sen i samband med SAOL12, och har varit oförändrad sen dess. Det var förbundets årsmöte som antog listan, som sammanställdes av några intresserade språkintresserade medlemmar. Utgångspunkten var att listan bara skulle komplettera SAOL:s befintliga ordmassa, inte ta med helt nya ord. Redaktionen har ju i kommentarer skrivit att ett antal alternativa former och sammansättningar också är godkända. Förbundet hade inga kontakter med SAOL-red om tilläggslistan.

Scrabbleförbundets nästa tilläggslista för SAOL13 kommer att tas fram enligt samma icke-värderande principer som för drygt tio år sen. Troligen kommer vi ändå att utöka urvalsprinciperna något, så att vissa hopskrivna former kommer med eftersom de är godkända ord enligt det finstilta i SAOL. En stötesten är om vi ska ta med sammansatta starka verbformer, t.ex. FÖRLÄT eftersom LÄT står med fet stil. Det kan nog bli så, eftersom SAOL tydligt skriver att t.ex. FÖRLÅTA böjs som LÅTA.

Visst är det kul att SJÖORRE kommer med i SAOL13, men *BERGAND som har ungefär samma utbredning finns inte med. Det visar ju problemet med att försöka ta in ord som finns i "öppna" ordgrupper som förändras hela tiden. Grundämnna *ERBIUM och *TERBIUM som upptäcktes i Sverige finns inte heller med, och grundämnen är ju ändå en ovanligt "sluten" ordgrupp där mycket få nya ord tillkommer.

Jag är i och för sig inte främmande till att t.ex. årsmötet skulle kunna besluta att ta med ord i tilläggslistan som uppenbart saknas i SAOL. Men jag skulle ändå bara kunna stödja ett sånt förslag om det gäller otvetydiga luckor i en begränsad och sluten ordgrupp.

Mvh Greger Nässén
Ordlistekommittén
Svenska Scrabbleförbundet

XYZ-Saft - Ej medlem längre2006-11-22 22:13

Tack Elmis för att du vidarebefordrade frågan och speciellt bloomsbury för ditt informativa och bra svar.

Jag hade tänkt mig samma sätt att kolla upp ord via Internet och andra kända uppslagsverk/fackböcker.

En tilläggsordlista behöver inte uppdateras löpande utan det kan se med några års mellanrum om så önskas eller enligt den tid som bestäms.

Mitt förslag med en ordkommitté här på Betapet kanske är överflödig om förbundets kommitté kan uppdatera sin lista oftare.

Om inte tilläggsordlistan är modifierbar tycker jag man kan ifrågasätta dess förekomst överhuvudtaget och även till viss del bytet av SAOL-version.

Vill vi ha något som är statiskt och förutbestämt så håll kvar vid nuvarande SAOL12. Då vet ju alla vad som gäller och behöver inte lära sig nya ord.

JackBauerCTU - Ej medlem längre2006-11-22 22:37
Antal inlägg: 27

Men tilläggslistan förtydligar ju egentligen bara rättesnöret SAOL. Den är ju inte till för att kasta in lite nya ord då och då som känns moderna.
Klart man ska byta till SAOL13 så fort den kommer i dataformat. Språket är ju i ständig förändring och det vore ju väldigt tråkigt att sitta och spela med en något förlegad ordlista som grund.
Men att ha en modifierbar lista känns meningslöst. Så många nya ord "som man bara måste ha med" dyker det inte upp förrän det är dags att byta SAOL igen. Dessutom är det enkelt att kunna säga att alla ord som står i SAOL är orden som är godkända.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?