Spelrum
Giraffen45
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade80
Mobilspel
Pågående21 099

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2007-08-15 19:45
Antal inlägg: 7442

högsta/lägsta rating-problem
Vi har lagt in en funktion som visar din högsta/lägsta rating genom tiderna (profilsidan).

Ett problem har dock uppkommit: skall vi verkligen ha med lägsta rating? Alla börjar ju på 1000, och som det är nu så lagras bara lägsta rating ut om någon får under 1000 i rating.

De som skapade sitt konto INNAN denna funktion stardade (dvs majoriteten) har kvar 1000 som lägsta rating, därmed har vi valt att inte visa det.

Har ni några idéer?

Perpersa - Ej medlem längre2007-08-15 19:52
Antal inlägg: 2193

Lägsta rating tycker jag man kan skippa helt! :D

En cool grej vore om man kunde se sin medelpoäng de senaste tio/x matcherna...

saittam75 - Ej medlem längre2007-08-15 20:25
Antal inlägg: 16806

Tycker också det räcker med högsta rating, speciellt när "vi som varit med i flera år" inte har någon "lägsta rating" synlig, tycker att även nykomlingar (senaste halvåret då) kan slippa se sitt lägsta, bättre att enbart visa högsta, så har alla ett personligt ratingmål att slå.

grönöga - Ej medlem längre2007-08-15 22:56
Antal inlägg: 5570

Räcker helt klart med "högsta rating", det är ju det som är av intresse.

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-08-16 13:40
Antal inlägg: 4814

Jag kan instämma i att "lägsta" inte direkt är nåt man vill skylta med. :)

Jag vill minnas att "Högsta" började lagras för en tid sedan som en variabel vid varje avslutad match. Antagligen funkar det i 99% av fallen så att det verkligen blir den högsta rating man nånsin haft, eftersom man oftast blir bättre av att spela mer. Det är inte så att historiska spelstatistiken (sedan december 2004) använts som källa? Kanske iofs blir hög belastning på databasen när man slår upp alla 240911 användares alla matcher för att se när rating var högst...

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-08-16 14:32
Antal inlägg: 4814

...och monk har tydligen svarat på min fråga i en tråd i Snack...

"Visserligen skulle det gå att att söka igenom alla spelade matcher efter ratingen men en sådan körning skulle vara enormt tung för databasen. Detta eftersom vi har 240 000 medlemmar och för varje medlem ska det sökas igenom 12 miljoner matcher. ;-)"

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?