Spelrum
Giraffen | 48 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 72 |
Mobilspel
Pågående | 21 338 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
lufc | 2007-11-13 20:04 | |
MÖRKALF Hej, Min motspelare lyckades lägga ordet MÖRKALF. Jag har sökt på nätet efter ordet men får ingen träff. Jag har inte tillgång till SAOL. Någon som vet vad det betyder? /Magnus | ||
blue_moon | 2007-11-13 20:11 | |
Kastar mig raskt över NE:s ordbok: Mörkalf äv. mörkalv subst. ~en ~er mörk-alf-en, mörk-alv-en Ett fientligt mytologiskt väsen (synonym svartalf) | ||
lufc | 2007-11-13 20:26 | |
Tack för snabbt svar. Verkar som om någon har ordboken framför sig under spelets gång...... /Magnus | ||
vulcan | 2007-11-13 20:57 | |
Det kan du absolut inte dra några slutsatser av utifrån ett enda ord. Däremot verkar det som att du själv inte läst sajtens regler. | ||
Ruatha | 2007-11-14 01:21 | |
Har man läst det minsta fantasy så vet man vad en mörkalf är... | ||
Dyntig - Ej medlem längre | 2007-11-14 06:31 | |
Eller spelat RPG.. | ||
blue_moon | 2007-11-14 09:31 | |
Hur kan det då komma sig att man inte får en enda träff vid sökning på NE.se, Google, Susning.nu eller Wikipedia??? | ||
vulcan | 2007-11-14 10:01 | |
SVARTALF ger 39500 på Google. Det är nog mer etablerat. | ||
Miss_jk | 2007-11-14 10:07 | |
Blue_moon, är du säker på att du stavade rätt..? Jag får 39400 träffar på google, varav en av de första var wikipedia. Svartalf, Wikipedia: För varelsen ur nordisk mytologi, se svartalv I böckerna om Harry Potter är svartalfer de små varelserna som driver trollkarlsbanken Gringotts. Svartalferna har smarta ansikten och långa fingrar och fötter. De verkar vara väldigt giriga, och Hagrid förklarade att så länge svartalferna vaktar Gringotts skulle man vara galen om man försökte råna dem. Svartalferna förtrycks av Trolldomsministeriet. De påstås vara väldigt obehagliga varelser, och har gjort flera uppror genom historien mot trolldomsvärlden. Många av svartalfernas uppror var under 1600-talet, och i den femte boken nämns det att om Lord Voldemort offrade svartalferna den frihet som de förnekats i århundraden, så skulle de ta parti för honom. Det är dock inte helt säkert, eftersom Voldemort lät döda många svartalfer under det första kriget. Deras drift av Gringotts verkar vara en del av Ministeriets ambition av att placera begåvade farliga varelser där de arbetar bäst, och ett annat exempel är Dementorerna som vaktar Azkaban. Svartalfernas språk är gobbeligobb, vilket även talas av Barty Crouch Sr. Ludo Bagman har problem att betala sina skulder till svartalfer i Harry Potter och den flammande bägaren, särskilt då han bara kan säga ordet "bladvak", som betyder "spetshacka". Svartalferna gav inte upp förrän de fått sina galleoner. Det har bara nämnts två moderna alfer ännu så länge i serierna. Den första är Griphook, som tog Hagrid och Harry till sina bankvalv i Harry Potter och de vises sten. Griphook talar flytande engelska, och spelades av Verne Troyer i filmen. Griphook är också den som hjälper Harry, Ron och Hermione att stjäla Hufflepuffs bägare, mot Gryffindors svärd som betalning. Bill Weasley och Remus Lupin talar även om en svartalf som heter Ragnok. Enligt Bill krävde Ragnok Trolldomsministeriet på pengar för att täcka Bagman. | ||
blue_moon | 2007-11-14 10:19 | |
Det var MÖRKALF som diskussionen rörde sig kring... Ruatha menar att den som läst fantasy vet vad en mörkalf är, men ordet ger inte en enda träff vid mina sökningar! | ||
blue_moon | 2007-11-14 10:22 | |
*Kan inte låta bli att sär skriva* Mörk Alf, mör kalv | ||
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2007-11-14 11:58 | |
MÖRKALF , MÖRKALV, SVARTALF, SVARTALV är godkända rullningar men SAOL säger inget om deras betydelse, däremot står orden ALF och ALV som "övernaturligt väsen lägre än gudarna i fornnordisk folktro m.m". Om man bara hade denna beskrivning att tillgå så skulle man kanske kunna tänka sig att den dunklare versionen av ALF/ALV är motsvarande sak fast i stället högre än djävulen? :) | ||
Miss_jk | 2007-11-14 12:00 | |
1 träff på ne.se och 22 på google. Men jag håller med dig om att det är lite väl luddigt. Men men, finns den i saol så... mörkalf mör`kalf äv. mör`kalv subst. ~en ~er | ||
reed | 2007-11-14 15:10 | |
SAOB har ett dramatiskt belägg: "Hatets mörkalf sina vingar spände." (Från det historiska skådespelet "Riksdagen 1527", 1817, av Pehr Henrik Ling. Samme Ling som i Lings gymnastik!) | ||
reed | 2007-11-14 15:12 | |
Vidare info från NE: "Desto mer produktiv var Ling som skald och dramatiker. Han vägleddes härvid – liksom i sin gymnastik – livet ut av fornnordiska ideal (göticismen) och tillhörde Götiska förbundet. Hans storvulna ambitioner, tydligast manifesterade i jätteeposet Asarne, var i åtskilligt förfelade. Trots flera tecken på samtidens uppskattning, bl.a. inval i Svenska Akademien 1835, hör L. som skald till de på senare tid olästa; som gymnastikpedagog är han ett desto större namn – inte minst internationellt." | ||
lufc | 2007-11-14 18:10 | |
Vulcan, Det var inte alls min mening att trampa någon på tårna. Jag blev nog mest paff när mörkalf dök upp på brädet. Och du har helt rätt, jag har inte läst sajtens regler. Jag vet inte vad det var som jag inte kände till, men tala gärna om det för mej. | ||
Ruatha | 2007-11-14 22:16 | |
Mm, tänkte inte direkt på ordet "MÖRKALF" men begreppet mörkalf, svartalv etc känns synonymt för fantasyläsare, rpg:are och lajvare skulle jag tro. Iof skulle jag inte ha provat att lägga det här förut, skulle inte trott att det gått igenom, men nu så :) Sen att jag ännu aldrig lyckats lägga nåt så låååångt ord är en annan historia! | ||