Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade45
Mobilspel
Pågående21 048

Forumkategorier

Användare Inlägg  
aanso2007-10-26 10:24
Antal inlägg: 3

ordlistan
nya ord i listan som ej fungerar!
har försökt med uhu två gånger, missade många poäng på grund av att det ej var godkänt!!

Birgerkung - Spelvärd2007-10-26 10:36
Antal inlägg: 2392

www.betapet.com/inde...am p;id=118

Birgerkung - Spelvärd2007-10-26 10:40

Intressant att du har lyckats spela drygt 250 matcher sedan ordlistebytet innan du märkte det =)

ordsvall - Ej medlem längre2007-10-26 10:48
Antal inlägg: 425

att det redan förflutit en månad sen övergången till nya ordlistan hjälper inte dem som varit offline längre tid än så och då blir det ju att försöka komma underfund med vad förändringarna innebär. personligen har jag uppfattat texten på sidan som birgerkung länkar till som vilseledande på nåt sätt men jag undrar om man kunde formulera om dedär ingressorden en liten smula, t ex såhär:

Nu har vi sagt adjö till EHO, UHU, GORR och GASTERA och välkomnar istället PH, VM, SMS, ZEST, FLÖT, HÖGG, BANTARE och KARAOKE!

den formuleringen tror jag skulle utesluta feltolkningar som den satsen inleds med en uppräkning av de nytillkomna orden av vilka "adjö" *harkel* skulle vara det första. uppenbarligen slutar man den oreflekterade läsningen nånstans vid "gorr". att vederbörande kan råka ut för en massa ovälkomna andra överraskningar får denne väl ta om han inte gör sig besväret att läsa och klicka sig fram till den relevanta informationen...

www.scrabbleforbunde...p; Itemid=2

ordsvall - Ej medlem längre2007-10-26 10:51
Antal inlägg: 425

usch! korrektur var det, ja.

...personligen har jag INTE uppfattat...
...feltolkningar som den ATT satsen inleds...

jättetydligt, må jag säga... =/

urbio - Ej medlem längre2007-10-26 10:52
Antal inlägg: 64

Intressant att en övervakare går in och aktivt kollar upp hur många matcher aanso har spelat sedan ordlistebytet, i syfta att förlöjliga(avslöja brist på uppmärksamhet)! Billig poäng till Birgerkung tycker jag. Men skriver man =) efteråt kan man ju alltid få det att framstå som en skojig grej när man ägnar sig åt kränkningen!?

Birgerkung - Spelvärd2007-10-26 11:02

Jag tror nog att aanso är begåvad med en gnutta humor och tog det lilla skämtet bra.

aanso2007-10-26 11:29
Antal inlägg: 3

Med emaljögon ser jag bara röda bokstäver + STORA =)

vulcan2007-10-26 15:09
Antal inlägg: 7666

Jag borde kanske ha formulerat texten ännu skarpare och tydligare. Å andra sidan tycker jag ofta att jag blir övertydlig och mångordig när jag ska skriva såna där texter, skadad som jag är av mångårig verksamhet med att skriva kravdokument som alla möjliga sorters människor ska begripa. Dessutom har jag en massa lärargener från båda sidor av släkten som spökar.

Nåväl, lite kanske man ändå får kräva av läsaren. De som huserar här har väl ändå normal läskunnighet får man anta. Ordsvall skrev en förklaring som utgick från "oreflekterad läsning". När jag missförstår instruktioner så beror det oftast just på det och det kan jag ju inte gärna skylla på någon annan än på mig själv. I informationstexten raddas några ord upp som exempel - sen rekommenderas man att gå till scrabbleförbundet och i detalj studera vilka ord som faktiskt lagts till respektive tagits bort. Vill man göra en seriös ansträngning att lära nya ord och "lära av" gamla så gör man väl det. Orden i exemplet gör ju i stort sett varken till eller från. Dessutom är jag ganska övertygad om att vi fortfarande skulle få folk som missförstod även om vi la till några förklarande ord ytterligare.

blue_moon2007-10-26 17:05
Antal inlägg: 9713

Förmodligen finns det spelare som fortfarande inte känner till att föråldrade ord sorteras ut samtidigt som nya införlivas i SAOL. De tar för givet att ordskatten bara blir större och större och tänker inte på att boken i så fall skulle bli ohanterlig. Ja - varför inte förresten behålla alla gamla ord i språket och låta SAOL bli stor som en tvåtusensidig telefonkatalog?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?