Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade33
Mobilspel
Pågående19 714

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Manesvart2017-12-27 23:11
Antal inlägg: 8

Spara allt???
Jag har jättemycket skolsaker från låg och mellanstadiet sparat. Jag SAMLAR alldeles för mycket. Jag är som typ alla här , alltså "udda." Av den anledningen så är det en del dåliga minnen sparat i lådor. Ska jag spara? Eller, släng ,bränn.....

SmålandsMira2017-12-27 23:25
Antal inlägg: 22253

Är uppvuxen med att man ska spara allt för "det kan vara bra att ha"...men har tack och lov på senare år insett att det är en oerhört befriande känsla att rensa ut och slänga saker.
Numera sparar jag bara saker som verkligen betyder något på riktigt.
Spara bara det som gör dig glad när du ser det, släng resten!

klobba32017-12-28 00:08
Antal inlägg: 443

Har själv växlat mellan spara/slänga saker, håller med S-mira att det kan vara befriande att göra sig av med saker. men det gäller väl att tänka i genom vad som skall sparas. har i min utrensningsiver slängt saker jag sedan ångrat oxå.

Tindris2017-12-28 00:39
Antal inlägg: 3510

Håller med Mira, släng o släng igen! skolsaker hade jag med sparat på, men för ca 10 år sedan undrade jag vad jag ska med det till? sparade första skriv o räkneboken från första klass och några roliga teckningar från skoltiden, resten åkte.
Varför ska man ha saker i ett förråd eller vind, eller skåpen fulla hemma? Fick ett tips en gång att allt som man har högst upp i köksskåpen ska bort dit man ändå inte når.. ha saker framme som man använder. Det är bara prylar. Man får sluta bli kär i saker så man får ett luftigt hem, gamla saker är energiblockerare..

Tindris2017-12-28 00:53

Min morsa sparade ALLA papper i pärmar, satt där med hålslagare för en vacker dag behöver man dom... sparade också och tog efter, till någon undrade varför jag hade så många pärmar. Rev ut allting och slängde, för jag insåg att jag aldrig behövt ngt, och i dagens läge finns ju allt elektroniskt. Äger inte en enda pärm. En annan sak är ju böcker som många släpar med sig mellan flyttar som man läst i en gång för 30 år sen, ingen vill låna dom - ge bort, släng.

klobba32017-12-28 01:16
Antal inlägg: 443

Min mamma var likadan, vartenda papper skulle sparas.
blev nog påverkad av henne under uppväxten.
men jag slängde ALLT i pappersväg i somras.

lolololololo2017-12-28 09:59
Antal inlägg: 3418

Det är en befrielse att rensa skåp och lådor. Skänka sånt som är fint och slänga resten.

Manesvart2017-12-28 10:15

Jag förstår er. Men hur ska man tänka? En vän till mig säger: -tänk inte, släng bara!!! Jag är så sentimental. Är det någon här som har provat att bränna något? Då bestämmer man ju själv hur det försvinner.

lesjö2017-12-28 10:39
Antal inlägg: 33

Jag slängde flera fullastade släpkärror med sånt som bara legat och tagit plats på vind källare och garage, det som var något att ha gav jag bort. Det var en sån lättnad att bli av med allt! :)

Manesvart2017-12-28 10:50

Vi brukar ha loppis, men det är alltid samma saker som inte blir sålda.

wildman2017-12-28 11:07
Antal inlägg: 3859

Man blir fascinerad vad skräp man har. Vi slängde 3 stora släp med grejor i höstas, och ändå märks det knappt att vi har gjort det hemma. Ibland undrar man hur man hunnit släpa hem allt. Så jag jobbar hårt för att slänga mer och bli lite mer minimalistisk i livsstilen överlag.

Lill-IT2017-12-28 12:46
Antal inlägg: 31493

Har sparat nästan alla barnens kläder från när de var riktigt små.
Har tänk många gånger att jag ska slänga dem, men klarar det aldrig när jag väl tar fram dem.
Är ju ingen risk att de kommer till användning igen. När jag får barnbarn kommer mina barn knappast att vilja ha 25 år gamla kläder till sina små.
Resårer med mera, åldras ju inte med grace precis.
Borde verkligen ta vara på nåt/några plagg per barn och slänga resten i textilåtervinning.

