Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade79
Mobilspel
Pågående21 160

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sebbin2007-05-22 17:51
Antal inlägg: 41

Angående den senaste omröstningen
"Tycker du om att dansa?" har svarsalternativen Ja, Lite, Bara onykter eller Aldrig.

Jag som hängiven nykterist tar illa vid mig.

Om alternativet "Bara onykter" finns med, tycker jag alternativet "Bara nykter" bör finnas med också. Det hade jag röstat på i alla fall.

Nej, jag är inte bara obstinat. Blir bara så förbannad när det överallt betraktas som SJÄLVKLART att man dricker alkohol. Dessutom finns det många minderåriga på Betapet som inte får dricka alkohol men kanske gillar att dansa ändå. Som kanske inte behöver alkoholens låtsade "mod".

Jag vill se omröstningen ändrad eller borttagen snarast!

Nemi2007-05-22 18:15
Antal inlägg: 5952

Det finns möjlighet att svara "ja".
Det räknas inte som en självklarhet att man ska dricka alkohol, svarsalternativen till alla våra frågor försöker vi ha flera av än bara "ja/nej" och däför blev det så denna vecka. Vi har inga vetenskapliga frågor/undersökningar, de är inte på blodigt allvar.

sarlina2007-05-22 19:06
Antal inlägg: 1035

Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit
-ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero
Men det var då det och se hur det gick för romarriket!

Harry Potta2007-05-22 19:33
Antal inlägg: 122

Just det!

sebbin2007-05-22 20:32

Jag tycker då ändå att denna omröstning pekar åt just det hållet; åt det självklara i alkoholintag. Och jag är missnöjd med det.

Roffe B - Ej medlem längre2007-05-22 20:48
Antal inlägg: 4

äh ett järn under västen innan fredagsdansen e gött

Nemi2007-05-22 21:04
Antal inlägg: 5952

sebbin:
jag beklagar att du är missnöjd med det, men det kommer en ny omröstning snart igen.

blankafaen - Ej medlem längre2007-05-22 21:31
Antal inlägg: 107

jag är böjd att i viss mån hålla med sebbin; det är ju på ett allmänt plan som signaler ges och uppfattas. "bara onykter" kunde ju varit formulerat "jag vill men vågar inte", t ex - det är väl det som det i praktiken innebär, om man måste ha en jädrans massa under västen för att känna sig road och i balans(??!) på fredagsdansen. att det sen kommer många klick på just det alternativet säger ju givetvis att en del av dem lika gärna kunde svarat "aldrig, never, ei koskaan" på den frågan.

Angeloflove2007-05-22 22:40
Antal inlägg: 3858

Men snälla...
Som Nemi skrev "Vi har inga vetenskapliga frågor/undersökningar, de är inte på blodigt allvar."

david_842007-05-22 22:59
Antal inlägg: 256

Jag håller med om att frågan inte är helt passande. Jag tycker inte man ska stödja en suparjargong på ett officiellt plan, speciellt inte när det är frågan om en familjesajt som det här är. Genom att ha med vederbörande svarsalternativ tycker jag att man till viss del gör det. Det är min ödmjuka åsikt.

Sven Stock2007-05-22 23:02
Antal inlägg: 11

Men skärp Er nu! I vilken verklighet lever Ni? En helt oskyldig fråga med en viss tvist övertolkas nå helt otroligt.

HumbleBug2007-05-22 23:20
Antal inlägg: 1836

Ännu ett bevis på att nykterister inte har humor. Ta ett järn och slappna av människa.

david_842007-05-22 23:43
Antal inlägg: 256

Sven Stock) Om du syftar till mig, kan jag medge att "suparjargong" var ett onödigt brutalt ord att använda i det här sammanhanget. Men du kan väl försöka förstå mig också, utan att du i din tur övertolkar.

mammamu - Ej medlem längre2007-05-23 00:14
Antal inlägg: 1286

Gillar du att dansa? Svara då ja, sen om du gör det nykter eller ej är ju din sak. Jag dansar faktiskt helst onykter å det strå jag helt å fullt för.

sebbin2007-05-23 01:17

Jag hade tänkt låta bli att skriva mer här. Men nu har jag ändrat mig.

HumbleBug, var ser du humorn? I ditt eget inlägg? Skriv gärna och berätta.

Sven Stock, jag håller med dig om att frågan VERKAR helt oskyldig, vid en första anblick. Om man i stället, som blankafaen visar så tydligt, läser ut vad svarsalternativen egentligen står för... då är det en annan femma. Hade ett svarsalternativ som "jag vill men vågar inte, inte utan alkohol i kroppen" varit okej? Jag tror inte det! Ändå förstår de allra flesta att det är just det som det befintliga svarsalternativet innebär!

Vem är det som väljer omröstningar? Vem är ansvarig för denna? Kan man få en mailadress så jag kan klaga personligen? Jag har banne mig ingen lust att lägga mig platt inför majoriteten här, på samma sätt som jag vägrar lägga mig platt för berusade människor i verkliga livet. Det är tråkigt att se att samma jargong existerar här som i sociala sammanhang. Nykterister har ingen humor, övertolkar, ja förmodligen helt, obegripligt och ohjälpligt överkänsliga.

Det framgår säkert att jag inte håller med om den förra meningen.

Däremot blir det lätt att känna sig isolerad som nykterist när man ständigt möts av sådan attityd. Det är den mest konkreta anledningen till att jag inte tycker om omröstningen; den sabbar i längden för mig personligen.

Att den sabbar för många andra är månne inte lika konkret, men jävligt viktigt.

Lite fakta så på slutet: I Sverige finns 200000 barn till missbrukare. Jag var ett av dem, innan jag officiellt slutade vara barn. "Ett järn innanför västen" hos målsman klingar nog inte riktigt lika positivt för dessa barn som för Roffe B.

