Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående21 345

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ögor2007-11-24 06:37
Antal inlägg: 172

Sök-tjänsten
Va? 'Du måste skriva in ett sökord på minst fyra bokstäver!' Varför finns den begränsningen?
Ska man söka upp något om 'jul' måste man skriva 'julen' för att det ska godkännas!
Igen nånting som bara admin ska få veta, inte dom som använder?

emmylicious2007-11-24 08:54
Antal inlägg: 4501

har också stört mig på att det måste vara 4 bokstäver istället för 3.

blue_moon2007-11-24 09:03
Antal inlägg: 9713

Håller med. Det går inte att söka på ord som 'jul', 'mat', 'vår'´, 'vän', 'röd' etc.

myran_64 - Ej medlem längre2007-11-25 13:01
Antal inlägg: 3157

jo, men eg är det ju inte så svårt att precisera lite mer vad man vill söka.. som julmat, julpynt, julsång... osv. Oftast kommer du ju till en tråd som handlar om just allt om jul.

Jag har inga problem att hitta det jag söker genom att utöka ordet lite, åt olika håll =)

vulcan2007-11-25 13:24
Antal inlägg: 7666

Tror du på allvar att det är några konspirationer här mot spelarna Ögor? Att programmerarna har gjort något för att dölja hemlig information för dig? Fråga gärna, men om du vill ha ett trevligt svar så underlättar det om du är trevlig själv.

Jag har inte stämt av med Odin, men med all säkerhet är förklaringen denna: Ju kortare söksträng, desto fler träffar. Ju större sökresultat som ska letas fram och returneras, desto längre svarstider och desto större belastning på servern. Vad tror du t ex händer om man söker på "i" enbart? Alltså läggs en gräns för att undvika att det blir tekniska problem som i absolut värsta fall kan påverka även spelservern. Det är ingenting konstigt - det finns massor av söktjänster som har såna begränsningar just av prestandaskäl.

Vill man söka på trådar om jul så får man göra som myran föreslår.

emmylicious2007-11-27 11:00

men nu är det inte bara ordet "jul" som är problemet. ibland kan man inte precisera mer, så gränsen borde ligga vid 4 bokstäver. hur mycket skulle det påverka servern?

Nemi2007-11-27 11:44
Antal inlägg: 5952

Det påverkar nog mer än man tror. Jag har lärt mig att söka på t ex "jul äta" om jag vill ha om jul och mat. Det är lite knasigt att inte kunna söka på 3-bokstavsord men det kanske kommer att går när/om de skaffar starkare servrar för databaserna osv. Det är det svar jag har fått när jag frågat förut.
(Ja, vi övervakare har samma begränsningar som alla andra vad gäller sökningarna, förstår inte din dryghet ögor.)

Mvh,
Nemi

emmylicious2007-11-27 19:27

borde ligga på 3 bokstäver, skulle det naturligtvis stå... för att förtydliga.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?