Spelrum
Giraffen61
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade98
Mobilspel
Pågående21 438

Forumkategorier

Användare Inlägg  
DailyExpress2007-01-07 15:24
Antal inlägg: 12

Syfte med avstängning?
Vad är egentligen syftet med att stänga av en användare? På senare tid har jag sett massor med avstängda konton i forumet och själv fått konton avstängda utan orsak. Det börjar känns som om någon övervakare spårat ur.

Det finns säkert en hel del olika typer av spelare här. Jag spelar för att bli bättre på Scrabble och ett avstängt konto är tråkigt men förstör enbart min spelhistoria och försämrar möjligheten att spela mot bra motstånd på ett tag. Det gör spelet också lite tråkigare när spelare skall klättra upp till sin egentliga ranking igen. Jag såg komiskt nog att någon klagade och ville att en övervakare
skulle ingripa för att en person vann för mycket. Elmis och sporten kanske ligger illa till nu? :-)

Avstängning funkar nog på de som är måna om sin ranking och sitt konto. Jag tror dock inte att det finns så många bråkstakar bland dem.

Är det inte bättre att införa någon form av blockering så att de som uppför sig dåligt varken kan skriva inlägg i forumet elller använda någon chatfunktion? Visa gärna upp det med en svart flagga eller liknande så att övriga spelare ser. Jag vet inte vad de skulle hitta på efter det.

Ett inbördes betygsystem hade varit en idé men funkar troligen inte då vissa spelare har lite svårt att ta förluster.

Avstängning tycker jag passar bra för de som uppenbart fuskar. Exempelvis de med mystiskt hög rullningsfrekvens som rullar med ord som inte använts de senaste hundra åren.

I övrigt tycker jag att det är ett roligt spel och tackar utvecklare och övervakare för en bra insats.

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2007-01-07 17:07
Antal inlägg: 2977

Alla stängs ej av, vissa väljer att stänga av sig själva.
Därför kan det bli så .
Konton som sitter ihop, alltså spelar på samma ipnumemr och kan härledas till avrandra tas bort i samband med överträdelse på ett konto.
Tyvärr är det så.
Ja det borde kanske finnas en forumban istället men inget som är planerat i detta läge.

lolinonek2007-01-08 09:34
Antal inlägg: 416

Hemma hos mig är vi tre som har varsitt konto och även varsin dator att spela på, Ibland byter vi dock dator med varandra pga av att mitt skrivbord sitter man illa vid och ombytelse kan kan behövas. Riskerar vi att bli avstängda då????Det hade ju vart fånigt, vi är en stor utspridd spelgalen familj och hälsar ibland på varandra och lånar varandras datorer för att spela på och hoppas innerligt att vi alla får ha kvar våra konton som dom är.

tydal2007-01-08 09:56
Antal inlägg: 548

Förmodligen har ni en router hemma, vilket innebär att alla tre datorer har smma adress och det spelar därmed ingen roll om ni använder varsin dator eller byter, för ur Betapets ögon har ni bara en dator ändå.

Så, har ni klarat er hittills ska det väl inte vara några problem. Troligen känner de till att det är ganska vanligt att olika människor har samma adress, och det är väl bara vid misstanke om fusk de kollar upp det.

vulcan2007-01-08 10:02
Antal inlägg: 7666

Nej nej - det är alltså inte på något vis förbjudet att ha flera konton eller att vara flera personer som spelar från samma dator. Det som exemplet här handlar om är att någon spelare betett sig väldigt illa med ett eller flera konton och fått dem avstängda. I några fall har vi då gjort så att vi stängt av alla konton vi hittat på samma IP-nummer. Det finns då en viss risk att oskyldiga spelare kan drabbas som sitter på samma nätverk (hemma, på en arbetsplats eller kanske en bostadsrättsförening el.dyl med gemensam "lina" ut på nätet). Det är en avvägningsfråga hur man ska göra här, precis som frågan om man skall blockera ett visst IP-nummer helt för inloggning på Betapet. Jag ställer dock inte upp på att det här främst är Betapets problem eller ansvar - skulden ligger på den eller de personer som inte kan sköta sig här inne. Det är dom DailyExpress bör rikta sin irritation mot i första hand. Har man blivit oskyldigt drabbad av en avstängning går det alltid att kontakta oss via mejl eller registrera ett nytt nick och kommunicera via det. Vi återaktiverar spelare också med jämna mellanrum av olika skäl.

Att lägga utvecklingstid på sånt som DailyExpress föreslår som bara handlar om att hantera det lilla fåtal personer som inte sköter sig här inne tycker jag är ren felprioritering, även om det är sajtens ägare som avgör vad de vill göra eller inte.

lolinonek2007-01-08 10:07

Tur, jag blev lite orolig men om det bara gäller att sköta sig så är det ju inga problem alls för det gör vi. Tack för svaret

Vanvård - Ej medlem längre2007-01-08 12:16
Antal inlägg: 143

Att man sköter sig på en internetforum är väl rätt självklart.

lolinonek2007-01-08 12:26

jo, men inte för alla tydligen...

DailyExpress2007-01-08 13:07
Antal inlägg: 12

Tack för bra svar vulcan. Jag har efterfrågat om policyn är godtyckliga avstängningar baserade på IP-address och nu fick jag svaret. Det är inte den bästa metoden men bättre än ingenting antar jag.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?