Jag påstår att en sån här omröstning bidrar till såna hemskheter. Angeloflove, det ÄR blodigt allvar för mig.

Tufflan2007-05-23 02:12
Antal inlägg: 1254

Jag tycker det finns en poäng i det du skriver sebbin. Vi borde tänkt oss för där lite. Nu tror ju jag att det finns en hel del människor som faktiskt svarar att de absolut inte kan eller vill dansa, utom när de får i sig alkohol, och kanske var det så resonemanget gick när frågan utformades. Det är svårt att veta exakt varför det blev som det blev i efterhand.

Jag kan hålla med om att det var en miss från vår sida att ta med sådan olycklig formulering. Vi får helt enkelt ta till oss av kritiken och göra det bättre nästa gång! Tack för att du påpekade det hela.

illiterate - Ej medlem längre2007-05-23 02:23
Antal inlägg: 6521

Det finns många saker man kan störa sig på i sociala sammanhang med människor som inte är likadana som man själv är. Har man en minoritetsåsikt/-bakgrund /-uppväxt* måste man i dagsläget finna sig i att bli hånad och förlöjligad av diverse personer, som försöker skapa underhållning riktad mot medelsvensson.

När en ståuppkomiker gör sig lustig över invandrare är det sällan menat att förolämpa invandrare, även om invandrare kan tänkas ta illa vid sig av att bli förlöjligade. Syftet är nog främst att roa majoriteten av publiken, som ofta gillar att skratta åt "löjliga" personer - vilket innebär alla som inte är så normala som möjligt.

Jag misstänker att detta är vad vi råkat ut för i detta fall. En intet ont anande aspirerande ståuppkomiker har gett sig på att försöka skapa lite rolig underhållning i form av ett quiz med inslag av humor i svarsalternativen.

Tyvärr misslyckades det uppenbarligen fatalt, och bör få konsekvenser i form av böter och kanske fängelsestraff.

monk - Administratör2007-05-23 09:47
Antal inlägg: 2378

Jepp, och Magnus Ugglas gamla slagdänga "Dansar aldrig nykter" borde totalförbjudas i skivaffärerna... :-)

Nej, men seriöst så välkomnar jag en diskussion om alkoholens faror i forumet, men förstår samtidigt inte kritiken mot själva omröstningsfrågan.

Många människor väljer att endast dansa då de är onyktra och därför känns detta svarsalternativ relevant. Det var absolut inte min intention att försöka vara lustig, speciellt inte då jag själv dricker mycket sparsamt.

Skälet till att många (28 % enligt omröstningen på Betapet) bara dansar onyktra tror jag nödvändigtvis inte heller behöver bero på att de inte vågar dansa annars. Det kan lika gärna vara att de anser det vara mer roligt att dansa med alkohol i kroppen.

Omröstningsfrågorna är för övrigt inte tänkta som vetenskapliga undersökningar, utan mer att ge en fingervisning om folks uppfattningar och vanor. Frågorna kan vara seriösa, humoristiska eller provocerande och tanken är att de ska skapa en vidare debatt i forumet. Något som vi verkar ha lyckats med denna gång, både på gott & ont..

BigBow - Ej medlem längre2007-05-23 11:31
Antal inlägg: 559

Jag tror det hade blivit mer diskussion om alternativet "bara onykter" inte funnits med, vem dansar nykter? Sen vet ju alla att dom som dansar är dom som inte har råd att stå i baren.......

vulcan2007-05-23 12:47
Antal inlägg: 7666

Egentligen finns det inget att tillägga i sakfrågan efter Monks utmärkta summering. Däremot tangerar den en vidare frågeställning: Är det okej att skämta om vad som helst? Illiterate är inne lite på det spåret. Så fort man lämnar de mest fåniga messkämten av den typ som man förr fick en penninglott för i Allers så rör man sig på marker där det alltid finns människor som tycker att man är osmaklig, gör sig lustig på andras bekostnad eller rentav kränker dem personligen. Ja en del hävdar t.o.m. att skämten i sig kan medföra skada. Det ligger nog i ens eget intresse att försöka känna av om ens kvickheter föder såna reaktioner och anpassa sig efter det. Men jag tycker det vore trist om humor reducerades till att enbart handla om Allers-skämt för att aldrig nån skulle känna sig trampad på tårna. Humorns uppgift är i viss mån att peka på absurditeter i tillvaron och hjälpa oss att uthärda det som är svåruthärdligt.

För att nu ändå hålla sig kvar lite på alkoholtemat: Ta "Torsk på Tallin" som exempel. Jag hävdar att det är en av de absolut roligaste filmer som gjorts på svenska. OCH samtidigt en av de mest tragiska. Alkohol spelar en rätt väsentlig roll, bl.a. med den försupne busschaffisen Lasse Kongo som nästan bara kan utstöta gutturala läten. Eller den socialt handikappade doktoranden som bara förolämpar folk och svinar när han fått i sig tillräckligt mycket. Jag antar att man kan se det här både som "fyllehumor" av en sort som glorifierar och gör något lustigt av drickandet OCH som en svart satir över alkoholens skadeverkningar. För min del tycker jag att det senare överväger och skulle ha föga förståelse för om den svenska nykterhetsrörelsen skulle gå till storms mot filmen. Samtidigt tycker jag det är fullt förståeligt att den som är uppvuxen i ett missbrukarhem kanske inte tycker att det är särskilt kul. Däremot vet jag inte om jag skulle vara beredd att acceptera en uppfattning som gick ut på att jag var okänslig och naiv inför alkoholproblematiken bara för att jag skrattar åt "Torsk på Tallin"

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?