Spelrum
Giraffen | 43 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 69 |
Mobilspel
Pågående | 21 188 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
minusgrader | 2007-04-04 16:36 | |
rating och bokstäver jag spelade mot en spelare som hade ca 2000 i rating medan jag själv låg på ca 1300. hon påstod att eftersom jag har lägre rating än henne så får jag alla de "bra" bokstäverna (dvs j,x,y osv). stämmer detta eller är det nåt hon fåt för sig? hursomhelst irriterade hon mig fruktansvärt mycket med sitt gnäll. (har även letat i forumen efter denna fråga, men inte hittat den och ber därför om ursäkt ifall ni fått svara 100 ggr innan). | ||
tildus71 - Ej medlem längre | 2007-04-04 16:47 | |
haha konspirationsteorier finns i det oändliga... hehe allt är eg odins fel det är han som är blandaren...(skämtar förståss) Nädå stäverna har inget att göra med någon eller något vare sig rating eller person...Allt styrs faktiskt av slumpen även om man lätt kan börja inbilla sig annat... | ||
Morristown - Ej medlem längre | 2007-04-04 17:28 | |
Nej, men ofta får de med högre rating "bra" bokstäver eftersom de är bättre på att lägga ut bokstäver och därmed oftare får påfyllning, | ||
blue_moon | 2007-04-04 19:26 | |
En bra tråd med en uttömmande diskussion är denna: www.betapet.com/inde...am p;page=0 | ||
Rikku | 2007-04-04 19:37 | |
Jag har upplevt samma sak, det kan tyckas så, men när man själv får alla bra bokstäver tänker man inte på det. =) | ||
odin - Administratör | 2007-04-04 19:41 | |
Förtydligande, vi har pseudoslump på Betapet, läs mer i Vanliga Frågor om detta. | ||
Dr Jacoby | 2007-04-04 19:41 | |
En spelare med lägre rating kanske omsätter färre brickor under en match och har därför mindre chans att dra honörer och blanka | ||
tydal | 2007-04-04 20:37 | |
Kan ju berätta lite kort om pseudoslump. Pseudoslump ser ut som slump, men det är inte slump. Därav pseudo. För oss som spelar är det slump, men för datorn är allt förutbestämt. Varje match har ett nummer. Numret bestämmer i vilken ordning bokstäverna ska komma. Ordningen ser slumpad ut, men skulle man köra med samma nummer igen skulle bokstäverna komma i samma ordning. För att se till att man aldrig får samma nummer finns det ju olika metoder. Exempelvis kan man börja på 0 och öka med ett för varje match som spelas. Nackdelen med det är att det är ganska lätt att veta vilket nummer nästa match kommer att få och då kan man ju i förväg ta fram ordningen bokstäverna kommer i. En annan (vanlig) metod är att ta aktuellt klockslag i form av antalet sekunder sedan 00:00:00 den 1 januari 1970. Även här är nackdelen att det är ganska lätt att få reda på slumpen i förväg, eftersom det ju bara är pseudoslump det rör sig om. Men för den här typen av tjänster gör det inte så mycket att slumpen i teorin är lätt att förutse, för man är ju bara här för att ha kul. För säkerhetsrelaterade tjänster, som banker exempelvis, är det däremot oerhört viktigt att slumptalen verkligen inte går att förutse eftersom hela säkerheten bygger på att inga utomstående kan få reda på dem. Klockslagsmodellen ovan har dessvärre förekommit i såna sammanhang. Fast det är väl en tio år sen nu... | ||
massamark | 2007-04-04 22:49 | |
Så det finns 28! pseudo slumpar? Så omman använder mer än 100 brickor i en match (man byter) startar pusedoslumpen om från samma siffra o tar bokstäverna som är kvari den "rätta" ordningen? | ||
tydal | 2007-04-05 08:46 | |
Nej, det finns inte så många som 28! utan bara 2^32. (Talet 28! är ungefär 10^19 gånger större.) Men varje pseudoslump är en talserie, så den går att följa längre än till hundra. Exakt hur det är programmerat vet jag inte. Det är ju fullt möjligt att man använder ett nytt nummer (seed) till slumptalsgeneratorn vid varje slumpning eller när bokstäver byts. | ||
massamark | 2007-04-05 10:33 | |
I natt när jag lagt mig komjag på att det var helt galet att säga 28! tyckte at 100!, mend e var galet också. De enda jag vet med fakultets räkning är att aman använder ett utroopstecken. Vi slår ett slag för seed. och fördjupar inte så mycket mer här. Är det möjligt att pseudoslumpen kan ändras efter varje dragen bokstav? Man vet aldrig (kala mig paranoid) det finns säkertr någon som skulle ta reda på pseudoslump soma nvänds sedan skriva ett program, för att kunna maximera sitt spel efter pseudoslumpen... men oj nu sa jag för mycket. | ||
bänkpressad - Ej medlem längre | 2007-04-05 12:09 | |
Knevert får alla bra bokstäver | ||
Knevert - Ej medlem längre | 2007-04-05 13:38 | |
Självklart.. | ||
sagogrynet - Ej medlem längre | 2007-04-05 16:46 | |
Må vara pseudoslump osv - men jag tycker att har jag börjat loosa en dag, så fortsätter eländet. Oavsett speltyp o motstånd. Av 10 spelade förlorar jag 8, medan en annan dag är det precis tvärtom. Inbillning?? Det är aldrig 50/50 iaf eller så | ||
bänkpressad - Ej medlem längre | 2007-04-05 17:00 | |
håller med som fan ^^ | ||
Legobiten | 2007-04-05 17:18 | |
Det kan jag också skriva under på. Men isåfall är det pseudoslump även irl. | ||
Pingalen | 2007-04-05 20:20 | |
minusgrader, första gången jag ser någon med högre rank gnälla att någon lägre rankad för högpoängsbokstäverna. Slumpen funkar helt ok. | ||