Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 925

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hottiz2005-10-20 23:44
Antal inlägg: 235

Ni som har 2-4000 i rating?
Hur har ni fått det? Upplevt sista tiden en del taskspel :(

Vingummi - Ej medlem längre2005-10-21 00:10
Antal inlägg: 42

2 000 är väl inte så anmärkningsvärt. Och många är ju vana spelare om än nya här, till exempel Ordspels-spelare.

Måns_E2005-10-21 01:01
Antal inlägg: 12023

2000+ i rating får man genom övning och träning. Att titta på andras matcher är ett bra sätt att lära sig ord och mönster. Att träna anagram är en annan bra metod, finns gratis program för det. Sen är det många på hög nivå som spelar mot Frank Ordmonstret, som också finns gratis att ladda ner (innehåller massor av roliga finesser för nördiga scrabblare:)).

Att analysera sitt spel, och skriva upp brickställ och EFTER match kontrollera alla rull som finns på de brickorna används ofta. Det är också många som pluggar listor med ord. Sedan så finns det naturligtvis taktik i scrabble som i alla andra brädspel, som man också lär sig att utnyttja bättre och bättre.

Alltså träning och åter träning. Det är inte så kul att bli anklagad för fusk, när man faktiskt har tränat sig upp till en viss nivå.

Nemi2005-10-21 01:24
Antal inlägg: 5952

hottiz: misstänker du att någon fuskar, säg det till oss admins/övervakare så kollar vi upp.
Men de flesta (99,5%) som har hög rating har fått det pga träning och talang. Spela och spela och spela. Analysera.
Precis som Måns sa :)

Legobiten2005-10-21 01:33
Antal inlägg: 617

Min uppfattning är att de spelare som endast spelar standardbräde sällan kommer över 3500. Det finns såklart slipade elitspelare (irl) som gubbi, vulcan, jagularen och många fler som ligger däruppe ändå.
Men för att komma över 4000 känns det som om man ska satsa på slumpad och gärna hets. Är man vass på det och väldigt snabb i huvudet kan man kamma hem större poängskillnader och därmed öka mer i rating när man vinner. Men det kräver samma sorts träning som Måns_E pratar om...

Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dårå...

Måns_E2005-10-21 01:37

Jo, duktiga hetsspelare kan naturligtvis också snabbare öka sin rating, eftersom de hinner med många fler matcher. För en som spelar normal eller i snabbaste fall snabb så tar det lite längre tid (och nu vill jag absolut inte jämföra mig med de i den absoluta toppen IRL).

Själv så känns min rating IRL viktigare än på nätet, och för tillfället är den skrämmande låg :/

eurythmech - Ej medlem längre2005-10-21 02:57
Antal inlägg: 567

Appropå Frank, jag laddade nyss ner programmet för andra gången i min karriär och känner mig lite förvirrad.
Var bör man börja?
Anagramdelen kändes väldigt svår och jag klarade nästan inga.

Har nu spelat tre matcher mot Max (som jag antar inte är bäst men kan lägga bisarrast ord) och blev först utklassad, fick sedan måttligt med stryk, och vann nu den tredje matchen.

Men vilken motståndare bör en hyfsat dålig spelare "sparra" mot?

Måns_E2005-10-21 03:01

Sim är svårast, och Strat är näst svårast nivå. Även Max på nivå 7 är lurig men väljer att poängmaximera varje drag istället för att göra strategiska bedömningar.

Sim 5 eller Sim 6 kan väl vara rätt så lagom att börja på, då slipper man i a f monsterrullningar mot sig :)

Radagast kan säkert berätta mer utförligt om programmet, han har ju programmerat en stor del av det :)

Måns_E2005-10-21 03:02

Sim 5 eller Sim 6 skall vara Strat 4 eller Strat 5 (nivå 5 och 6)

Blue Ztar2005-10-21 03:05
Antal inlägg: 1065

Jag brukar roa mig med att gå igenom 100 ord i anagramdelen då och då. Även om jag inte rullar så ofta i matcherna så märker jag ändå att det tränar upp förmågan att hitta dom.

vulcan2005-10-21 09:40
Antal inlägg: 7666

Med Fran skulle jag nog rekommendera vanlig anagramträning. Visst - det blir många man inte klarar i början. Men man lär sig också att känna igen ord. Jag vet flera spelare som blivit klart mycket bättre på att rulla utan att plugga listor som jag och en del andra sysselsätter oss med.

