Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 20 812 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
paldiski - Ej medlem längre | 2007-09-03 08:48 | |
När kommer SAOL 13 införas på betapet?? Seriöst?! Hur skall SM kunna bli en rättvis tävling om man inte har kunnat träna ordentligt med saol 13 innan? Alla har inte möjlighet att spela IRL i stockholm eller göteborg varje vecka... Finns Frank med saol 13? | ||
vulcan | 2007-09-03 12:27 | |
Vi jobbar på att få in SAOL13 så fort det är möjligt. Vi har fått ett preliminärt okej från SAOL, men det återstår lite formell avtalsskrivning innan det är i hamn. Exakt hur lång tid det kan ta kan vi inte svara på just nu, men jag hoppas att det är veckor snarare än månader vi pratar om. Jag kan också uttala mig i egenskap av styrelseledamot för Scrabbleförbundet och säga att frågan om nätsajternas övergång fanns med i våra överväganden, men att vi till slut fann att vi inte ville förhala beslutet längre enbart pga detta. Tävlingsspelet har visserligen nätspelet som sin främsta och numer huvudsakliga rekryteringsbas. Men det är ändå inte samma sak. I och med att listorna med nya ord nu ligger ute på vår hemsida så kan man nu åtminstone träna på dem. Ett tänkbart träningstips i väntan på Betapets övergång är att köpa ett Scrabble (om du inte redan har ett) och sen sitta och spela lite matcher mot dig själv för att vänja dig vid att se och hitta de nya orden. Som spelare till spelare kan jag också leverera några tips som kanske kan ha något värde: Övergångent till SAOL13 innebär ju inte att det blivit ett helt nytt spel. Den absoluta merparten av orden fanns redan i SAOL12 och i vissa matcher - så långt vi nu hunnit vänja oss - så blir det kanske inte mer än ett par "13-ord". De två grejer jag tror man behöver träna mest på för att få in i sitt "spelmedvetande" är dels de nya tvåorna som delvis ändrar förutsättningarna för hakningsspelet. CP, CV, EP, LP, MC, PH, PR, PM, PS, MS, EM, VM, SM och ett par till ändrar på förutsättningarna och värdet av bokstäverna C, P och M. P tog tidigare inga hakningar till vänster och var därmed en stoppare så. Nu går både C, E och L. Det måste man få in. Även till höger har P fyra nya hakningar. P och C är enligt min bedömning de bokstäver som fått sitt relativa värde kraftigast höjt iom SAOL13. P är nu en minst lika bra bokstav som UÅÖ - kanske till och med något bättre. T har också förändrats en aning strategiskt eftersom den får två nya vänsterhakningar förutom ÅT/UT som dessutom är vanliga vokaler: ET/IT Den andra grejen är de starka verben - att lära sig att LOG, RÖT, NÖP, BURIT och ett gäng andra oregelbundna verbböjningar nu är spelbara. Precis som omljudda pluralformer av substantiv: BÖCKER, FÖTTER m.fl. Personligen tror jag att man kommer rätt långt genom att särskilt fokusera när man har Ö: Finns det något starkt starkt verb eller substantivböjning jag kan spela nu? Sen finns det ju ett gäng nya, helt vanliga ord - varav många är efterlängtade utfyllnader av luckor i SAOL12 som BANTARE och VEGAN. En del "konstiga" ord finns förstås också som EVOE och ZEST. Där får man helt enkelt studera listorna och försöka nöta in dem i medvetandet. Angående Frank så vet jag inte status där. Det finns vissa upphovsrättsliga frågor vet jag. Förhoppningsvis svarar upphovsmannen själv (Gunnar, "Radagast") på din fråga. | ||
paldiski - Ej medlem längre | 2007-09-03 12:54 | |
Tack vulcan för ett utförligt svar! Hoppas det går snabbt att få in saol 13 här så man kan hinna träna ordentligt inför SM. Det är nog fler med mig som tänker som så att man inte vill anmäla sig och åka dit för att bli utskåpad av de som redan spelat irl. Som du skrev är nätspelandet "er" främsta rekryteringsbas men så länge förutsättningarna är olika så kommer bara de riktigt inbitna irl-rävarna att gynnas. Jag hoppas på en snar förändring! | ||
vulcan | 2007-09-03 13:36 | |
Jag tror nog då egentligen att själva vanan vid IRL-spel i sig har en större betydelse - det har varit en tröskel för rätt många spelare att forcera. Att plötsligt hålla reda på poängberäkning själv, att tänka på att slå på klockan, att spela uppochner - och inte minst: att ha en livslevande motspelare på andra sidan bordet. Å andra sidan ska man inte glömma att David Holmberg vann SM 2003 utan att någonsin ha spelat en IRL-match (utom möjligen hemma vid köksbordet). David betraktar jag visserligen som den mest talangfulle av alla jag spelat mot. Precis som snubben som vann höjdhoppet efter att ha hoppat höjd i 1½ år så verkar han ha en helt naturlig känsla för spelet i alla dess aspekter. Men han visar ju också att det inte är omöjligt. Så anmäl dig du! - Det gäller förresten dig också om du läser det här David! :) | ||
