Spelrum
Giraffen | 3 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 21 162 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ätte | 2007-02-22 21:08 | |
Hur i hela friden? Hur kan jag förlora massor när motspelaren kopplar ner och inte återkommer inom fem minuter? Fick massor i avdrag trots att det stod att jag skulle vinna om motspelaren inte kopplade upp igen! Är det verkligen rätt att man kan vinna genom att koplpa ner och strunta i att spela och den som stannar kvar förlorar massor? | ||
odin - Administratör | 2007-02-22 21:23 | |
Vilken match menar du? Du har ingen match i din statistik där användaren har avbrutit den. | ||
ätte | 2007-02-22 21:26 | |
Nej, men motståndaren koplpade ner. Då stod det att om vederbörande inte kopplade upp inom fem minuter så vann jag. Det är den senaste matchen. Tiden gick ut för henne flera gånger men jag fortsatte spela på mina drag. När fem minuter gått efter att hon kopplats ner så bröts spelet och hon vann! Hon fick över 40+ och jag över 30-. | ||
ätte | 2007-02-22 21:27 | |
Vet att det inte syns i statistiken. Väldigt mysko! | ||
odin - Administratör | 2007-02-22 22:54 | |
Du har tydligen inte fått någon ratingförädring på -30 vad jag kan se. Därav kanske detta kvittar? :-) | ||
ätte | 2007-02-22 22:58 | |
Jodå, kolla näst sista matchen! | ||
ätte | 2007-02-22 22:59 | |
Det handlar inte om min rating egentligen. Vill bara inte att det här ska kunna hända igen! | ||
odin - Administratör | 2007-02-22 23:01 | |
Vilket spelrum? Är du säker på att det inte var så att brickorna tog slut och därmed avslutades spelet? | ||
odin - Administratör | 2007-02-22 23:04 | |
Statistiken är helt korrekt ser jag nu. Hon kopplade ned ja, men hon han nå -5 minuters övertid. Då avslutas matchen automatiskt och poängen/ratingförändrning en räknas ut som vanligt. Finns inget annat sätt att lösa det som jag ser det. Kom gärna med förslag om du är av annorlunda åsikt. Det är tillåtet att vara borta i 5 minuter men hinner man själv nå en övertid på -5 min så avslutas matchen som vanligt. | ||
ätte | 2007-02-22 23:16 | |
Hur skyddar man sig från det här då? Om den andre kopplar ner och jag fortsätter spela och tiden till slut rinner ut för den andre... Det stod ju att om hon inte kopplade upp inom fem minuter så skulle jag vinna. Det gjorde hon inte och ändå förlorade jag. Jag hade massor av tid kvar! | ||
david_84 | 2007-02-23 00:50 | |
Jag håller med ätte om att det inte är rimligt att förlora en match på ett sådant sätt, samtidigt tycker jag det är bra med en maxgräns hur mycket man får dra över på tiden. Ett förslag är att den som drar över på fem minuter automatiskt förlorar på samma sätt som om den hade gett upp, en annan möjlighet är att låta det bli automatisk pass när fem minuters övertid är uppnådd - motståndaren får då välja att fortsätta lägga eller passa ur. | ||
odin - Administratör | 2007-02-23 07:28 | |
Tycker defintivt inte den som går över tiden och är nedkopplad ska förlora på samma sätt som den som gett upp. Man har fem minuter på sig att koppla upp och går tiden ut innan dess så gör den. Ätte hade helt enkelt inte lika hög poäng som sin motståndare när väl tiden gick ut. Är inte säkert att nedkopplingen var frivillig heller. Ätte: Hon var inte nedkopplad i fem minuter, det var tiden som gick ut. | ||
odin - Administratör | 2007-02-23 07:39 | |
Vidare, exakt samma hade ju skett ifall personen i fråga hade stannat kvar och inte gjort något på sina drag. Man måste vikta nedkopplingsstraff mot att det inte var frivilligt mot att det kanske var frivilligt. Och i detta fall känns det som det är rimligt att matchen avslutas om den dras över med 5 även om spelaren då är nedkopplad. Om spelaren råkar koppla ned på exakt -4.99 men leder med över 400p. Skall denne förlora då? Nja... Om ni inte kommer med väldigt bra argument behåller jag nuvarande ordning. | ||
david_84 | 2007-02-23 09:53 | |
Det jag diskuterade hade inte med nedkoppling eller inte nedkoppling att göra, jag reagerar bara på övertidsstoppregeln. Som det är nu kan det alltså vara taktiskt att maska ut matchen till seger, eller maska till en lindrigare förlust, om jag har förstått det rätt. Ofta, kanske oftast, så är det taktiskt smartare att låta tiden ticka ut än att lägga när man är i farozonen för 5 min övertid. Det är väl synd? När jag har spelat scrabble och schack på engelska sidor förut har det alltid betytt automatisk förlust om man drar över tiden, det tycker jag känns mer naturligt. | ||
ätte | 2007-02-23 10:43 | |
Det här gör det alltså möjligt att om man har en stor ledning från början, vilket min motspelare hade, vara passiv och låta tiden gå för att inte ge motståndaren en chans att komma ikapp. Min motspleare hade gjort c:a tre drag och ledde rejält men det var säkert 60 bokstäver kvar. Trodde inte det var det som var meningen med spelet... Men här slutar jag mina inlägg. Tack båda två för att ni engagerat er! =0) Kerstin | ||
ätte | 2007-02-23 11:59 | |
En bra lösning är att dylika spel inte räknas alls, alltså ingen poäng delas ut. Nu ska jag inte skriva mer! =0) | ||
jssfrk | 2007-02-23 12:42 | |
Om man får mer än fem minuters öt skall man väl ändå förlora matchen? Från scrabbleförbundets hemsida, scrabbleforbundet.se...It emid=39: "En spelare som får ett tidsöverdrag på 5 minuter har förlorat matchen. Poängskillnaden ska vara den faktiska poängskillnaden (inklusive extra poäng för tidsöverdraget), men minst 150 poäng." | ||
odin - Administratör | 2007-02-23 14:07 | |
OK då får vi fixa det :-) | ||