Spelrum
Giraffen | 22 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 19 714 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sten_Saxpåse | 2017-12-27 20:08 | |
killgissa?!? Alltså va e de här? Ett av Sveriges många nyord 2017 är "killgissa" som då betyder att man pratar som att man vet något säkert när man egentligen bara gissar sig fram. Killgissa. Seriöst... Självklart ska vi dra in genus i det här och generalisera, det är ju ändå snart 2018? Eller vad? Så jävla typiskt Sverige att slå sig för bröstet och framhäva sig själv som rättvisans och jämställdhetens förkämpe - för att i nästa andetag motsäga sig själv och visa världen vilka jävla dumhuvuden vi är. Killgissa. Ja visst, det är ju käckt och roligt. Och det är ju säkert många fler killar som gör så än tjejer så det stämmer ju. Men om vi säger nåt som till exempel "kvinnor bakom ratten, höhö" så är vi generaliserande mansgrisar som hamnar på #metoo av bara farten. Fy fan va jag skäms för att vara svensk just nu. | ||
vedi | 2017-12-27 20:11 | |
Instämmer med föregående skribent . | ||
kurt-inger | 2017-12-27 20:22 | |
nejnejnej. ditt exempel är inte ett exempel på att killgissa. ditt exempel är ett exempel på vanligt svennebanan-mansgis-sexis m. inte så många kvinnor som orkar bry sig om det. killgissa är något mycket värre. jag är ihop med en feminist men även han råkar var och varannan dag killgissa. det är ett sätt att uttrycka sig. tex om jag fråga om det är kallt ute. då vill jag bara att han skall svara om han vet svaret. men då svarar han ofta som om han vet. eller i diskussioner i olika ämnen så uttrycker han åsikter som om det är fakta. fast att det egentligen är åsikter. det blir mycket svårt att vara i diskussion med en killgissare (läs väldigt många män) eftersom att en hela tiden måste kolla av " är det där fakta eller är det något du tycker" "finns det forskning kring det där eller är det en uppfattning du skapat dig". Mycket irriterande. | ||
kurt-inger | 2017-12-27 20:26 | |
och förresten så gav du kanske ett killgissningsexempel ändå. eftersom att kvinnor kör betydligt bättre bil. det är så stor skillnad att det är betydligt mer ekonomiskt att ha kvinnliga anställda som chaufförer på speditionsfirmor. och det är ingen killgissning. | ||
kurt-inger | 2017-12-27 20:29 | |
och du sten sexpåse. jag kan inte trampa dig på tårna och sedan vara den som bestämmer om det gör ont eller inte. du måste förstå skillnaden när det är din rätt att tycka eller inte. haha. du är ett svingött exempel på en man med ett typiskt manligt IQ. | ||
Etthundrasju | 2017-12-27 20:53 | |
Killgissa? Har tack och lov aldrig hört det förut. Men nu vet jag... att jag är manligare än jag trodde för jag gör’t rätt ofta. Men troligtvis (& förhoppningsvis!) så kommer jag även fortsättningsvis att kalla det för att gissa bara. :) | ||
kurt-inger | 2017-12-27 21:02 | |
det är ju inte samma sak att gissa som att killgissa. så när personer talar som om det är fakta så brukar du kalla det för att gissa? känns det inte jobbigt att inte vara säker på om personen vet eller om den gissar? | ||
Sten_Saxpåse | 2017-12-27 21:09 | |
jag har faktiskt lite svårt att förstå vad du skriver, och vad du försöker säga. Jag tror inte heller att du riktigt har förstått vad jag försöker säga. Jag vill ha ett jämställt och rättvist samhälle. Jag tror att enda vägen att uppnå det är samarbete och kommunikation. Att fokusera på kön, hudfärg, sexualitet eller dylikt är inte bara ovidkommande, det är direkt distraherande och stör samarbetet. Att använda "killgissa" är att legitimera ännu ett ord som ökar grupperingarna i samhället. Självklart är du fri att säga det hur mycket du vill, men tänk då på att du är en del av problemet istället för lösningen. | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2017-12-27 21:23 | |
Ni måste verkligen känna er underlägsna männen ni kvinnor som kan reta upp er på något så löjligt | ||
kurt-inger | 2017-12-27 21:23 | |
ska jag tänka på det? är du allvarlig nu? du talar som om vi lever i ett jämställt samhälle. vi lever i ett patriarkat. och det är ingen killgissning. du tror att vi kommit dit vi kommit för att män har kommunicerat och samarbetat med kvinnor? det är hårt kvinnoslit bakom kvinnokampen. jag vill nog snarare höra vad du bidragit till för jämna ut maktskillnaderna? och efter allt kvinnor dagligen får utstå från gruppen män är det lite magstarkt att du blir kränkt av ett ord. det kanske vore på plats att reflektera kring det ordet och ta lite ansvar istället. kanske fundera på hur du uttrycker dig. för att inte vara en av dem som killgissar. men det är inte så ofta män tar ansvar. dom blir mer upprörda över ord om sig själva än över kvinnor som blir våldtagna och mördade och slagna och förföljda dagligen. suck. hur många trådar har du startat som kämpat för kvinnors rättigheter till jämlikhet? | ||
janne121212 | 2017-12-27 21:28 | |
Du borde kalla dig inger-kurt. kurt-inger måste vara ett legitimerande av patriarkatet. | ||
Etthundrasju | 2017-12-27 21:30 | |
kurt-inger, var frågan ställd till mig? Isf. så.. ja, om någon (oavsett kön) pratar som om de vet vad de pratar om men inte gör det så... ja, då kallar jag det för att gissa. Jobbigt? Nja, inte direkt. Är ju liksom upp till mig själv vad jag väljer att tro på. Liksom andra får bedöma om jag vet vad jag pratar om eller om jag gissar. | ||
kurt-inger | 2017-12-27 21:32 | |
tvärtom titititititititut. jag tar ingen skit. jag låter dom inte hållas. du ger män plats de inte förtjänar när du låter dem hållas. kolla vilka sammanhang som helst där hälften är män och hälften är kvinnor. mät hur mycket tid män tar av talutrymmet . skulle det då bero på att de kan så mycket mer? eller tyder det inte på ojämställdhet? männen tror med andra ord att du gillar att höra deras sanningar. och på grund av det tror männen att även såna som jag är intresserade av att lyssna på självgoda killgissar. dom blir förda bakom ljuset. | ||
vira tj | 2017-12-27 21:34 | |
High five på den, janne121212! | ||
kurt-inger | 2017-12-27 21:39 | |
nej janne. kurt-inger är född biologisk man med könsdysfori och längtar efter att få bli inger men vågar inte. kurt-inger är ett första trevande könsbekräftande av sig själv. | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2017-12-27 21:47 | |
Det finns inte en man som kan mäta sig med mig.jag håller alla män i min hand.jag äger männen.kön börjar till vänster. Dom är mig underlägsen allihop | ||
Skedvi | 2017-12-27 21:50 | |
Min mamma brukar tantgissa. | ||
kryddeluntan | 2017-12-27 21:53 | |
Och jag tokgissar :-) "killgissa", det dör ut snart. | ||
kurt-inger | 2017-12-27 21:58 | |
tantgissa? det gillar jag på en gång. det ska jag börja med. hoppas innerligt att det kommer med nästa år. så himla bra ord. en fattar direkt. och det ekar klokhet. | ||
Skedvi | 2017-12-27 22:18 | |
Ja Kurt-Inger. Hon tantgissade att Ozzy Osbourne var med i Osborne Brothers, och var rätt säker på att hon hade rätt. Men hon är snäll=) | ||