Mea74 - Ej medlem längre2017-12-28 13:39
Antal inlägg: 1304

Hemma på min Gård.....anordnar vi i vår bost förening en LOPPIS varje år, som går av stapeln på vårkanten Febr/Mars... ett ypperligt tillfälle att få rensat, som man vill bli av med

Prylar som blir över...skänker vi till olika välgörenheter..!!

Manesvart2017-12-28 14:55

Gamla gosedjur, massor av lite "skabbiga" kläder, småleksaker= Saker som aldrig blir sålda. T.e.x docka med ETT ben..... och 2 säckar gosedjur. Jag har en hylla fylld av skolsaker och ett skåp med pärmar. Min vän fick mig att slänga lite från förrådet, hen uttryckte sig plumpt:-Men ba bränn!! Du behöver inte det!! Då slängde jag några heltrasiga saker.

Tindris2017-12-28 15:17

Det är skönt att flytta för då måste man gå igenom allt, eller när ens barn lämnar boet, låta dom rensa rejält. Det där med bebiskläder hände mig med för 10 år sedan, slängde det mesta och sparade något litet från varje barn. Visade mina barn en gång kändes lite som Morran o Tobias "Babystrumpoorna" och dom "gulligt, men alltså usch, är du en horder?" haha.. Nutidsmänniskan vill inte ha gamla sparade saker, så man gör sina barn en otjänst den dagen de ska flytta åt en när man ska vidare mot sista boendet *s*
Jag har skänkt hela prylar till Hjärta t hjärta. Och att vänta på att man ska sälja/ge bort till någon "sen" händer inte...åren går och det finns kvar.
Man blir lättare inombords när gammalt skräp försvinner, och man kommer inte ihåg vad man hade, det som inte syns finns inte.

kryddeluntan2017-12-28 15:19
Antal inlägg: 12360

Jag rensar rejält, ger till insamlingar, porslin till döttrarna och en systerdotter. I höstas slängde jag en massa gamla böcker. Vem har metervis med gamla uppslagsverk i dag? Jag hade det :-)

Ställde ner en jättefin servis i trappen och skrev " God Jul", nästa dag var allt borta.
Nä nu åker allt som inte har ett värde för mig.

cinnamonn2017-12-28 15:55
Antal inlägg: 1

Har nu några dagar rensat. En säck som skulle föras till second hand en annan säck som skulle brännas. Såg nyss att båda säckarna var borta. Min man hade trott att allt skulle brännas 😅 Så va de borta då. Skönt

Lindemanbox2017-12-28 16:52
Antal inlägg: 42

Kläder
Sånt man inte använt på X år bör man kasta/ge bort.
Kvitton
Kan sparas i 5 år
Barnens kläder och leksaker
Vi har haft turen att kunna ge bort en del till vänner och en del till barnbarn. Mycket har kastats. En låda med leksaker ”kan va bra å ha” när barn kommer på besök. (Men vi har 8 lådor hmm . . . ).
Böcker
Har kastat ett par urmodiga Uppslagsverk. Har Bra Böckers kvar. Böcker man läst kan kastas eller skänkas bort till Myrorna t ex. Några böcker som man har bindning till eller som man verkligen gillar av någon anledning kan sparas.
Skolböcker har vi bara sparat lite grann av.
Loppis på gatan
Det skulle vara kul. Fint om någon vill tala om vad som är speciellt bra att ha med.

Etthundrasju2017-12-28 17:01
Antal inlägg: 31

När det gäller typ gamla grejer som tex barnteckningar, vykort m.m. så fotar jag av det med mobilen om det är något som ligger mig extra varmt om hjärtat.
Sen slängs det. Men jag har det liksom kvar ändå. :)

toonfisken2017-12-28 22:07
Antal inlägg: 732

Jag sorterar och ger bort/kastar varje vår !
Fugerar utmärkt.
Mycket samlas som aldrig blir använt !

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?