Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 21 700 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
vindsus86 | 2008-02-27 19:11 | |
Rubriker Skulle inte ni forumadmins kunna redigera de rubriker där folk stavat helt fel, särskrivit, etc. Det står i så många trådar att man skall söka i forumet ifall det man vill ta upp kanske diskuterats förr, men exempelvis så lär väl ingen tänka på att söka på "trökt" när den vill veta om det gått "trögt" för fler än en själv... Jag tycker att trådrubriker bör vara tydliga och ibland förstår man ju inte vad de handlar om för att de är så dåligt skrivna. | ||
odin - Administratör | 2008-02-27 19:15 | |
Ja de bör vara tydliga, men jag tycker defintivt inte att vi skall gå in och redigera rubriker och inlägg i efterhand. Dessutom skulle det ta alldeles för lång tid. | ||
Nemi | 2008-02-27 20:16 | |
Dessutom kan vi inte redigera/editera utan enbart ta bort/låsa/flytta trådar och inlägg. Vi försöker uppmana till tydlighet och länkar alltsom oftast till gamla trådar i samma ämne. Typ det vi kan göra för att hålla lite "ordning" här. | ||
Nemi | 2008-02-27 20:18 | |
vindsus: om man söker på "trögt" så får man upp sökträffar som är på ord i hela inläggen, inte bara i rubrikerna och det är turligt det för då kan man få upp tråden med "trökt" i rubriken eftersom det används ordet "trögt" i resten av tråden :) | ||
E Solu - Ej medlem längre | 2008-02-27 20:52 | |
För övrigt kan man inte söka efter ord i rubriker över huvudtaget, vilket är synd. Man borde multiplicera sökord i rubriker med t ex 5 för att avgöra vilka sökord som är mest relevanta för en tråd... | ||
E Solu - Ej medlem längre | 2008-02-27 20:53 | |
Söker man t ex på "söfunktionen" borde man hitta www.betapet.com/inde...am p;page=0 | ||
vindsus86 | 2008-02-28 00:19 | |
jag får upp träffar på trådtitlar då jag söker... | ||
E Solu - Ej medlem längre | 2008-02-28 00:25 | |
Det var snabbt fixat :) Tummen upp! | ||
E Solu - Ej medlem längre | 2008-02-28 00:26 | |
Nej det var det visst inte alls, det var ju den här tråden som dök upp... | ||
mamman - Ej medlem längre | 2008-02-28 12:54 | |
Det kom upp 37 inlägg om man söker på "trögt" och 58 och man söker på "trög" Jg slumpade sedan lite och hittade en rubrik i snack som jag sökte på.... det fanns 16595 inlägg om man söker på "kan du alla ord". Jag kan förstå att man inte alltid orkar kolla igenom alla dessa innan man startar en ny tråd.... *kuriosa* | ||
monk - Administratör | 2008-02-28 15:03 | |
Vi använder text-indexering för sökfunktionen vilket innebär att den rankar träffarna efter relevans. Om ordet man söker på finns med många gånger i ett inlägg så kommer den ha högre relevans än om det bara finns med en gång. Problemet med text-indexering är att man inte kan söka igenom både rubriker + inlägg om dessa lagras på olika ställen (tabeller). Isåfall måste man göra två frågor mot databasen som sedan läggs samman vilket är rätt krävande. Just nu håller vi på att utvärdera prestandan för våra system, ser det bra ut kommer vi förmodligen att utöka funktionaliteten för sökfunktionen. | ||
E Solu - Ej medlem längre | 2008-02-28 15:59 | |
monk, beroende på exakt hur ni implementerat detta behöver det inte vara någon extra svårighet att indexera flera fält på samma gång. Använder ni MySQL kan ni t ex göra något liknande: www.petefreitag.com/...em /477.cfm Själv brukar jag göra ett helt separat sökindex och varje gång man uppdaterar något element i databasen så uppdateras även sökindexet. Det kräver lite mer jobb men ger ökad flexibilitet, och vill man så kan man dessutom köra sökmotorn helt separat så slipper man belasta databasen vid sökningar. | ||
monk - Administratör | 2008-02-28 17:24 | |
E_Solu: Det stämmer att det inte är några problem med fulltext-sökningar på flera fält om de ligger i samma tabell (te.x. som i exemplet du angav). Men problemet är att rubrikerna ligger i en annan tabell än inläggen. Därför ser jag den enda vettiga lösningen med 2st sökningar vars resultat slås ihop. Problematiken diskuteras t.ex. här forums.mysql.com/rea...#m sg-36833 Eller för att citera från MySQL dokumentationen: "A full-text search that uses an index can name columns only from a single table in the MATCH() clause because an index cannot span multiple tables. A boolean search can be done in the absence of an index (albeit more slowly), in which case it is possible to name columns from multiple tables." dev.mysql.com/doc/re...gu age.html | ||
E Solu - Ej medlem längre | 2008-02-28 20:29 | |
Då blir det lite jobbigt ja... :) Varför gör ni det så svårt för er? ;) | ||