vulcan | 2007-09-03 13:42 | |
Jag vill också lägga till att sådär vansinnigt många 13-matcher har de flesta av oss inte hunnit med. En enda ratinggrundande turnering har lirats så här långt (i Umeå) + en "skojtävling" i Göteborg som jag var med i. På träning har jag kanske lirat nånstans 25-30 matcher - det är inte mycket om man jämför med alla tusentals matcher jag spelat med 12:an. Och så länge inte 13 finns på nätet har inte vi heller möjlighet till så värst mycket mer mängdträning. Men kör listorna som sagt så länge och träna gärna med brickor på att försöka se "13-ord" För den som vill betala för att spela på nätet finns ju också möjligheten att lira på "den andra sidan" och komma överens med motståndaren om att spela utmaning och godkänna 13-ord. Men jag hoppas som sagt att vi så snart som möjligt ska komma igång med SAOL13 här på Sveriges största scrabblesajt! | ||
ordsvall - Ej medlem längre | 2007-09-03 14:06 | |
vulcan: bra tips där om utmaningsspelet! =) | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2007-09-03 15:27 | |
jag har bara spelat tre 13-matcher hittils. allt som allt kommer jag nog, trots att jag bor i det ärorika och privilegierade Göteborg, inte hinna spela fler IRL-matcher innan SM än vad jag skulle kunna spela på en dag eller två här på beta. ett par veckor med 13-beta innan dopparedan (SM) bör imho räcka för att jämna ut IRL-spelarnas försprång. lätt. | ||
stefanf | 2007-09-03 16:31 | |
Fast då kan ju "IRL-spelarna" spela lika mycket och därmed behålla avståndet.. DET tänkte du inte på va..! ;) | ||
stefanf | 2007-09-03 16:38 | |
Utmanings-tipset låter dock inte helt smidigt om jag nu ska måla fan i glädjebägaren.. Hur gör du om motståndaren lägger ett ickegodkänt ord? (som är godkänt i 12-an) Utmanar du ordet så får du poängavdrag själv - trots att det alltså var "felaktigt".. Dessutom innebär det att man i praktiken måste slå upp var och vartannat ord (eller i alla fall många) för att säkert veta.. Nja, tanken var nog god men det blir knappast någon sensation.. Hoppas det kommer en riktigt bra spelträningsmöjlighet snart - det tror jag många SM-lirare faktiskt vill ha (och behöver). Passa på och anmäl er förresten.. Det är redan 63 anmälda (nyss)! | ||
Restetus | 2007-09-03 19:01 | |
Kommer datormusens ord också med snart. | ||
Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-03 19:07 | |
Javisst Restetus, men medan scrabble-SM är en öppen tävling för alla nördar så är dataords-scrabble-SM endast för nördarnas inre krets. Det hela fungerar ungefär som när vakterna står och väljer ut folk till krogarna runt stureplan. Det är bara urvalskriterierna som skiljer sig åt markant. En annan look och mental profil eftersöks. | ||
hugokolbaz | 2007-09-06 12:40 | |
Vem exakt är det som för betapets talan med akademien? Det känns väldigt segdraget måste jag säga. Är det fortfarande de som har bollen? Kan man påskynda på något sätt? | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2007-09-06 13:56 | |
en viktig sak att komma ihåg här är att den s k "bollen" - vem som än har den - är rund. | ||
skåldå - Ej medlem längre | 2007-09-06 15:07 | |
sant oreonbarn, den studsar också väl sägs det.... | ||
y not | 2007-09-06 20:21 | |
så det gäller att fånga den om man skall passa vidare. | ||
Youth Bale - Ej medlem längre | 2007-09-07 15:34 | |
kanske köra en gurkburk | ||
ordsvall - Ej medlem längre | 2007-09-07 15:47 | |
www.betapet.com/inde...am p;page=1 här står det visst att redan i juli(!) skulle det i princip ha varit klart att betapet+saol13=sant; det är nu bara svårt att få till stånd en liten avtalsblankett, tydligen. | ||
Radagast | 2007-09-07 17:14 | |
<luttrad> Du anar inte hur länge avtalet mellan Scrabbleförbundet och SAOL-redaktionen var i princip klart... </luttrad> | ||
y not | 2007-09-07 19:11 | |
det är bra med principer rent principiellt | ||
ooord | 2007-09-11 18:57 | |
Antar att det börjar med ett särskilt 13-rum. Då kanske det skulle döpas till Islommen. Islommen är ett av de nya djuren som dyker upp i SAOL 13. För övrigt är I/S/L/OM en användbar hakning. Ett annat djur med alternativstavning i 13 är CHIMPANS. | ||