Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 19 862 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
klotrund | 2008-07-06 06:17 | |
Restless Legs Detta gissel ger mig många och långa sömnlösa nätter. Den medicin jag har tycks inte verka längre. Varmvatten fungerade ett tag och att undvika drag är ett måste, men finns det någon som har fler tips? Vi är kanske fler som sitter vid datorn p.g.a. detta elände. | ||
fansattra | 2008-07-06 06:43 | |
Hmm - med det namnet, kanske banta? | ||
jeehunmoon | 2008-07-06 06:52 | |
Rastlös i kroppen o huvudet har inte de dagar jag tränat. Jag tycker att jag också har det där problemet men då har jag också oftare än sällan dålig dygnsrytm. Men om du tar medicin för det kanske du har värre problem än mig med det och då kanske träning är verkningslöst? | ||
_Robban_ - Ej medlem längre | 2008-07-06 06:54 | |
Jag vet inte mycket om restless legs. Jag hittade dock detta på nätet: "När du får besvär kan det lindra om du rör på benen. Motion i måttliga doser botar inte restless legs, men ger ofta lindring. Några tips att prova är: * Promenader, att cykla, jogga eller gympa lätt. Träna dock inte sent på kvällen och se till att stretcha efteråt. * Massage eller akupressur. * Avslappning och yoga. * Värme eller kyla på fötter och ben. * Regelbundna sovtider och ett svalt, tyst sovrum kan göra det lättare att somna." Källa: www.vardguiden.se/te...cl eid=7670 | ||
Märy loo - Ej medlem längre | 2008-07-06 08:32 | |
Fan sattra ¨¨ det har inget m. övervikt att göra - däremot kan ålder spela in och vad man äter Undvik salt mat drick mera H2o | ||
klotrund | 2008-07-06 09:07 | |
Tänk om alla hade nick som sade något om dem själva fan(sattra). :) I övrigt tack för tipsen, jag kommer garanterat prova allhop | ||
laiste | 2008-07-06 09:36 | |
jag har haft problem med restless legs hela livet. Klotrund, vad är det för medicin du tar? jag har tänkt länge att gå till läkaren med detta, men det blir liksom aldrig av... | ||
blue_moon | 2008-07-06 09:39 | |
Receptbelagda läkemedel som levodopa, klonazepam eller gabapentin kanske kan hjälpa (enligt "Läkarboken" av Hasselgren/Langer 2007). | ||
blue_moon | 2008-07-06 09:52 | |
1-5% av befolkningen uppges besväras av restless legs, särskilt efter 50-årsåldern. Genetiska faktorer har viss betydelse. Var 3:e drabbad har en eller flera familjemedlemmar med samma symtom. Riskfaktorer är en stillasittande livsstil, rökning och övervikt. Bieffekt av vissa antdepressiva mediciner. Kaffe, alkohol och järnbrist kan förvärra symtomen. Tidiga symtom på magnesiumbrist kommer ofta från nervsystemet och musklerna som muskelsvaghet, muskelryckningar, kramper och tremor. Många äldre lider av benkramper, vilket ofta är ett första tecken på magnesiumbrist. Vadkramp under graviditet förbättras med magnesiumtillskott. www.mjolkframjandet....ne sium.pdf | ||
blue_moon | 2008-07-06 10:01 | |
Magnesiumbrist är vanligare än vi tror. "Mag-tarmsjukdomar med dåligt upptag i mag-tarmkanalen, exempelvis glutenintolerans, anses vara den vanligaste orsaken till magnesiumbrist. Vid diarréer ökar förlusterna genom att magnesium bildar olösliga föreningar med fett i tarmen. Vid neuromuskulära och hjärtkärlsjukdomar, diabetes, hyperparathyreodism, tyreotoxicos ökar magnesiumförlusterna. Insulin fungerar som ett magnesiumsparande hormon i njurarna. I vissa studier har det visats att magnesiumbrist försämrar insulinkänsligheten och därmed blodsockerkontrollen hos diabetiker. Vid stora vävnadsskador, som brännskador och stora trauma, är magnesiumförlusterna extremt stora. Vid såväl mental som fysisk stress ökar förlusterna av magnesium via njurarna och svett och kan leda till låga magnesiumdepåer. Med åldern tenderar magnesiumupptaget minska samt njurarnas utsöndring öka. Därför utgör den äldre populationen en speciellt utsatt riskgrupp vad gäller magnesium. En annan riskgrupp är de som har ett intag på gränsen till behovet och samtidig ökad magnesiumförlust på grund av diuretikabehandling, hög alkoholkonsumtion eller stress. | ||
