Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade50
Mobilspel
Pågående21 700

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kåre_Kålrot2007-09-11 13:27
Antal inlägg: 20

Fusk eller inte, inget snyggt beteende åtminstone
Borde inte folk som hoppar ur ett spel innan första ordet är lagt pga av dålig start under slumpat spel, tappa i rating på detta. Detta verkar vara något som blir vanligare och vanligare. Alternativt blockas för spel en halvtimme framåt eller nått. För som det är nu kan dom hoppa ut och sen starta ett spel 2 sekunder senare.

blue_moon2007-09-11 16:50
Antal inlägg: 9713

Varför det? Det är väl bättre att dom ångrar sig innan spelet hunnit starta än att dom avbryter längre fram, när det börjar gå dåligt? En del trycker fel - på dörren i stället för på den gröna pilen - när dom ska kolla vem som döljer sig under spelnamnet. Dom kanske tycker att du har för hög rating och då gäller det att dra sig undan blixtsnabbt!

stefanf2007-09-11 17:22
Antal inlägg: 1744

Tänker lite som blue_moon; dels kan det finnas ett antal "rimliga" anledningar till att hoppa i det läget (främst att det blivit fel på något sätt) men framför allt så är det ju minimalt störande för mig. Lite snopet kanske, ja. Men jag har ju bara ägnat några få sekunder av mitt liv och kan snabbt hoppa på ett nytt spel..

Tror knappast att risken är så stor att någon systematiskt börjar missbruka det här. SÅ gigantisk fördel kan man knappast vinna även om brädet ser lite farligt ut.. Tycker jag. =)

Frk Fårticka - Ej medlem längre2007-09-11 17:36
Antal inlägg: 180

Jag vet minst en som "missbrukar" det - men det spelar ju ingen större roll egentligen. Det är ju bara att hoppa in i/starta ett nytt spel, va?

ordsvall - Ej medlem längre2007-09-11 22:49
Antal inlägg: 425

det där kan inte spela någon som helst roll egentligen; den som blir "lämnad" förlorar ju inte heller något på det, eller hur? funktionen har införts och kan precis som blue_moon skriver, ibland vara till nytta.

Q-tile - Ej medlem längre2007-09-12 11:57
Antal inlägg: 1319

Jag har vid ett fåtal tillfällen inlett bräden där rutor på en rad varit fördelade så att jag inkasserat både 36 och 54 x ordvärdet. Har man då gott om honnörsbrickor och/eller en någorlunda hyfsad rullning är det ofta nästan osympatiskt enkelt att i matchens allra första drag skaffa sig en sådan fördel att motståndaren inte kommer ikapp under matchens gång. Särskilt som spelet på slumpade bräden inte kanske uppmuntrar till rullningar på samma sätt som de kan vara en större fördel på de andra brädena, just på grund av bonusrutornas distribution. Motståndaren ges liksom inte så stor möjlighet då.
Jag kan förstå om det inte känns så kul med ett sådant bräde.

[Att lägga poängrika ord som CRAZY, JYCKE eller PJÄXA över 4 stycken x3 och startrutan ger över 4000 poäng, vilket väl kanske inte är att betrakta som ett intagligt försprång. Det är ett illustrativt extremexempel, men även ett ord med få honnörsbrickor torde ge ett stadigt om än inte fullt så skrymmande övertag i liknande situationer.

Kåre_Kålrot2007-09-12 13:00

Finns som sagt personer som missbrukar detta och hoppar ut så fort de får en mindre bra start emot sig. De gångerna jag varit med om det är det folk med liknande rating som mig. Sedan har de bara startat ett nytt likadant spel. Finns väl värre feltryckningar än att hoppa in i fel spel. Exempelvis när man byter bokstäver istället för att rensa spelplanen. Om man får en sanslös start emot sig förlorar man inte mycket på det i det stora sammanhanget, men lägger du som system att hoppa ut vid ofördelaktiga starter kännar du massor på det.

kallio 71 - Ej medlem längre2007-09-12 13:43
Antal inlägg: 34

I relation till fenomenet att systematiskt ge upp mitt i spel, vilket jag i tidigare trådar ansett vara en företeelse som en del satt i system(har bestridits av en del), anser jag inte att det är ngt problem för mej personligen som motståndare att vissa även satt i system att klicka bort sig om de får "taskiga" bokstäver. Detta då det som tidigare sagts inte innebär att jag har ägnat tid åt det aktuella spelet själv! Dock ger möjligheten att klicka bort sig innan ord lagts, utan poängavdrag, vissa individer en möjlighet att sitta och lämna spel tills man fått idealiska startbokstäver!
En reflektion blir i sammanhanget: Blue Moon skriver i andra inlägget att det är bättre att de ger upp INNAN spelet har börjat. Har inte spelet börjat redan när man fått sina första bokstäver tilldelade?

bebban2007-09-13 11:44
Antal inlägg: 3

Har hänt mig oxå - ett antal ggr. Vid ett tillfälle dök det upp något just som jag själv skulle påbörja ett spel, så jag var tvungen att avsluta innan vi hann stata, men inte f.,,n blev min raiting +-0 . Ånej, jag åkte ned ett rejält antal poäng.

