Spelrum
Giraffen25
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade45
Mobilspel
Pågående21 204

Forumkategorier

Användare Inlägg  
skewwhiff - Ej medlem längre2007-01-23 00:00
Antal inlägg: 6

tre pass
Vi passar ut direkt, jag förlorar 100 raking points. Vad är detför idiotregel som dessutom inte står under regler?!?

tydal2007-01-23 00:13
Antal inlägg: 548

Man får ju avdrag för de bokstäver man har kvar när spelet är slut. Dina bokstäver var värda mer, så du fick mer avdrag, med andra ord hade din motspelare mer poäng och vann därmed matchen. Eftersom du slutade matchen under noll poäng så får du maximal ratingminskning och den som vann får maximal ratingökning.

skewwhiff - Ej medlem längre2007-01-23 01:14

Ok tack.
Regler som saknar all logisk anknytning borde finnas på regelsidan i mitt tycke.

Romans2007-01-23 11:54
Antal inlägg: 132

Eller också kanske regeln ska ändras?
Om ingen lagt ett enda ord borde ratingen förbli oförändrad för båda.

Nemi2007-01-23 16:48
Antal inlägg: 5952

Det är väl ingen regel, utan en följd av att ett spel startats för att sedan avbrytas/avslutas (genom att passa). Att starta ett spel är just att det har startats.
Vet inte om det är något värde i att ha det inställt så att det inte blir något avdrag bara för att det inte har lagts ut något, det är nog upp till scrabble-experterna att säga hur det bör vara. Betapet går efter scrabbleförbundets regler.

vulcan2007-01-23 17:10
Antal inlägg: 7666

Följande står att läsa under fliken Spelregler:

Spelets slut
Spelet är slut när inga brickor längre finns kvar i ”påsen” och en av spelarna lagt ut alla brickorna som han/hon har på hand. Spelet avslutas också om samtliga spelare passar tre gånger i rad (även byten räknas i detta fall som pass).

Poängavdrag/-tillägg
Den spelare som har brickor kvar när spelet är slut får poängavdrag för de brickor som han/hon har kvar

Tydligare kan det väl inte anges?

Under vanliga frågor kan man sedan läsa om rating. Där finns en länk till ett dokument som förklarar ratingformeln mer detaljerat: www.betapet.com/misc...ra ting.pdf
Där kan man själv studera hur formeln tillämpas om båda spelarna slutar på minus (vilket ju blir fallet om ingen lägger ett endaste ord).

Jag vet inte mer vad du begär för service av en gratis spelsajt - men ganska mycket tydligen eftersom du gormar om "idiotregler" och annat.

Nemi2007-01-23 17:21
Antal inlägg: 5952

Tack Vulcan, det var klart och tydligt.

Ett spel som startas får ju konsekvenser när det avslutas, väldigt logiskt imo :)

odin - Administratör2007-01-23 18:43
Antal inlägg: 7442

Dock så kommer detta ändras när vi inför den server vi har på engelska här på den svenska sidan. Då kan man passa sig ur i början utan ratingförlust.

skewwhiff - Ej medlem längre2007-01-24 02:06

Okej, tack igen. Vulcan, jag skrev i affekt, motståndarens kommentar kan ha hjälpt. För mig framstår reglen fortfarande som ologisk då den är diskontinuerlig i sin fördelning utan att ngn har gjort ngt uppenbart fel som vid tex nedkoppling och resultatet blir att ena spelaren blir maxstraffad å den andra maxbelönad. Hur som helt hoppas jag inte reglen blev allt för ledsen att kallas idiot.
Vad jag förstår av ratingbladet ger det för handen att båda spelarna skulle bli maxstraffade om man hamnar på -, vilken helt klart hade gjort mig gladare. Annonser är bra för dem kan man visst tjäna pengar på även om det kostar att driva siter. Nu verkar reglen ändras och jag jätteglad.

mvh

Smutsmun - Ej medlem längre2007-01-26 19:42
Antal inlägg: 28

"Fall 3: Du har negativ slutpoäng
Din slutpoäng sätts till 0, vilket gör att första termen i formeln försvinner och du får maximl minskning. Eftersom första termen försvann får du samma minskning oavsett vad motspelaren har för poäng."

Kanske onödigt att på nytt öppna en diskussion som kommit till sitt slut som dessutom handlar om en regel som kommer att ändras, men citatet ovan hämtat från den förklaring av rankingmekanismen som det länkas till i vanliga frågor har jag svårt att tolka på annat sätt än att ALLA spelare med negativ poäng vid slutet av ett parti åker på maximal rankingförlust. Om något annat gäller borde texten ändras eller är det jag som läser den helt fel?
För övrigt är diskussionen inte helt död eftersom det faktiskt även fortsättningsvis kommer vara fullt möjligt att flera spelare i ett parti hamnar på negativ poäng även om regeln att inga rankingförändringar görs om partiet avslutas utan att något ord lagts.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?