Spelrum
Giraffen14
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade29
Mobilspel
Pågående21 182

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stefanf2007-03-13 13:23
Antal inlägg: 1744

skriva ut bilder smidigt
Det dök upp en fråga idag då en kollega vill kunna skriva ut bilder på personal/elever fortlöpande - på ett smidigt sätt.

Han har idag ett tabellupplägg (word) där personerna finns uppradade i bokstavsordning (vänster till höger) i tre kolumner. Problemet är att han måste göra om så oerhört mycket varje gång en ny person dyker upp..

Jag föreslog att han lägger alla bilder i en mapp och fixar upplägget via ett bra bildhanteringsprogram (vid utskrift). Frågan är om det finns någon bra sån lösning?

Han vill nämligen också att filnamnet (namnet på personen) skrivs ut snyggt och prydligt under varje namn.

Idéer/lösningar?

stefanf2007-03-13 13:24

namnet skrivs ut under varje BILD förstås..

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2007-03-13 13:53
Antal inlägg: 2977

tror du måste ha ett databasprogram tyvärr
hoppas du har pul-godkännade också

Birgerkung - Spelvärd2007-03-13 14:37
Antal inlägg: 2392

Det måste ju gå att göra i Word. Du verkar behöva dela in sidan i någon form av "spalter", fast på andra hållet. Så att nyinsatta bilder puttar de övriga åt höger/nedåt. Jag har ingen aning om hur man gör det, men det går säkert.

stefanf2007-03-13 17:05

=) tack Bk. Jag har inte lyckats hitta formen för det du beskriver men kanske har du rätt..

Tack också till "bror duktig" tsarraz ... ;)

(jo, självklart frågar man elever/personal om de vill vara med på bild.. De är sedan inte heller avsedda att publiceras utan bara för vikarier och annan personal som behöver lära sig känna igen folk snabbt..)

stefanf2007-03-13 17:07

Hade hoppast "slippa" använda databasprogram dock - eftersom den lärare som frågat inte är helt "uppdaterad".. (och jag har ingen lust att fixa det åt honom - eftersom det lär ta tid för mig också..)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?