Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående20 920

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sushifish2007-06-17 21:11
Antal inlägg: 1277

ord som inte funkat tidigare men som plötligt funkar
hej, jag undrar lite om hur ofta det sker uppdatering av ordlistan för godkända ord, det känns som om det hänt ett antal gånger att nån lagt ett ord som jag tidigare testat men som då inte varit godkänt. är det möjligt eller är det jag som inbillar mig?

odin - Administratör2007-06-17 21:18
Antal inlägg: 7442

Tror det är du som inbildar dig. Nuvarande ordlista har vi haft i ett antal år.

sushifish2007-06-17 21:21

Tack Odin! Då kan jag läggga ner min konspirationsteori ;)

Vikage2007-06-19 13:39
Antal inlägg: 579

Tror det är för tidigt att lägga ner dina konspirationsteorier bara för att Odin inte lagt in någon ny ordlista. Regeringen kan mycket väl ha hackat sig in på Betapet och lagt till ord som de tycker passar

urbano - Ej medlem längre2007-06-25 15:42
Antal inlägg: 37

Borde man inte uppdatera ordlistan regelbundet (oftare) för att höja spelsajtens kvalitetsnivå. Tråkigt varje gång man lägger ord man vet är med i SAOB, men får tji när man lägger ut!

gubbi2007-06-25 17:27
Antal inlägg: 2638

Betapet följer Svenska Scrabbleförbundets (SSF) riktlinjer, där SSF är på gångi att byta till SAOL 13 som rättesnöre. Betapet har inlett kontakter med Svenska Akademien för att kunna använda SAOL 13 så snart tiden är mogen.

Birgerkung - Spelvärd2007-06-26 20:40
Antal inlägg: 2392

Dessutom pågår det en debatt på Scrabbleförbundets hemsida om HUR nya SAOL ska införas. Det handlar till exempel om ifall böjningar ska få vara med. Alla intresserade är förstås välkomna att vara med i de diskussionerna, även de som inte är medlemmar i Scrabbleförbundet.

ÖverPräktig2007-06-26 20:45
Antal inlägg: 141

Jag tycker att spelet skall vara bakåtkompatibelt, vilket innebär att tidigare tillåtna ord fortfarande skall vara det i framtiden. Nu blir det som att ta bort några tillåtna schackdrag och hittar på nya. Det tycker jag är det mest rättvisa draget mot de spelare som lärt sig en massa ord.

Birgerkung - Spelvärd2007-06-26 22:24

Så man bör tillåta 1600-tals-svenska då? Eller ska vi gå ända ner till medeltiden kanske?

ÖverPräktig2007-06-26 22:33

Varför ta i så mycket Birgerkung? Att byta vid varje utgåva av SAOL tycker jag är spelförstörande. Du skall komma ihåg att det är spelare ur olika åldersgrupper som är aktiva. Många ord som utmönstras är säkerligen välkända och använda i dagligt tal i vissa åldersgrupper. Om hela SAOL skall bytas ut kanske det räcker med var tredje utgåva isf.

Birgerkung - Spelvärd2007-06-26 23:03

De ord som SAOL har valt att ta bort har mer eller mindre upphört att existera, och det även hos den äldre generationen. Vi snackar om ord som bysätta och chintzkudde. Du kommer inte att sakna dom.

Då tycker jag att det är knasigare att det (troligen) kommer in böjningar som sa, log, neg, dög, lät, sam, söd, slöt, burit, änder, och så vidare.

ÖverPräktig2007-06-26 23:07

Ja, vi behåller nuvarande SAOL, så slipper vi fundera mer :-)

Ibland är det bra med klara regler.

vulcan2007-06-27 09:43
Antal inlägg: 7666

Visst kan man tänka sig att man behåller ord från gamla upplagor. Ett skäl till att Scrabbleförbundet inte varit så pigga på det är att vi inte vill krångla till förutsättningarna för att spela IRL utan datorbaserad ordlista. Om man vill vara "bakåtkompatibel" måste man ha med sig flera upplagor av SAOL. Det är förstås inte av intresse för spelare som bara lirar här. Men det är nog värdefullt av många skäl att Betapet fortsätter att följa Scrabbleförbundets regler för godkända ord.

hugokolbaz2007-06-27 10:26
Antal inlägg: 665

Jag anser att det är mer skillz att inte bara kunna ord som FLAU, HURR, PISPA, CZARDAS, EGOTISM och GASTERA utan även veta att de försvinner till SAOL13

Greenline2007-06-27 19:37
Antal inlägg: 80

Jag håller med HugoKolbaz. Och som någon sa, var ska man dra gränsen? Nybörjaren - som inte kan hålla klaffen

ÖverPräktig2007-06-27 20:44

Ja, jag pratar inte i egen sak då jag läser in nya SAOL:s viktigaste förändringar snabbare än de flesta i riket. Tycker dock att man borde fundera lite mer över konsekvenserna vid införande av ny SAOL. Troligtvis borde poängen för vissa bokstäver justeras då många nya ord för tex Z tillkommer (finns många fler exempel).

Om du tror att jag är en nybörjare Greenline så tror du fel. Skulle troligen vinna mot dig om jag vore förblindad av pepparspray?

Shyarm2007-06-27 21:02
Antal inlägg: 67

ÖverPräktig, du kanske borde läsa andras inlägg lite mer noggrannt och vänta med arrogansen innan du tar åt dig av att någon kallar SIG SJÄLV för nybörjare.

ÖverPräktig2007-06-27 21:12

Ja, tog nog i lite för mycket där och ber om ursäkt isf. Hans inlägg var dock väldigt svepande med tanke på tidigre inlägg. Jag hade börjat ifrågasätta och då kom hans inlägg.

Shyarm2007-06-27 21:22
Antal inlägg: 67

Ah, bra att vi kommer överens. Jag tycker också att det är bättre med klara bud än att införa en nya ord ofta. SAOL är de facto-standard, men eftersom vi inte har något officiellt språkreglerande organ i sverige (vad jag vet) så finns ingen anledning att börja bli petig nu.

sushifish2007-06-27 21:39

oj vilken het debatt det blev! Man kanske kan ha 20 kryssrutor på starta-spel-sidan man för kryssa i eller av: "spela bakåtkompatibelt" ja/nej, använda SAOL 13" ja/nej, "tillåt böjda ord" ja/nej.... ;)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?