Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade43
Mobilspel
Pågående21 088

Forumkategorier

Användare Inlägg  
milon - Ej medlem längre2007-06-03 17:05
Antal inlägg: 95

Vad göra i ett dödläge?
Jag spelade nyss en match då något inträffade och tiden fortsatte att gå för motspelaren när den egentligen var ute. Jag kunde inte göra något, och motspelaren kopplade inte ner. Jag väntade i mer än 11 minuter och kopplade sedan ner. För detta fick jag en massa minuspoäng. Det var alltså troligen så att motspelaren väntade på att jag skulle tröttna för att själv inte få minuspoäng. Det tycker jag inte är rättvist. Ingen av oss var skyldig och därför skulle heller ingen fått avdrag. Hur, om alls, kan man lösa detta?

illiterate - Ej medlem längre2007-06-03 20:42
Antal inlägg: 6521

Man kan stänga fönstret och sen gå tillbaka till betapet inom 5 minuter och logga in i spelrummet igen.

ankiborg2007-06-03 22:03
Antal inlägg: 587

Det är nog snarare så att du har blivit nedkopplad. när tiden för motståndaren går ut och turen inte går över ska man koppla ner och koppla upp igen.

milon - Ej medlem längre2007-06-04 09:42

Nej jag blev inte nerkopplad! Jag fick själv göra det för att komma ur. Och jag försökte komma tillbaka men spelet fanns inte längre.

milon - Ej medlem längre2007-06-04 09:48

Fick nyss svar från motspelaren som jag mejlade igår om varför inte hon kopplade ner. Hon skriver att det blev strömavbrott hos henne. Varför kopplades hon då inte ner automatiskt utan spelet fortsatte att ticka?

vulcan2007-06-04 12:01
Antal inlägg: 7666

Här kommer mitt standarsvar: I långa loppet har det absolut ingen betydelse för din rating om det händer så här en enstaka match. Skulle man förlora en massa rating pga tekniska problem eller en tillfällig anhopning av otur (vilket ibland inträffar) så leder detta till att man blir "underratad" jämfört med sin verkliga spelförmåga och då uppstår det en "boosteffekt" där man kommer att stiga snabbare i rating. Motsatta gäller naturligtvis om du tjänar rating upp till en nivå som egentligen inte är rimlig. Vi har alla en "jämviktsrating" som vi sen beroende på olika faktorer varierar omkring. Den påverkas inte av ett enstaka tapp i rating pga teknikproblem.

Om det i det aktuella fallet var ett tekniskt problem eller inte tycker jag spelar mindre roll. Däremot så tyder din beskrivning på att du faktiskt blev nedkopplad också av någon anledning. Just detta att motspelarens klocka fortsätter ticka på ett nytt varv när tiden gått ut är ett tecken på att du själv tappat kontakten med spelservern. Kanske var det helt enkelt så olyckligt att du först förlorade kontakten och därefter motståndaren. Det är möjligt att spelservern tolkade detta som att du avbrutit matchen. Om båda spelarna kopplar ner kan man ju tycka att matchen borde registreras som avbruten utan något minus för någon, men det kan hända att det är svårare för programmerna att hantera en sån situation än vad man kan tro. I så fall tycker jag att det finns viktigare utvecklingsinsatser att göra på sajten.

milon - Ej medlem längre2007-06-05 10:30

ok vulcan jag accepterar ditt svar, och det hela är väl inte någon big deal heller. Men jag tycker inte att du har helt rätt med dina resonemang kring jämviktsrating. Då skulle man ju aldrig kunna förbättra sig, men det har jag faktiskt gjort hela tiden. Därmed inte sagt att jag inte drabbats av både otursperioder där min rating gick ner snabbt och turperioder där den gick upp ovanligt snabbt. Men på det hela taget har det ändå varit en stadig uppgång.

vulcan2007-06-05 13:23

Naturligtvis kan du höja ditt jämviktsläge genom att bli bättre på spelet jämfört med dina motståndare. Spelare som är under utveckling flyttar kontinuerligt sin jämviktsrating uppåt. Sen är det ju däremot många av oss som nått en ganska stabil nivå där vi håller oss omkring. Min har nu exempelvis legat rätt länge kring 3200,3300 ungefär och från den nivån varierar jag med runt 300 poäng uppåt och nedåt beroende på om jag får ovanligt stora koncentrationer av bra/dåliga brickor och naturligtvis hur jag spelar. Typiska "humörspelare" misstänker jag har större variationer från sin jämviktsrating men det har jag inga belägg för.

milon - Ej medlem längre2007-06-06 11:16

Ok jag tänkte på oss vanliga döda som fortfarande ligger på under 2000.

milon - Ej medlem längre2007-06-06 11:16

Dödliga, förstås. Haha.

vulcan2007-06-07 00:13

:D

Jag tror annars att principen är densamma oavsett vilken rating man har.

Bror Mu - Ej medlem längre2007-06-07 11:34
Antal inlägg: 921

Det är pga det vulcanianska jämviktsläget som jag sällan blir sur när jag har otur med brickorna länge. Gummibandsprincipen gör att man alltid pendlar tillbaka till vad man är värd.

Nu ska jag gå över till standard och räknar med att mitt jämviktsläge förskjuts neråt några hundra pinnar, så om nån vill ha lite ranking är jag ett bra bet.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?