Tinatintin - Ej medlem längre | 2008-07-06 10:05 | |
Min mamma lider av restless legs och säger att det hjälper att gå upp strecha benen på alla sätt men framför allt vaderna. | ||
blue_moon | 2008-07-06 10:06 | |
Jag skulle pröva magnesiumtillskott och motion/stretching i första hand. | ||
Miss_jk | 2008-07-06 10:23 | |
Jag lider också av detta. Fick höra att det kan bero på järnbrist och började därför äta järntabletter. Detta ledde dock bara till att jag blev beroende av dem och så fort jag missade en tablett så kom problemen. Har inga allvarliga problem med detta i vanliga fall, så jag slutade illa kvickt. Har inte kännt av det någonting sedan jag började promenera långt varje dag. Kanske kan vara det? | ||
Loppan65 | 2008-07-06 10:23 | |
Jag skulle råda dig att beställa tid hos en läkare, helst en med neurologi som inriktning. Det finns olika orsaker till "Ekboms syndrom" eller restless legs. Undersökningen bör innefatta blodprover för att se om Du har brist på vitaminer eller järn. Det finns påde en primår form och en sekundär och det är därför man kollar detta. Det finns en undersökning där man kollar ledningshastighet i nerver perifiert som brukar göras för att se om det finns skada på de små nervgrenarna i underben och fötter - detta ger vägledning till vilket läkemedel Du skall ha. Madopark är det vanligaste och det man tidigare provat först mot RLS. Nu finns dock nyare som är mycket bra ex. Sifrol eller Requip. Lycka till - RLS är ett gissel men det finns lindring! | ||
kina_p | 2008-07-06 10:30 | |
Även jag har RLS med medicinering. Äter Sifrol som inte hjälper själv utan kräver rejäla doningar till hjälp, Tradolan, Tramadol eller Nobligan. Alltså mkt starka smärtstillande medel. Motion gör det etter värre. Ju mer jag varit igång, desto mer kryper och rycker det... även i fingrar och händer. | ||
Loppan65 | 2008-07-06 11:05 | |
Tradolan är ett av de vanligaste preparaten som har stor missbrukspotensial idag det är ett morfinderivat. Det sänker kramptröskeln vilket kan ge epileptisk kramp om Du har otur. Det är farligt att ta i samband med intag av alkohol. Massor av människor får hjälp via psykiatrin att avgifta sig från detta preparat. Naturligtvis har det effekt mot obehag och smärta som RLS men orsaken till symtomen kanske borde utrönas mycket noga först. | ||
Söt som salt - Ej medlem längre | 2008-07-06 11:10 | |
Bara kärringar som äter piller. Bit ihop istället. | ||
y not | 2008-07-06 11:17 | |
Magnesiumbrist? mm börjar mer och mer lida av kramper i ben och fötter. Är det nån som vet vilka födoämnen som är magnesiumrika? Borde inte gröna växter vara det för klorofyllet är väl uppbyggt kring magnesiumet på samma sätt som hemoglobinet är det kring järn. Biologer och kemister har ni nåt svar? | ||
Sotfinger | 2008-07-06 11:18 | |
Min mamma har haft restless legs/myrkrypningar eller "tjills´n" som det heter på pitemål, ända sen hon var ung. Hon har fått hjälp av Madopark, som egentligen är en Parkinsonmedicin. Men andra tips man kan prova är 1. att öva avslappning och att se till att man inte har kläder som sitter hårt åt, t ex snäva jeans eller underkläder med hårda resårer. En nedsatt blodcirkulation är nog en av bovarna i dramat. 2. magnesium nämnde någon tidigare och det har jag också läst. Finns på Hälsokostaffär. 3. Kinin finns i t ex vissa läskedrycker/groggvirke (läs på innehållsförteckningen). En tant jag känner tog ett glas grape tonic vid sängdags och sov gott. 3. Lagom med motion 4. Massage. | ||
frvib | 2008-07-06 11:33 | |
Exempel på magnesiumrika födoämnen: nötter, broccoli, banan, aprikoser, vinbär, bönor, gryn, torsk, spenat, skinka. | ||