Spelrum
Giraffen | 51 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 37 |
Inloggade | 88 |
Mobilspel
Pågående | 21 082 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Betakollaren - Ej medlem längre | 2019-07-17 17:00 | |
Klimatet Enkel fråga: Tror du att domedagen är nära? Det senaste budet är att om inte du och jag och alla andra skärper sig så går världen under snart för att vi alla bidrar till koldioxidhalten i atmosfären. Svara bara JA eller NEJ. Oavsett ditt svar kommer jag att fråga dig "Varför?", och då får du chansen att förklara dig Ok? | ||
Betakollaren - Ej medlem längre | 2019-07-17 17:04 | |
Anledningen till min fråga ovan är att det verkar som att alla tror på allt som sägs i media utan källkritik | ||
Betakollaren - Ej medlem längre | 2019-07-17 17:10 | |
Närdå, menar jag! | ||
Betakollaren - Ej medlem längre | 2019-07-17 17:20 | |
Jag upprepar frågan: Tror du att domedagen är nära på grund av människors bidrag till koldioxidhalten i atmosfären? | ||
bagarmicke | 2019-07-17 18:51 | |
Jag väljer att svara på ditt påstående om "att alla verkar tro på allt som skrivs i media utan källkritik" Jag tror det är ett felaktigt antagande av dig. Medias hållning är mycket kortfattat en spegling av dagens concensus i den seriösa forskarvärlden...vilket speglas av spccs rapport! Sedan finns det idag en mycket tydlig trend att vilja tro på sk. konspirationsteoretiker.. Och kritiker av makten och sk teknokrater... Etc... Etc.. Så ock inom miljöområdet! Jag tror att människans ignorans angående sin påverkan på klimatet kommer bli ohyggligt dyrt att kompensera med.. Folkvandringar... Teknikutveckling... Omställningar av diverse "system".... Men någon "DOMEDAG" Som du kanske menar blir det ju inte frågan om! | ||
sralnilem | 2019-07-17 19:16 | |
Det finns inget som heter klimathotet , det är människan som är hotet och med det menas befolkningsexplosionen.I början av 1900-talet var vi 2 miljarder på klotet, nu 2010 så sprängde vi 7,7 miljarder och man beräknar att vi är minst 10 miljarder inom några decennier. Vi har alltså blivit 5 gånger mer på mindre än 200 år....tror fan att vår miljö tar skada.....men inte är det nån politiker som tar upp detta, är det verkligen så kontroversiellt? Alla tar det som en mänsklig rättighet, i framtiden kanske man inte kan skaffa hur många barn som helst....i vissa länder i Afrika är hälften av befolkningen under 20 år. Befolkningsökningen sker helt och hållet i Asien och Afrika. Kurvorna mellan utsläppen och befolkningsökningen är nästan identiska.....tekniken går vad gällande rening och annat men vad gör det när vi blir så många fler. Naturen hittar alltid en väg att återställa balansen, om människan finns kvar då är en annan sak, är man Darwinist så är det ju survival of the fittest, man anpassar sig eller så dör man ut | ||
remvanrijn | 2019-07-17 23:07 | |
Klimathot ? finns inte ,klimathotet används för att driva in mer skattepengar från bilister och flyget till att finansiera annan vanvettig politik. Var klimathotet verklig , undrar jag varför miljöpartiet inte förbjuder alla dessa gasolvärmare på tusentals uteserveringar, förbränner fossil bränsle och spyr ut värme rakt ut i atmosfären . enbart för nöjes skull. Misstänker att MP tror att en del potentiella väljare sitter på dessa uteserveringar och att de inte vill stöta sig med dessa . | ||
Mådä - Ej medlem längre | 2019-07-17 23:37 | |
Ska jag ens orka svara? Jag tänker i alla fall definitivt inte svara "ja eller nej". Men så här: Ta del av aktuell forskning och sådan som går flera decennier tillbaka. Sök information om hur jordens medeltemperatur ökat sedan referensåren på 1960-talet. Sitt inte här och gissa, tyck och tro. Vi lever i en faktaresistent tid - men det får ju ändå finnas gränser. | ||
ingson | 2019-07-17 23:44 | |
Den ökande mängden växthusgaser i atmosfären orsakad av mönsklig aktivitet leder till omfattande klimatförändringar till det sämre,mycket sämre. | ||
Brynhild | 2019-07-20 03:10 | |
Remvanrjin Du tror på allvar att ett fåtal gasolvärmare som används ett fåtal dagar om året, skulle släppa ut mer än de 5 miljoner bilar som är i trafik i Sverige? Och nej, det om klimatförändringarna kommer inte från politikerna, utan från vetenskapen. De flesta politikerna förstår sig nämligen inte på vetenskap mer än vad du gör. | ||
remvanrijn | 2019-07-20 11:11 | |
