Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 20 061 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Hällekis | 2017-07-11 11:27 | |
Långt inlägg - om plastpåsar Jag har varit med min sambo i Stockholm ett par dagar och naturligtvis har det shoppats en hel del. Hon är miljömedveten och var utrustad med en rätt stor tygkasse, köpte några saker som hamnade i kassen utan något emballage. Så fick hon syn på en klädrea och gick in och köpte tre plagg. Fullt medveten om att butiken tog tre kronor för en plastpåse, så bad hon om att få ett papper om inköpen, man stoppar ju inte ner nyinköpta kläder hur som helst i en kasse tillsammans med andra saker. Nej, det kunde hon inte få. Enda möjligheten var att köpa en påse. Hon vek ihop kläderna försiktigt och lade ner dem i kassen. Sen gick vi till annan klädbutik och där dök en av personalen ner i hennes kasse och frågade om vi inte skulle betala för kläderna. Nu hade hon ju kvitto, så det redde ut sig. Vi frågade hur de gjorde om man inte ville köpa en plastpåse men hon såg helt oförstående ut och sade att praktiskt taget alla betalar för kasse numera. Vi berättade detta för en kompis som varit i Skåne. Där tog en matbutik betalt för de tunna plastpåsarna som man lägger frukten i. En krona stycket. Han blev irriterad och frågade hur de hade tänkt sig. Jo, då skulle han lägga frukten i korgen och så lade de varje slags frukt på vågen och så fick man ta hand om dem när man packade ner sina varor. Korkat så det förslår! Vi brukar köpa flera sorters frukt när vi veckohandlar. Det är då det är mest kö i kassorna och där skulle man då stå och rada upp sex äpplen, fem apelsiner och fyra päron om man inte vill betala tre kronor för de små tunna påsarna. Eller tänk om man köper ett gäng jordiga färskpotatisar! Missförstå mig nu inte, jag tycker att det är bra att vi reducerar användningen av plastkassar och vi har haft tygkassar i flera år nu. Men har man tänkt klart i butikerna? Vissa kedjor påstår sig ta vinsten av plastkassarna till olika miljöprojekt, men jag misstänker att många butiker ser detta enbart som ett sätt att bättra på vinsten. Och jag fattar inte varför klädbutiken i Stockholm inte erbjuder ett papper att slå om de nyinköpta kläderna. | ||
mz_lzrd | 2017-07-11 11:36 | |
Jag hoppas alla går till den matbutiken och köper jordig potatis som de häller rakt ner i varukorgen. Sen kan personalen väga dem en och en i kassan. Det kommer att bli en väldigt populär butik, alla älskar att stå i låååånga köer i matbutiker. Men i Sverige är vi vana vid att anpassa oss. "Man måste ju", suckar vi. Nej, idiotdjävlar. Vi måste inte alls. | ||
Glenn Skifs | 2017-07-11 11:44 | |
Kan man inte ha plåtlådor? Ja, med handtag. Och kanske hjul. Sedan när man är klar så räcker det att scanna av lådan och så rullar man hem. Minimalt med köer och bekvämt. | ||
mz_lzrd | 2017-07-11 11:52 | |
Man kan ta med egen påsrulle. Och sen tjafsa i kassan när de ska ta betalt för ens egna påsar. | ||
Hällekis | 2017-07-11 12:43 | |
Glenn Skifs: Scanna - tyvärr är det många butiker på mindre orter där man inte har den möjligheten. | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2017-07-11 13:25 | |
Hämtar apodos 1 gång i veckan till en släkting. Ligger i små påsar,som ligger i en påse tillsammans med 1 A4.sen ska det hela ner i en återförslutbar påse....aldrig i livet att jag ska ta ansvar för apotekets sopor.Kärringen hävdar att jag måste ha alla sopor med mig.jag lämnar kvar A4 och 2 plastpåsar och stoppar apodosen i behån.tar ur tankrämen ur kartangongen och lämnar kvar den.tar inte hem flingpaketen heller.Det är embalage hysteri i sverige.köper inga påsar av klädjättarna bär kläderna i handen.köper jag mycket har jag med mig väska. Bra att det tar betalt för skräpet.plastpåsar blir iofs bara vattenånga vid förbränning så på så sätt är dom miljövänliga.men dom som slänger påsar i naturen har nog någon störning | ||