För den som orkar läsa lite - och det är nog ändå nödvändigt om man vill komma upp på högre nivåer - så har Scrabbleförbundet ett antal mycket matnyttiga listor här:
www.scrabbleforbunde...;I temid=41
Basen är hur tvåor som kan hakas till treor. Okej - så länge man spelar 3 försök går det att chansa en del där. Men spelet blir så mycket enklare när det här sitter i skallen. Och det är så vansinnigt svårt att få in. Sen är det väldigt bra att nöta in fler X och C-ord. Att sitta med en honnör på handen man inte får ut bromsar ofta upp spelet och drar ner poängen.

Sen handlar det förstås om att spela och träna. När jag säger spela menar jag hyfsat koncentrerat och fokuserat spel där man gör sitt bästa för att hitta ord och lägen. Genom spelandet bygger din hjärna upp en allt bättre representation av brädet och dess möjligheter och blir allt bättre på att sortera om brickorna till ord. Jag minns i början av mitt spelande att jag hade svårt att fokusera på hela brädet. Man blir gärna lite låst vid den del av brädet där senaste draget lagts och glömmer bort ex.vis motsatta hörnet där det kan finnas bra poänglägen. Det är lätt att missa kvarvarande poängrutor där det är väldigt "grötigt" med många brickor som ligger tätt. Allt det här blir man successivt bättre på ju mer man spelar.

Sen håller jag med Legobitens bedömning att det nog är svårt att komma över 4000 om man bara spelar snabb och normal. Jag har som bäst varit uppe strax under 3500 tror jag. Då finns det iofs flera spelare som åtminstone har kapacitet för ett antal hundra ratingpoäng till.

vulcan2005-10-21 09:41
Antal inlägg: 7666

Och det är INTE så vansinnigt svårt att få tvåornas hakningar till treor ska det stå. Förstås... ;-)

skrabban2005-10-22 13:39
Antal inlägg: 1031

Jag håller med Måns_E att man ska träna och spela mycket och ofta. Ju mer man spelar ju bättre blir man. Jag själv bruka leta efter ord när jag får mina brickor innan jag lägger ord på spelplanen. Man kan komma upp i hög rating om man spelar slumpat bräde. Jag lade själv ett ord på 4131 poäng på slumpat bräde.

hottiz2005-10-23 23:51
Antal inlägg: 235

Vad jag menar är också att läggs korta ord typ 1-3 brickor som ger poäng och ofta låser spelet till vissa bokstäver istället för att bygga långa ord som öppnar upp...såg ett förslag om en blank spelbricka...mycket bra tycker jag då det då blir till att bygag ord som ger poäng och inte korta på ggr eller x-rutor.

Legobiten2005-10-24 00:58
Antal inlägg: 617

Röker du något kraftigt hottiz? Eller försöker du bara skriva saker som förbryllar något oerhört???

Nemi2005-10-24 01:25
Antal inlägg: 5952

haha. va? man får lägga som man vill :)

Bao2005-10-24 14:26
Antal inlägg: 382

Jag går ofta in på andras spelares sidor och kollar deras statistik. Jag har upptäckt att ett par som har rätt hög rating spelar väldigt ofta, typ 10-20 gånger i rad mot samma motståndare. Motståndaren går i sin tur alltid back eller avbryter spelen. Det är rätt uppenbart att dessa personer, som jag inte vill nämna här, spelar med två olika namn samtidigt, för att få upp sin rating.

Det går alltså att få upp sin rating även på ohederligt sätt!

jssfrk2005-10-24 14:42
Antal inlägg: 771

Ja, eller spelar mot nya spelare som har rating 1000, vilket jag tolkar som att de reggar nya konton varje gång att spela mot (så att det inte skall vara lika uppenbart vad de håller på med).

Researcher2005-10-24 14:42
Antal inlägg: 34

Bao, att du inte nämner namnen här i forum tycker jag också är bra, men har du lagt fram en sådan lista till övervakarna?

För om inte saker får granskas är det lätt hänt att spekulationerna blir till en märklig sanning om att "så är det".

Bao2005-10-24 14:52
Antal inlägg: 382

Om någon övervakare ber mig om namn, så skickar jag dom.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?