Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade15
Mobilspel
Pågående20 877

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IckeSacka - Ej medlem längre2007-07-19 20:06
Antal inlägg: 787

Mer realistiskt straff i Datormusen?
Jag lade den här frågan i den tråd som finns om Datormusen men där är det ju risk att den försvinner i det allmänna pratat om rummet.

Vissa justeringar har ju redan gjorts angående poängen i det rummet. I början var det ännu mer bonus för att lägga korta IT-ord än vad det är nu.

Men blir det också någon justering vad gäller övertidsstraff? Att det i Datormusen är 40 poängs avdrag för varje minut över tiden på hets är ju bara löjligt. 40 poängs avdrag motsvarar inte sällan ett enda drag. Och de som är duktiga på just IT-ord och tjänar ihop bonuspoäng på flera hundra kan ju med glädje dra på sig den där övertiden. För att inte tala om hur lätt det måste vara att hinna slå i en sådan ordbok även på hets.

Rimligen tycker jag straffet för varje övertidsminut borde ligga på 100-150 poäng.

Är det här något övervakarna tänkt på? Och vilka extrarum är mer aktuella? Jo, det står att det är hemligt. Men tänk om det gynnar samma grupp av personer? Säg att det blir "KEMI" eller "MATTE", risken/möjligheten är ju stor att rummen med sådana här bonusar drar till sig samma sorts personer. Topplistorna lär ju då också ändras radikalt.

odin - Administratör2007-07-19 20:25
Antal inlägg: 7442

Det har varit igång väldigt kort tid så man kan inte dra några slutsatser än så länge. Därmed behåller vi nuvarande premisser.

Ja vi håller saker hemliga när vi arbetar med dem, inget konstigt med det.

Det är alltid någon som blir "gynnad" på ett sätt eller annat hur man än gör, det är bara att acceptera.

IckeSacka - Ej medlem längre2007-07-19 20:29
Antal inlägg: 787

Jo, att det hålls hemligt förstår jag också. Det är fullt naturligt.

Men just med de låga tidsstraffen i ett rum där det bevisligen är lättare att få poäng än i andra förstår jag inte. Utan att det som känns konstigt att "kan du en massa IT-ord så spela i det här rummet där du kan få mycket högre poäng och riskerar lika lite i straff som i de andra rummen".

När man räknar ut straffsatserna i spel, tar man då itne hänsyn till att straffet står i proportion till vad man kan tjäna? Hur är det till exempel IRL? Eller för all del här, varför sattes det till -40 poäng per minut i hets? Är inte det för att "normalt lägger man inte ord för så mycket på en minut så straffet blir högre än vad man troligen tjänar på att gå över tiden"?

Måns_E2007-07-20 02:22
Antal inlägg: 12023

IRL är det -10 per påbörjad minut, och man förlorar matchen automatiskt efter fem minuters övertid med minst 150p. Å andra sidan finns det ingen hets, utan alla matcher är 30 min per spelare.

I princip tycker jag inte att topplistan är så intressant, men om den skulle visa något så borde man separera matchtyperna i ratingen, alltså ha olika rating för standard, slump, hets, it och alla dess olika tidsvarianter.

illiterate - Ej medlem längre2007-07-20 05:50
Antal inlägg: 6521

Jag håller nog med Måns_E om att det vore trevligt med en uppdelning av ratingen på olika matchinställningar. Den rating som nu används kan i fortsättnignen heta "sammanslagen rating", men att det från och med någon tidpunkt tillkommer nya ratingvärden för varje speltyp som finns. Det skulle dock bli ganska onödigt komplext.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?