Blasse | 2017-07-13 11:26 | |
Jag undrar över en sak, hoppas någon kan förklara för mig! Plastpåsar är väl en promille av plast i vårt samhälle vi har bilar som har mycket plast i sig leksaker hushållsmaskiner etc etc. Och för att inte tala om flaskor dom är numera av plast, jag tror att det gör att det man sparar in på att sluta med påsar är minimalt av den plast som hamnar i natur för många påsar används till sopor och då förbränns dom medan flaskor hamnar många i naturen och man har ju sett leksaker blivit slängda i naturen åk utefter våra vägar och stanna till vid parkeringar utefter vägen där ligger all möjlig plast och det är väldigt få påsar. | ||
mz_lzrd | 2017-07-13 11:35 | |
Blasse, det handlar om symbolpolitik. Vi GÖR faktiskt nåt, vi tar betalt för plastpåsar! Sverige vaskar utsläppsrätter för 300 miljoner/år. Eftersom atmosfären bryr sig jättemycket om pengar. Plast blir fö inte vattenånga när den förbränns, den blir koldioxid och vattenånga. I annat fall skulle plastpåsar vara gjorda av vatten, och det är de inte. | ||
micro113 | 2017-07-13 11:46 | |
När jag varit utomlands så är den typen av plastpåsar som vi har borta på flera ställen. Både i Europa och USA får man istället betala för tunna tunna påsar som går sönder men är återvinningsbara. Jag tycker det är bra att trenden kommit till Sverige. Vi bör dra ner på förbrukningen av plast. Hur gör man då: I princip varenda butik säljer påsar du kan återanvända -- lite högre inköpspris, men kvalitet som håller för många handlingar. När det gäller frukt/potatis etc så finns det särskilda tygpåsar man kan köpa - rätt så dyra dock. Jag använder istället små tvättpåsar - det fungerar mycket bra till både potatis och frukt, svamp också. Dessutom mår både frukt, potatis och svamp mycket bättre i dessa tunna tvättpåsar som släpper in luft än i täta platspåsar. Givetvis borde butikerna i sitt utbud ha de återanvändningsbara i sitt sortiment och i närheten av frukt/grönsaksdisken - bredvid plastpåsarna förslagsvis. Blasse Plastflaskorna är det ofta pant på - de återanvänds mao, och är därför miljövänligare än plastpåsar. Sköter man dessutom sopsorteringen så tas även icke-pant omhand för återvinning. ------------------------- ------------------ Med det sagt så ... jag tycker det är bra att ta betalt för påsarna. Det kommer att göra att fler använder återanvändningsbara = bra för miljön. Dock - vinsten för plastpåsar borde inte få delas till "välgörenhet" utan istället vara miljöpengar. Dvs användas för att ta hand om våra sopor, utveckla nya miljövänliga alternativ samt subventionera miljövänliga val för konsumenterna. | ||
Sten_Saxpåse | 2017-07-13 11:48 | |
Jag stör mig på att man ska betala för att göra reklam för butiken man handlar i. Påsarna är tryckta med logga så man blir en vandrande reklampelare när man går ut ur butiken. Det var för mig ok så länge det var gratis, men nu lägger jag hellre varorna i en omärkt kasse. | ||
micro113 | 2017-07-13 11:49 | |
ttiittii Detta med "dubbelförpackningar" .. en tub i en pappask.. retar mig också enormt. Det räcker med ett emballage. Något annat som också retar mig är dessa berg av reklam som kommer varje vecka. Hur mycket skog och energi till annat går det åt för att producera den skiten. | ||
micro113 | 2017-07-13 11:52 | |
Sten_Saxpåse Instämmer där. Jag brukar dock göra så att jag använder samma påse oavsett affär. Pantar jag burkar bär jag papp-kasse, och det är alltid lika kul att se minen när man börjar packa varor i en CityGross-påse på en ICA affär. Kör jag de återvinningsbara så föredrar jag Rustas som inte har loggan smetad över hela sidan. CityGross har reklam på sina, men bra storlek och form, så de känns också helt okej. Det vore dock trevligt om man kunde få köpa helt utan tryck. | ||
