Spelrum
Giraffen9
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade14
Mobilspel
Pågående21 692

Forumkategorier

Användare Inlägg  
betaguld2006-11-28 15:27
Antal inlägg: 268

Antal byten per match för en elitspelare?
Är nyfiken på just detta. Hur många byten gör en elitspelare i snitt på en match?

Vet man det kan man få ett hum om hur viktigt det är att byta bort när man har ett ställ som inte är helt lätt att spela med.

Vore härligt om det fanns statistik på hur många av dessa byten som är på bara en bokstav, dvs. rullningsförsöksbyten! Hur ofta de verkar löna sig.

Kanske finns redan simulationer gjorde om detta i Frank?

betaguld2006-11-28 15:27

Kom precis på att byte av en bokstav kan betyda byte av t.ex. Z, så den statistiken om försök till rullning kanske vi ska glömma.

david_842006-11-28 15:50
Antal inlägg: 256

För min del tror jag att snittet ligger strax under en gång per match. Tror det är ganska vanligt. Anledningen är oftast allmänt usla bokstäver eller ett z mot slutet.

levakdörB2006-11-28 16:07
Antal inlägg: 1471

Då är det vanligare att man dumpar massa bokstäver för en skit poäng istället för att byta? Tex femmorna med en vokal. Byter man ger man bort en massa poäng utan garantier att få ett bättre ställ.

Måns_E2006-11-28 17:06
Antal inlägg: 12023

Jag tror att det är ganska individuellt, men jag tror att högre rankade spelare oftare byter fler brickor.

För egen del så byter jag oftast Z:a eller över 5 brickor.

betaguld2006-11-28 17:29

Okey, runt 1 byte kanske då. Och ja byte av många bokstäver verkar vettigt. Frank byter ofta många, gissar han vill komma åt blanka brickor med så stor sannolikhet som möjligt.

Avog - Ej medlem längre2006-11-28 17:34
Antal inlägg: 65

gissar snarare på att han hatar ställ med 6-7 konsonanter

Radagast2006-11-28 18:45
Antal inlägg: 782

Jag tror att lågrankade för ofta kämpar på med usla brickor; de tappar oftare tempo och spelar flera drag i rad som ger låga poäng. Har man t.ex. sju konsonanter är det sällan rätt att spela två av dem för < 10 poäng. Då är det bättre att byta nästan hela rasket. Kan man omsätta fyra av dem med någon dumpdrag som t.ex. H(A)RTS så kommer saken i ett annat läge.

Att byta för få brickor är ett annat misstag som jag misstänker att många gör. Med sju konsonanter är det t.ex. IMHO sällan rätt att spara mer än en (också med JX och fem andra är det ofta rätt att bara spara J).

david_842006-11-28 18:58

Vid närmare eftertanke kanske det snarare rör sig om ett byte i snitt per varannan match. Jag har aldrig fört statistik! ;)

Värt att tänka på är att snittpoängen per drag ligger kring 25 poäng när två elitspelare möter varandra. Om du byter eller mjölkar i två drag för att sen rulla i tredje har du knappast fått något övertag då. En rullning öppnar oftast också till nya lägen, som din motståndare får första tjing på.

david_842006-11-28 19:00

Håller med Radagast.

TomasLeonard2006-11-28 19:15
Antal inlägg: 1563

Jag tror en sämre spelare behöver byta oftare.
Själv byter jag nog 2ggr i snitt per match.
Fast det är klart, när det är slumpad plan som jag ofta spelar behöver man nog byta oftare.

betaguld2006-11-28 19:40

Sant, TL. Vi borde skilja på standard och slumpad. Min fråga gällde standard.

Intressanta synpunkter annars. Jag tycker själv det brukar gå lite bättre här på betapet efter några matcher mot Frank. Jag tror jag anammar hans vinnande spelstil lite grand. Sen är det lätt att falla tillbaka i dåliga vanor allt eftersom matcherna går. Fast det här hade ju inget med tråden att göra egentligen. Sorry. :)

Radagast2006-11-28 19:53
Antal inlägg: 782

Sim-Frank byter i genomsnitt 0.4 gånger per match när han spelar mot sig själv. Det låter ganska lågt och beror nog på att Sim spelar ganska öppet och har bra ordförråd.

betaguld2006-11-28 20:23

Okey! Så vi har hittat ett intervall i all fall mellan 0.4 och kanske 2 då för de som spelar på det slumpade brädet. Närmare mellan 0.4 och knappt 1.0 då för standardspelaren. Kanske 0.6, 0.7 i snitt?

