Spelrum
Giraffen | 9 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 9 |
Mobilspel
Pågående | 20 901 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Matzj | 2007-03-12 22:21 | |
hm nya regler eller Hur kan man få 40 poäng avdrag när man drog över med 55 sekunder, spel 9362872 tacksam för svar nya regler eller | ||
odin - Administratör | 2007-03-12 22:31 | |
Läs "Spelregler" alt. nyheter. | ||
jonas2000 | 2007-03-12 23:26 | |
jag fick 100 i tidsavdrag för tiden i Match 9364321. måste vara fel eller nya regler för tidsavdrag. | ||
randi | 2007-03-12 23:52 | |
"nyheter" var finns den rubriken eller menar du startsidan ? | ||
randi | 2007-03-12 23:57 | |
glöm min sista fråga har sett svaret :-) | ||
Sporten1 - Ej medlem längre | 2007-03-13 06:57 | |
Tack betapet för dom nya reglerna! | ||
Rakbladsvass - Ej medlem längre | 2007-03-13 09:38 | |
Klart överdrivet tidsavdrag. Straffet står inte i proportion till brottet, som det brukar heta. Det här uppmuntrar bara till slaskspel i hets (givetvis med undantag för betas kungar, Sporten och Gurra G). Nu kan och kommer den parodiska situationen uppstå att den som snabbast trycker på pass i ett jämnt slutspel avgår med segern. | ||
mammamu - Ej medlem längre | 2007-03-13 10:04 | |
Helt suveränt, hets är hets och ska spelas därefter:) Jag välkomnar dom nya reglerna med glädje! Bra jobbat! | ||
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2007-03-13 10:05 | |
jepp toppen med de nya reglerna... | ||
vulcan | 2007-03-13 10:56 | |
Det har faktiskt varit ännu hårdare avdragsregler på förslag - de nu gällande är resultatet av en hel del diskussioner där bl.a. flera tävlingsspelare lämnat bidrag efter bästa tankeförmåga. Tidsavdragsregeln kommer ursprungligen från tävlingsspel där ju betänketiden ligger på 30 min per person. Ett överdrag på 1 minut innebär alltså att man använt ca 3,5% mer tid än den man egentligen fått sig tilldelad och det ger alltså 10 poäng minus i protokollet. För hets så innebär däremot ett överdrag på 1 minut att man förbrukat nästan 17% mer tid. Själva grundidén med hets är också att det är snabbhet och snabba beslut som ska premieras. Tills nu har det dock i viss mån varit möjligt att kalkylerat göra ganska stora tidsöverdrag för att t ex hitta en rullning. Med de nya reglerna tycker jag att man lyfter fram just snabbhetens betydelse ännu bättre. Nu får man plikta med 10 poäng för ett tidsöverdrag som är närmare 5% av den tilldelade tiden (15 sek). Det är alltså egentligen fortfarande lite generösare än vad som gäller vid fulltidsspel. Ovanpå detta har vi också infört en "stupstock" vid fem minuters tidsöverdrag, vilket ligger helt i linje med gällande tävlingsregler. Hade vi varit riktigt hårda där kunde vi mycket väl ha satt gränsen för hets vid exempelvis 1½ minut. | ||
Lop_pan | 2007-03-13 14:39 | |
Det är jättebra med de nya reglerna! Tack! | ||
bjärt | 2007-03-13 22:05 | |
Ja, toppenbra. Det finns ju andra spel än hets om man vill spela långsammare. | ||
odin - Administratör | 2007-03-13 22:17 | |
Smaken är som baken! | ||
Redondra - Ej medlem längre | 2007-03-13 22:48 | |
Jag instämmer med Rakbladsvass som gjort en analys som överensstämmer med min. Det hade varit bra med en progressiv kurva istället för en rak, så att avdagen ökar per 15 sek istället (lågt i början). Nu blir det skitspel och stora tidsavdrag för många. I många fall är det bättre att passa väldigt tidigt i slutspelen (och invänta lägen givetvis). Har redan sett att Hetsspelandet minskat pga nya reglerna eller har jag fel? Jag skulle vilja ha en mellanvariant för oss som inte flyttar bokstäverna blixtsnabbt tex 7,5-8 min per spelare. 10 min är lite för mycket som stress har. | ||
mammamu - Ej medlem längre | 2007-03-14 08:43 | |
Men då går det ju utmärkt att spela stress, då får du ju tid över. Som jag jag sagt förut, hets är hets och ska spelas därefter:) Jag tycker att dom nya tidsavdragen är suveräna och dom kunde tom vara lite hårdare:P | ||
Miss_jk | 2007-03-14 11:02 | |
Ja, varför spelar man hets om man tycker sig behöva längre betänketid? | ||
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2007-03-14 11:06 | |
Man skulle kunna förenkla den frågan till: "Varför spelar man hets om man behöver betänketid?" Det optimala är att man tänker när motståndaren placerar ut sina brickor. Tyvärr blir det skevt minst en gång per match, annars skulle alla ha lika mycket tid kvar i slutet. :) | ||
vulcan | 2007-03-14 13:55 | |
:) Det du skriver är ju faktiskt en av de saker som flera särskilt duktiga hetsspelare är bra på. De försöker komma in i en "rytm" där de hinner tänka på motståndarens tid, sen snabbt ut med sitt eget drag så att motståndaren inte får någon gratistid att fundera på. Att det skulle behövas fler tidsvarianter än de 4 som redan finns håller jag inte alls med om. | ||
Redondra - Ej medlem längre | 2007-03-14 17:52 | |
Ja, nog kan jag också spela hets med de nya reglerna, dock är avdragen väl häftiga. Om man skulle råka bli nedkopplad under en match och kommer tillbaka så är det i många fall det bästa att ge upp fortast möjligt eller sitta och våldspassa. Sedan hade det varit en idé att sätta matchtiden själv, dock en viss min. tid (kanske 4 min per pers). | ||
Knevert - Ej medlem längre | 2007-03-15 00:08 | |
Hets är ondska, Helst ska man ha en timmas betänketid per spelare. | ||