micro113 | 2017-07-13 11:55 | |
Nu låter det som om jag är värsta "miljömuppen" -- det är jag inte. Däremot försöker jag återanvända påsar och/eller ta med mig de som är gjorda för just återanvändning. Men det händer rätt ofta att jag måste köpa till plastpåse för att jag glömt eller handlar för mycket ... och då känns det surt att behöva betala, surt men nyttigt för minnet. | ||
mz_lzrd | 2017-07-13 12:29 | |
"Dubbelemballage" är till för att minska skador på produkten när den transporteras o hanteras på väg till kund. Om gods får transportskador måste det oftast kasseras. Ingen vill köpa en halvkvaddad tub till fullpris, handlar det om läkemedel får det inte ens säljas. På så vis kan dubbelemballage minska miljöpåverkan, mer produkt kommer oskadad fram till kund, mindre produkt måste kasseras. Ytterst exklusiva high-end produkter kan få dubbelemballage av andra skäl, men när det gäller vardagsvaror handlar det om att vara kostnadseffektiv och undvika spill. | ||
Blasse | 2017-07-13 13:07 | |
Det var Tiittii som påstod att det blev ånga av påsarna och visst är det pant på flaskor men många slängs ändå lite varstans och visst vi gör något själv har jag tygpåse men vad jag menar man kan göra mer. Och vad det gäller dubbelemballage så är så som mz_lzrd säger så den problematiken blir svårare | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2017-07-13 13:35 | |
Och jag säger fortfarande att plastpåsar blir vattenånga vid flrbränning. Plastpåsar på havets botten är ett skit bottnarna mår dåligt utan plast . Lämna bara förpackningen Du inte behöver i affären Dom är skyldiga att ta hand om skiten | ||
Sten_Saxpåse | 2017-07-13 15:16 | |
Förstår tanken bakom förklaringen med dubbelemballage, men tycker ändå det är motsägelsefullt när det på samma hylla finns gott om tandkrämstuber utan låda. Många företag väljer istället att frakta flera tuber, säg 24 st, i en låda som man sedan bara lyfter ut ett tråg fyllt av tuber ur. Chipspåsar fraktar man 12-16st i en stor låda, varför skulle man inte kunna göra samma med flingor? Kan man frakta hem en chipspåse från affären utan att krossa den borde man väl kunna göra samma med flingor? Dessutom tar ju flingpaketen sjukt stor plats i kassen. Säger samma som micro, jag är ingen miljömupp direkt. Men en del saker är lite förbryllande när man börjar tänka på det. | ||
vigren | 2017-07-13 21:50 | |
Jag blir bara så anti när man skall betala för att vara reklampelare åt de affärerna som tar betalt för sina påsar ... Frågade på ett apotek om de då skulle börja med enfärgade påsar utan tryck? Fick ett snäsigt svar att det kunde jag minsann diskutera med EU ... | ||
Hällekis | 2017-07-13 22:38 | |
Det skrivs mycket intressant här. Tack för tipset om tvättpåsar till frukten. MEN - har ni inga synpunkter på det som jag retade mig på, att butikerna inte kan erbjuda ett alternativ till att köpa en plastpåse. Det är inte så roligt att stoppa nyinköpta kläder direkt i en shoppingkasse. Hörde att en skoaffär ville ha betalt för skokartongen, förr så var de tacksamma om man ville ta med skorna i kartongen. Miljöintresse??? Jag tycker att det här bara är en grej för att tjäna lite extra pengar. | ||
kryddeluntan | 2017-07-13 23:01 | |
Visst finns det vinster att göra för företagen, betalade 1kr. för den minsta apotekspåsen nyss, undra hur mycket det största kostar. Ska ta med mig en tygpåse nästa gång. Systembolaget i Umeå kör de med pappåsar för några år sen, gratis, men det var inte lönsamt och togs bort. | ||