Ganska låg siffra ändå. Torde väl visa på att det går att prångla ut många bokstäver på ett krångligt ställ på en gång om man har viljan och ordförrådet med mer lönande resultat, jämfört med att byta.

Helröret2006-11-28 21:14
Antal inlägg: 364

Vem fan e Frank?

Elmis2006-11-28 21:16
Antal inlägg: 2916

Sök i google på "Frank Ordmonstret" och du skall finna.

XYZ-Saft - Ej medlem längre2006-11-28 21:18
Antal inlägg: 64

ivansson.org/Frank/

Här är en länk

Merko2006-11-28 21:32
Antal inlägg: 171

Jag tror nog pa mer an 1 byte/match. Fast det kanske bara ar jag som brukar ha otur med brickorna. Att byta for att fa en rullning ar som jag ser det nastan helt uteslutet. Mojligen som en desperat sista chansning. Jag byter sallan farre an 6 brickor. Aven ett drag som H(A)RTS ar tveksamt om det ger 6 poang och man fortfarande har BGL kvar pa stallet. Fast allt beror ju pa hur bradet ser ut, om det finns bra lagen for de brickor man har kvar osv.

Sen en annan sak ar ju att om man byter 6-7 brickor och fortfarande far helt omojliga brickor sa ska man byta igen. Och igen. Visst, man forlorar en 20-25 poang per byte, men det andrar ju inte kalkylen. Jag har varit med om matcher da jag bytt tre ganger mer eller mindre i rad, legat under stort, men till slut fatt ordning pa brickorna och kommit igen.

gubbi2006-11-29 08:31
Antal inlägg: 2638

Jag tror också att snittet ligger på mer än 1 byte/match. Och som Merko beskriver det hela så innebär ett byte självfallet poängförlust i just det draget, men samtidigt kan bytet generera mer poäng på längre sikt. Det är ofta av stor betydelse att tänka längre framåt än ett drag i Scrabble.

david_842006-11-29 15:52

Jag har nu spelat fem matcher mot frank och gjort totalt fem byten. Det är inte tillräckligt många matcher för att föra någon säker statistik på, men det lutar mycket riktigt snarare mot ett byte per match i snitt. Frank rekommenderade mig i efterhand att byta i fyra av de fem fallen (och rekommenderade inget byte då jag inte heller bytte), i ett fall valde jag att spara PI medan han föreslog att byta alla sju. I övrigt var vi i stort sett överens. Själv bytte han totalt två gånger. Ena gången alla sju bokstäver, andra gången kommer jag inte ihåg...
Jag tror dock inte att sån här statistik är till direkt nytta när man ska avgöra hur man ska förhålla sig till byten. Du måste göra en avvägning i varje enskilt fall och där förlita dig på ditt omdöme. Är 6p +BGL +4 bokstäver från påsen mer värt än till exempel 0p +B +6 bokstäver från påsen? I hälten av fallen kanske det är det, i hälften kanske inte. I vissa fall är det mer lämpligt att byta alla sju konsonanter eller spara något annat än just B. Det finns många faktorer som man kan blanda in, som flera andra har poängterat.

Helt bortse från möjligheten att byta för att få en rullning vill jag inte heller göra. Sitter du med NERTSAR i öppningsdraget kan du visserligen lägga NERTS för 12p, men du kan också byta bort ett r och om du får e,h,i,k,m,o,t,u,y eller en blank så har du ett rullningsord på handen. Dessa bokstäver utgör 37 av de 93 återstående, dvs 39,8%. Din motståndare tror jag generellt sett inte kan/kommer minska den chansen, utan snarare öka - om den lägger något så öppnas det också för åttabokstavsord.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?