Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade75
Mobilspel
Pågående21 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hottiz2007-11-01 01:20
Antal inlägg: 235

tycker ni det är skojigare spela nu med nya SAOL?
Bara frågar...själv drar jag nog snart från sajten

massamark2007-11-01 02:38
Antal inlägg: 238

Japp det är roligare=) Min frågeställning blir då Hur ar tongångarna när man bytte från SAOL 11 till SAOL 12?

grönöga - Ej medlem längre2007-11-01 09:12
Antal inlägg: 5570

Jag tycker att det är roligare. Svårare då det är många nya ord och förkortningar men det är just det jag tycker är kul, det har "blåst lite nytt liv" i spelet igen ...=)

Q-tile - Ej medlem längre2007-11-01 09:13
Antal inlägg: 1319

Även för mig som inte spelar på så hög nivå är det stor skillnad. Generellt öppnare spel, vissa bokstäver har fått en lite annorlunda roll jämfört med tidigare, fler användningsområden. Lättare att göra något bra av. Åtminstone teoritiskt sett blir det lättare att göra mer av sin sista brickskörd. Jag gillar det.

Personligen tycker jag uppdateringen med de nya akronymtvåorna och en del liknande treor var nödvändig för att faktiskt spegla språket, vilket ju är huvuduppgiften. Det bidrar också till att hållningen vad gäller tillåtna ord i just dessa avseenden inte känns lika godtycklig för gemene man som den kanske gjort tidigare. Man kan mycket korrekt hävda att den blivit mer godtycklig också, men jag tycker att avvägningen i mångt och mycket är sund.

Birgerkung - Spelvärd2007-11-01 10:28
Antal inlägg: 2392

Mina spel har blivit mer stängda, mycket på grund av nya förkortningar med C och P som låser.

femtio - Ej medlem längre2007-11-01 12:37
Antal inlägg: 541

Håller med Birgerkung, det är inte så ku.

femtio - Ej medlem längre2007-11-01 12:37
Antal inlägg: 541

kul.

Q-tile - Ej medlem längre2007-11-01 12:52
Antal inlägg: 1319

Men vadå?
Man ska ju ändå bara lägga dem över 3x-rutorna i kanterna på standardbrädet. ;-)

Stepe5432007-11-01 12:58
Antal inlägg: 377

fast frågan är hur man ska lösa det annars? Ska Beta hålla fast vid "gamla" ordlistor när det kommer nya? Personligen ser jag det som självklart att man byter ordlista så fort som möjligt närdet kommer en ny. Sen kan man ju tycka vad man vill om de ord som blir godkända i nya SAOL...

y not2007-11-01 13:17
Antal inlägg: 9014

Att spela med 1945 års ordlista (eller när det nu var spelet kom till sverige) tycker ajg skulle kännas ganska fel.
Och hur mång gånger har man inte läst
varför får man inte lägga LP när men kan CD

givet skall man följa utvecklingen i ett spel med språk, och när vi har SAOL som bas så är det väl självklart att det är den sista som gäller.

Birgerkung - Spelvärd2007-11-01 13:38

Självklart ska vi följa senaste upplagan av ordlistan och Svenska Scrabbleförbundets rekommendationer för hur den ska tillämpas. Men man kan ju ändå få diskutera hur en ny ordlista har förändrat spelandet.

Personligen hade jag gärna sett att Scrabbleförbundet hade valt att stryka några av de mest uppenbara förkortningarna (CD-LP-DVD-MS-SM-PC-TBC etc), men jag inser också vilka svåra gränsdragningsproblem det skulle innebära (LASER-RADAR-AIDS-BEHÅ-UF O etc).

y not2007-11-01 14:25

jo den diskussionen inte bara kan man utan bör man diskutera. Förkortningarna är en sen håller jag ju inte med dig utan ser ingen skillnad på PC, TV, UFO eller TBC. Det är de ord jag använder i språket när jag både talar och skriver och då är det ju inte längre förkortningar utan ord.

Problemet var ju värre förut då storabokstavsregeln fanns så att LP inte gick men väl CD.

Och sen har vi ju böjningar där vi har delade meningar om att följa SAOL slaviskt eller grundformer, eller skriva en egen ordlista.

Det där med egen ordlista tycker jag skulle vara spännande även om det kanske är ett för stort och svårlöst projekt.

Tommy 19792007-11-01 17:56
Antal inlägg: 1175

Finns det någon anledning till att böjningar inte är godkända, förutom att de inte står i SAOL? De förekommer ju nog så flitigt i riktiga korsord? :-) Har för mig att det t ex i den engelska versionen är tillåtet med böjningar (även de regelbundna) men jag kanske har fel?

y not2007-11-01 18:04

engelskt scrabbel tillåter böjningar.
Svenskt tillåter idag alla starka böjningar. De är numer fetstilta i SAOL.
Det finns mycket för och emot här. Vilka böjningar skall man tex godkänna?
Engagera dig i scrabbleförbundet där besluten tas. Eller bara att gå in i deras forum och läsa såna här spörsmål
Nu har ju desssa beslut och den nya ordlista nyss tagits så det är ju inte direkt aktuellt att ändra nu. Men diskussionen kan alltid hållas levande.

Personligen tycker jag att man spelar efter SAOL, fetstilt rätt av utan några ändringar, eller lägger ner en massa arbete på en helt ny egen tävlingsordlista, och där blir frågan om böjningars vara eller ej eller vilka högintressant.

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-11-01 18:53
Antal inlägg: 3298

Man måste ju inte spela här om man inte vill. Tycker det är trevligt att Betapet följer med i "svängen" med den nya upplagan SAOL.

Qrax2007-11-03 21:17
Antal inlägg: 154

Om alla böjningar tillåts så skulle det bli typ 10-15 ord för varje substantiv istället för dagens 1-3. Räknar man alla böjningar och varianter på ord i alla ordklasser så skulle dagens ca 120 000 ord öka till kanske 600 000. Det skulle ta evigheter att ta fram. Det är många fler som spelar i engelsktalande länder och dom har mer resurser att ta fram en sådan lista på sitt språk.

Birgerkung - Spelvärd2007-11-03 21:37

Framförallt har vi ett annat sätt att bilda ord på svenska, som gör att vi får oerhört mycket fler böjningar.

Qrax2007-11-04 00:01
Antal inlägg: 154

Jag menar "10-15 ord för varje VERB" ovan, inte substantiv. Fast det blir ganska många substantivböjningar också.

S T Nurtch2007-11-07 01:01
Antal inlägg: 54

hmmm....får inte ihop 15 olika ord från nåt verb överhuvudtaget...eller ens 10...

S T Nurtch2007-11-07 09:10
Antal inlägg: 54

jo...kanske 10 förresten...minst

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?