Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade55
Mobilspel
Pågående21 689

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2006-12-02 10:52
Antal inlägg: 7442

Ny random-rutin i english testroom
Idag kommer jag införa en ny "random-rutin" i English Testroom. För de som tror slumpen var helt åt helvete i de svenska rummen vill jag dock bestämt säga nej. Anledningen till att jag byter är alltså inte att det skulle vara fel på slumpen i de svenska som vissa tror (vilket är helt fel och bara inbildning). Anledningen är rent tekniskt då den jag använde nu inte beter sig riktigt som jag vill.

För den tekniske så använde jag /dev/urandom förut som är en "device" i Linux där man kan läsa slumptal. Jag går ist. över till en algorithm direkt i min kod. För den ännu mer intresserade så är det en "Mersenne Twister Random Number Generator", mer info:

en.wikipedia.org/wik...ne _twister

Gharmon2006-12-05 22:16
Antal inlägg: 742

Är det den i matematikerkretsar vida omtalade Twistern, den som har en algoritmiskt bevisad slumpperiod av (2 upphöjt till 19937) − 1, som du har bytt till?
I så fall torde vi kunna känna oss rätt säkra på att det verkligen är slumpen som styr. Skönt.

Min fråga då (det är ju trots allt under "frågor" det här):
I vilken del av spelet ligger denna Twister?
Är det hur rutorna hamnar på slumpbrädet?
Är det i funktionen "vilken spelare får börja"?
Är det i utdelningen av bokstavsbrickor?
Eller ligger allt i samma "motor"?

Ja, annars ville jag väl bara säga typ tack för allt jobb du och alla andra i administratörsgruppen lägger ner.

/Gharmon.

Gharmon2006-12-05 22:18
Antal inlägg: 742

Blev visst lite kod i det där meddelandet...

− Ska vara ett minustecken och inget annat!

odin - Administratör2006-12-05 22:44
Antal inlägg: 7442

Det är både hur rutorna hamnar på brädet, utdelning av brickor och vem som får börja!

Gjorde en snabb test och det verkar iaf som om det är ganska jämnt fördelat över vem som får börja (som det ska vara!)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?