Spelrum
Giraffen | 0 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 21 344 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
adirfo | 2007-11-22 14:30 | |
Stört rankin uträkning Om jag spelar mot en som har lägre rankin än mig. Jag vinner med både tid och poäng. Hur kan jag då åka minus och han plus? Den personen har betydligt lägre rankin än mig. | ||
Q-tile - Ej medlem längre | 2007-11-22 14:41 | |
Enkelt uttryckt (andra kan detta bättre än jag själv, så jag tar en förklaring med logik istället för siffror och andra exaktheter.): Om den person du spelar mot har betydligt lägre ranking än dig förväntas du vinna, och kanske hyfsat stort. Det är inte så konstigt om en person som är mycket lägre rankad förlorar. Lyckas du inte vinna så stort eller personen du spelar mot kommer relativt nära din poäng i matchen (spelar bra, helt enkelt) så går denne plus, och du går minus. Ganska enkelt, va? (Sedan finns det formler för uträkning och andra variabler som spelar in, men det tar inte jag med nu.) Spela mot sådana med högre eller samma rating om du vill gå plus utan att behöva vinna med massor i poängskillnad. | ||
vulcan | 2007-11-22 17:31 | |
Formeln vi använder räknar innan matchen ut en förväntad segermarginal i procent. Om t ex en spelare har 2000 i rating och den andre 1500, så förväntas den bättre spelaren få ungefär 15% mer i slutpoäng. Det betyder att om matchen slutar exempelvis 350-303 så har det gått precis som förväntat utifrån ratingskillnad och då blir det +-0 i rating för båda. Vid lägre segermarginal än så kommer spelaren med 2000 att gå minus, trots att hon vann. Och spelaren med 1500 i rating kommer att gå plus, trots förlusten. Sen finns det en liten "boosteffekt" inbyggd i kalkylen som gör att nya spelare som inte spelat så många matcher får lite mer dramatiska upp- eller nergångar. Detta för att de snabbare ska nå den nivå som på ett ungefär visar hur duktiga de egentligen är. Men det kan man bortse från i det här sammanhanget. | ||