Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 20 920 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Baltazar_ | 2007-06-23 21:28 | |
Gör om slumpgeneratorn! Varför så många spel där man startar med noll vokaler??? Händer titt som tätt här. Rekordet är TRE!! på raken utan vokaler. (jag vet att om jag spelar tio miljoner spel så blir det som det ska) Live kan man ju råka ut för det kanske 3 ggr om året. Samma sak med bokstavsbyten när man bara byter en bokstav. Byter jag ett N när 35-45 bokstäver kvar händer det allt för ofta att jag får ett N. Detta är oxå mycket ovanligt vid vanligt spel. Har tjattat om detta medan jag spelat med folk och får massa medhåll. Den där slumpgeneratorn är lite oslumpig om man får uttrycka sig så. Tack för ordet | ||
hugokolbaz | 2007-06-23 21:35 | |
Jag upplever inte att det är på det sätt som beskrivs ovan. | ||
Arne Boll | 2007-06-23 21:43 | |
Nej, det funkar bra idag. Jag har gjort en kvalificerad bedömning då jag är välutbildat inom detta område (för många högskolepoäng i statistik). | ||
Baltazar_ | 2007-06-23 21:55 | |
Menar att det jämt är så...inte bara idag...tre på raken för två veckor sen...någon som slår det? | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-06-23 22:02 | |
Anledningen till att det händer sällan irl kan vara att man sällan spelar irl. Så var det i alla fall för mig, kom jag på efter en undersökning gjord av Arne Boll på beställning av Statistiska Centralbyrån. | ||
China Doll | 2007-06-23 23:02 | |
Jag tycker att slumpgeneratorn funkar alldeles ypperligt. Jag får nog börja i alla fall i minst 85 procent av alla mina matcher! ti hi :-) Ändrar ni på slumpgeneratorn så blir jag mycket besviken. | ||
Baltazar_ | 2007-06-23 23:08 | |
Menar inte att jag får börja...menar att mina bokstäver i starten bara är konsonanter | ||
China Doll | 2007-06-23 23:13 | |
Nä, du får nog inte börja om du spelar mot mig, sannolikheten är inte så stor. | ||
Baltazar_ | 2007-06-23 23:27 | |
du missförstår | ||
China Doll | 2007-06-23 23:32 | |
nej, det är du som inte förstår att jag förstår. du säger att du inte tycker om slumpgeneratorn och jag säger att jag tycker om den. Den generella frågan om generatorn ska bytas ut eller inte handlar för mig inte om hur slumpen yttrar sig. Du vill ha ny slumpgenerator och det vill inte jag. Solklart och väldigt enkelt va?! | ||
Baltazar_ | 2007-06-24 00:05 | |
ok...du har alla rätt... | ||
grönöga - Ej medlem längre | 2007-06-24 00:24 | |
Hm ... mysko. Nu när du tar upp det så är det faktiskt så att när jag spelar mot J0anFerguson så får jag nästan bara vokaler i början av matchen, och endast när det är just honom jag spelar mot. *Vad beror detta på!? Va, va, va!!!?* ;P | ||
odin - Administratör | 2007-06-24 00:33 | |
Vi kör pseudoslump (se Vanliga Frågor). Och det är samma för alla. Dessutom lär vokalerna komma ut förr eller senare! | ||
Måns_E | 2007-06-24 02:52 | |
Det händer allt som oftast att man sitter med startställ IRL som bara består av konsonanter, i a f när man har spelat några hundra matcher :) | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2007-06-24 16:53 | |
Väldigt många av brickorna är konsonanter. Det är därför helt självklart att det då och då händer att man får börja med bara konsonanter. Spelar man mycket kan det hända flera gånger i följd till och med. En annan förklaring är att minnet är selektivt. Vissa minnen förstärks, andra bleknar bort. Man kan därför uppleva att motgångarna är fler än medgångarna, om man till exempel blir väldigt arg vid motgångar (bara konsonanter) men reagerar nollställt vid framgångar (välbalanserade brickställ). | ||
tydal | 2007-06-26 15:17 | |
Av hundra brickor är 35 st vokaler och 63 konsonanter. Det innebär att sannolikheten för att få 7 konsonanter vid start är: (63/100) * (62/99) * (61/98) * (60/97) * (59/96) * (58/95) * (57/94) = 0,03456 eller 3,5% Statistiskt händer det alltså var 29:e match. | ||
vulcan | 2007-06-26 16:03 | |
Det är ungefär samma sannolikhet som att slå en dubbelsexa i backgammon. Ändå händer det ibland att den j-vla motståndaren får in en dubbelsexa två gånger i rad! Vilket inte är så värst märkligt om man tänker efter; En sannolikhet på lite drygt en promille kommer ändå att inträffa med regelbundna mellanrum om man slår tärningarna många gånger. Det scenario som den gode Baltazar beskriver illustrerar en grundläggande statistisk princip som är förvånansvärt svår att ta till sig intuitivt för många. Om jag frågar om sannolikheten för att slå en sexa med en tärning så svarar nog alla som vet hur en tärning är beskaffad att den är 1 på 6. Men om jag lägger till att tärningsspelaren redan har kastat och fått upp en sexa 3 eller 4 gånger i rad tidigare så är det många som får för sig att sannolikheten för att få en sexa i nästa kast nu måste ha sjunkit "eftersom det redan kommit upp en sexa flera gånger i rad". Men slumpen har inget minne och även om jag slagit en sexa tusen gånger i rad så är fortfarande sannolikheten för en sexa i nästa kast 1 på 6 (givet att tärningen är korrekt balanserad och att kastaren inte ägnar sig åt några konstigheter när han kastar). Denna tankevurpa brukar kallas för Gamblers fallacy och den som är intresserad kan läsa mer här: skepdic.com/gamblers.html Även om tre vokallösa ställ i tre matchöppningar i rad inte inträffar så ofta (Sannolikheten är lite drygt 4 hundradels promille) så är det likväl så att varje ny matchstart bjuder på en sannolikhet av 3,5% för att bli utan vokaler. Har du blivit utan vokaler i en matchöppning är det en dryg promilles sannolikhet att du blir utan i de följande två också. Det är ingen "osannolik" händelse och det är därför inte det minsta märkligt att en del spelare kommer att råka ut för det. Dock går vi gärna vilse här också i en tankevurpa med vissa gemensamma drag med "Gamblers fallacy". Tron på att "riktig slump" innebär att saker och ting aldrig klumpar ihop sig så att man t ex slår en sexa 10 gånger i rad kallas för "clustering illusion" skepdic.com/clustering.ht ml Man behöver inte känna sig dum för att man går i dessa tankefällor - vårt tänkande tycks helt enkelt dra oss i den riktningen och det krävs för de flesta medveten inlärning eller kanske snarare "avlärning" för att förstå att intuitionen leder en fel. Annars tror jag som Birgerkung att vårt selektiva minne bär en stor del av skulden till att vi tycker oss se saker som tyder på avvikelser från slumpen. Dessutom spelar nog en annan vanlig | ||
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2007-06-26 18:17 | |
Nu tror jag ditt inlägg blev lite avkapat. Men du gör skäl för namnet Vulcan, vulcan. | ||
sushifish | 2007-06-27 21:53 | |
hehe satt och läste den här tråden och tänkte vad puckade dom är, klart det inte är nå fel på odins slumpsnurra - startade ett spel och fick bara konsonanter! :D | ||
ÖverPräktig | 2007-06-27 22:20 | |
Tack för ditt inlägg sushifish, kvällens skratt :-)))) | ||