Är det bara få förunt att göra så?... eller vad ?!!

Nemi2007-09-13 11:59
Antal inlägg: 5952

Sätter man sådant i system anser jag att man inte spelar riktig rent och vi övervakaretar gärna emot tips på personer som gör sådant så ska vi analysera och se om det är något vi ska tala med dessa om. Jag måste dock understryka att det brukar vara mkt få personer som spelar fult och använder vissa funktioner "fel", de allra flesta spelare här på betapet.com spelar rättvist och då fyller funktionerna sin funktion på ett bra sätt.

Mvh,
Nemi

Kåre_Kålrot2007-09-13 13:14

Jag struntar i om man lägger tid eller inte på ett spel. Jag vinner inget och förlorar inget. Men person som gör så vinner på det i rating. Säg att var sjätte gång hoppar man ur för man tycker att person man spelar emot får för bra start. Med lite förenklingar och överslag leder detta till att man får börja lägga ut i 7 fall av 12. Vilket är en stor fördel gentimot 6 av 12. Även om man skulle göra det ännu mer sällan förändras sannorlikheter mm drastiskt.

Dessutom står det ingenstans att det är förbjudet med ett sådant beteende, vad jag har hittat iaf.

ordsvall - Ej medlem längre2007-09-20 15:03
Antal inlägg: 425

kåre kålrots problem gäller tydligen i första hand spel på slumpade bräden. själv spelar jag uteslutande på standardbräde och dilemmat är inte lika markant där, upplever jag men jag tycker ändå det är bra att denhär funktionen har införts. dels för att man som sagt var kan råka i en situation där man inte kan fullfölja en match av olika orsaker och då kan klicka sig ut utan att drabbas oskäligt av det (är jag t ex den enda som med pekaren halkat bredvid det tänkta spelet när jag anslutit och upptäckt att jag befunnit mig i HELT fel typ av spel vad gäller både bräde och motståndarens rating??).

dessutom hoppar jag av princip ut om jag märker att motståndaren är en färsk omstartare; jag vill spela mot folk som har en rating som visar på vilken nivå de är.

stefanf2007-09-20 21:51
Antal inlägg: 1744

Är inte hela den här hanteringen något man får vara beredd att "ta" när man spelar slumpat bräde..?
Lirar själv aldrig den formen eftersom det blir för mycket "legoland"-känsla och totalt ointressant när det gäller att verkligen mäta sina intellektuella språkliga krafter mot någon annan..

Men, men.. jag kanske inte ska raljera. Har egentligen inget emot folk som väljer att spela sten-sax-påse heller hela dagarna... ;)

Morristown - Ej medlem längre2007-09-21 23:27
Antal inlägg: 7710

Om jag är startare på ett bräde som har "för bra" läge, typ tre röda i samma rad på utgångsraden. Då brukar jag avbryta spelet. Tycker det är mest fair. Vill inte chansa med pass eftersom motståndaren kanske inte är lika "sportslig".

När jag gjort det och förklarat varför har mina motspelare uteslutande blivit tacksamma.

Att ta ledningen i en match med 648-0 är ju faktiskt inte kul. Då är det bättre att börja om.

mamman - Ej medlem längre2008-02-27 15:25
Antal inlägg: 6379

Jag tycker att det blir lite "fusk" att kunna göra såhär...
Mest fördel har man i slump om man ser att motspelaren får bra lägg....
Däremot är ju möjligheten att spela in dessa poäng lättare i slump då man själv kan få ett bra ställe att lägga...
Jag tycker att de få jag mött, som lämnat innan spelet börjat, är riktigt fega och jag tror itne jag skulle spela mot dom igen... om jag kom ihåg vilka de var.
Lite minus tycker jag man ska få av att lämna ett spel oavsett när.
Jag tycker inte heller att "felklick" osv kan vara en anledning till att ha funktionen kvar. Du ser ju vad du klickar på och sen när du kommit in i rummet innan själva "spelrummet" (och det inte börjat än) står där ju vad för spel det är.... då är det ju vassego att lämna...

Miss_jk2008-02-27 18:13
Antal inlägg: 8941

Som dagisfröken sa: Har man gett sig in i leken får man leken tåla, och då tycker inte jag att man lämnar spelet bara för att motståndaren får ett bra utgångsläge. Man valde ju faktiskt att spela slumpat helt frivilligt. Nästa gång kanske det är din tur att få en hel massa poäng på första ordet. Slumpen avgör...

mamman - Ej medlem längre2008-02-29 20:49
Antal inlägg: 6379

ta bort den funktionen, tycker jag

Perpersa - Ej medlem längre2008-02-29 20:51
Antal inlägg: 2193

Tyvärr så är det möjligt att lämna ett spel, utan att det vare sig registreras eller att ratingen påverkas, innan någon bricka lagts... Det är mycket beklagligt, då jag anser att spelet är startat så fort en spelare fått en bricka.

Detta missbrukas väldigt ofta på slumpbräden, och det minskar givetvis inte, utan tvärtom.

Tyvärr: Så länge det går att utnyttja ett kryphål så är det tillåtet.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?