Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 20 832 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:21 | |
![]() | Får man säga "indian"? Jaha, nu får man inte säga "indian" heller: www.aftonbladet.se/n...38 77393.ab Även ordet "eskimå" är ajabaja på Grönland och i östra Alaska. Och "neger" får man naturligtvis inte yppa, åtminstone inte här i Sverige. Hade ni en tanke på att "indian" kan uppfattas som stötande och tänker ni göra något åt saken? Hur kan ett ord som länge använts utan att någon menat något illa plötsligt inte vara rumsrent? | |
Palini | 2011-11-02 21:25 | |
![]() | Då borde väl ändå "cowboy" var mer nedsättande än indian, eller? =) | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:28 | |
![]() | Man får inte säga "bög" eller "flata" heller, dvs om man inte själv är homosexuell. Svårt att hålla reda på alla ord man bör undvika. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:32 | |
![]() | jag besökte en fhsk för 10 år sen - där var det bra stil att inte säga tjej eller kille om sin partner men "min människa". | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:33 | |
![]() | Fast det går väl ändå inte att jämföra med "neger"? Det verkar ju bara ha varit en snubbe som tagit illa upp. Och "neger" har ju länge använts som ett skällsord i Sverige, det har väl inte "indian"? Eller? Gissar bara nu. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:34 | |
![]() | Omg, akut snarkattack. | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:34 | |
![]() | alltså, "bög" och "flata" är väl okej att säga? vad fan ska vi säga i stället för "indian"? och "kåbåjsare", goddamnit! | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:34 | |
![]() | Till cm:s inlägg. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:35 | |
![]() | Eller inte hans inlägg utan töntarna han beskrev. Jag är inte den vassaste kniven i lådan idag. | |
Palini | 2011-11-02 21:35 | |
![]() | Tja, det räckte ju med att en kines blev sne på Fazer... Känsligt värre det där. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:36 | |
![]() | Resurrection: Jag säger det för fullt (liksom mina homosexuella vänner) men i det här forumet har man gång efter annan fått höra att det är olämpligt. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:36 | |
![]() | Jag säger alltid bög och flata. Eller lebb. Orka säga homosexuell man och homosexuell kvinna. Om ett ord har fler än två stavelser är det inte värt att nämna. | |
Nauticat | 2011-11-02 21:37 | |
![]() | Även om tanken är god, så kanske det går till överdrift. Att använda orden för att alla förstår vad man menar är en sak, men att sätta in dem i uttryck som antyder eller grundar sig i en uppfattning om en nedsättande innebörd är en annan sak. Frågan är om vi kan förbjuda alla ord som någonsin har använts på ett nedsättande sätt, för plockar vi bort ett ord hittas det på nya uttryck. Jag antar (utan att läsa artikeln) att de vill byta ut ordet indian mot en översättning av native american. Men jag tvivlar på att det får någon effekt. För den som anser att indianer förknippas med något allmänt negativt flyttas innebörden över till det nya uttrycket. Innebörden ligger inte i begreppet i sig utan i vad begreppet står för. Så att förbjuda begreppet är inte att lösa problemet utan snarare att dölja det lite. Det blev en hel uppsats det här, och jag misstänker att det ändå blev ganska otydligt... ^^ Någon kanske förstår vad jag menar? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:37 | |
![]() | Vadå, så du säger inte VENUSBERG? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:38 | |
![]() | @crooked Mvh, Vuxendamp | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:39 | |
![]() | Jag heter Venusberg i förnamn. Nu fick du äntligen veta. | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:39 | |
![]() | jag fattar inte varför "native american" skulle vara bättre ... vad har den där Amerigo Vespucci att göra med stolta indianer liksom? så vad ska vi säga på svenska? (ha ha, jag kan ju avslöja att jag kommer att fortsätta säga "indian" oavsett vad ni hittar på ... Hjortfot ftw!) | |
Cardis | 2011-11-02 21:40 | |
![]() | Folk som reagerar fel på ett ord som tydligt betyder något helt annat än ett skällsord är bara dramaqueens... | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:40 | |
![]() | orka säga "venusberg" | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-11-02 21:41 | |
![]() | Ja, vägra låta idioter bestämma vad som är fult och inte. Indian är ett vackert ord dessutom. | |