bryn; 1. kan du visa var jag påstår att dessa gasolvärmare släpper ut mer än trafiken tack ! 2. Om antalet gasolvärmare och hur antal timmar de är i bruk verkar inte du ha nån vetskap om ( eller så är vi oense om vad som är "fåtal" ) 3. Politikerna styr forskningen på klimatområdet genom anslag till forskningsinstitut och universitet. Politiker bjuder in forskare till klimatmöten som få publicitet. Men , har du inte rätt forskningsresultat för att understödja klimathotet , kan man inte räkna med fortsatta anslag av medel och inbjudningar till världstoppmöten .. Så ja , politikerna styr vilka budskap som får mest publicitet och vart forskningsanslag går . Kan du svara på fråga 1 , kan vi diskutera resten . kan du inte svara på fråga 1 , måste jag tyvärr anse att du läser forskningsrapporter om klimathot lika slarvigt som mitt inlägg som du kommenterade | ||
sralnilem | 2019-07-20 11:58 | |
Det roliga är att 2030 ska inga nya bensin eller dieselbilar få säljas i Sverige...staten får in mer än 60 miljarder om året i drivmedelskatter,tala om för oss hur ni ska kompensera för intäktsbortfallet. Sedan har vi problemet med elen,vi har elbrist redan nu vissa kommener är tvungna att tacka nej till företagsetableringar bara för att dom inte kan garantera säker eltillgång. Då har vi 5 miljoner elbilar som ska laddas X ggr om året...nu är jag väldigt snäll när jag säger 1gång/veckan....dvs 250 miljoner laddningar/år.Vissa säger att man måste ladda typ 1gång/dag...….hur många terrawattimmar blir inte det om året. Sedan har vi det här med laddstolpar...det är bara lite över 10 år kvar till 2030....dom måste ju för fanken bygga minst 1miljon laddstolpar om året...för det räcker ju inte med 1 per bil.....näee det kommer inte att funka med vanligt eluttag....så börja jobba nu och ge svar på alla frågor | ||
Bisonbox | 2019-07-20 20:52 | |
Klimathotet finns inte för det finns gasolvärmare Underbar logik | ||
bagarmicke | 2019-07-20 21:34 | |
Remvan... Det senaste var VÄLDIGT konspiratoriskt sagt... Att politiker styr allt som skall publiceras.. Till viss del ja! Det som är sant däremot är att det politikerna säger är vad concensusforskningen i dagsläget säger... Det går inte att dribbla bort | ||
ElinaSvart | 2019-07-20 22:25 | |
Jorden har funnits under lång tid. Att jämföra medeltemp över 60-100 år håller inte. Temperaturen har förändrats många gånger under jordens levnad, istid för ca 10000 år sedan... solstormar styr en hel del av detta. Forskare som vågar kliva fram o säga sanningen (när de gått i pension) vittnar om att värmen ökar först, o påverkar koldioxidökningen (eg så självklart; ju mer värme, ju mer tillväxt).Att det sedan skrämmer oss människor att vi lever i miljöer som styrs av miljön och inte av oss som vägrar anpassa oss är vårt problem. Att däremot Global Dimming, nedskräpning, förgiftning av mark, vatten, luft och ett uttag av för stora naturresurser är ett stort problem förnekar jag inte. Politiker styr inte... de är styrda... | ||
Bisonbox | 2019-07-21 08:31 | |
Och oljeindustrin har förstås inte sponsra forskning som ifrågasätter dagens konsensus Nu har till och med den givit upp då det är uppenbart för (nästan) alla att det inte kan vara en rättighet att köra runt med billig diesel | ||
Janis_123 - Ej medlem längre | 2019-07-21 09:45 | |
När jag läser de många inlägg i den här tråden som förnekar klimatförändringarna blir jag både mörkrädd och ledsen. Det är inte ni som skriver här som kan. De som kan är de som är utbildade för det och som forskar inom området. Precis som jag kan människokroppen och vet vad som kan gå fel i den, vet de här forskarna vad som händer med klimatet. Sitt inte och skriv en massa smörja utan lär er lyssna på de som vet! | ||
Hedelene60 - Ej medlem längre | 2019-07-21 12:07 | |
Står bakom det du säger Janis_123..!! Helt rätt..!! Jag följer Greta Thunberg , påläst, kunnig ” om man inte förstår klimatkrisen, och om man inte vet vilka konsekvenser den ekologiska katastrofen kommer få för vårt samhälle och för kommande generationer - framstår det jag gör som helt vansinnigt”!! Tror; det är vi som bor i rikare delen av världen som lättast kan ta vårt ansvar.) | ||
sralnilem | 2019-07-21 14:06 | |
Great Thunberg är bara en mediaprodukt!! Beroende på vad man tycker och gillar kan man ta fram fakta som stöder ens egna ståndpunkter....bland annat från när dessa så kallade mätningar ska börja. Om ingen har fattat det så går faktiskt tekniken framåt,rökgasreningar och bilarna släpper ut mindre och mindre, men när man inte ta tag i det största problemet som finns.....befolkningsexpl osionen så kan man lika gärna hålla tyst. Vi har blivit 3,5 gånger fler människor på bara lite över 100 år....är det verkligen så kontroversiellt att börja prata om det?? | ||
magnusito | 2019-07-21 16:21 | |
Ja det finns naturligtvis. Det är fakta. Det betyder inte att det innebär domedagen. | ||