Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade66
Mobilspel
Pågående21 292

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ordlekar2007-03-08 14:09
Antal inlägg: 182

En liten fråga

När ni går på restaurang, ger ni dricks då? Om ni gör det, varför? Och hur
mycket ger ni i dricks? Dricksar ni för att maten var god även om servicen
är urkass, och vice versa....tacksam för alla svar...

Plink2007-03-08 14:14
Antal inlägg: 296

nää, jag dricksar oftast inte, är fattig.
men OM jag gör det, så gör jag det bara när servicen varit bra.

Mouche - Administratör2007-03-08 14:20
Antal inlägg: 24193

Jag ger alltid ungefär 10% i dricks. Men då givetvis under förutsättning att servicen varit god. Om inte...så talar jag också om varför ingen dricks ges.

Mouche

monkan562007-03-08 14:37
Antal inlägg: 910

är det inte så att dricksen är inräknad redan..

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-03-08 14:37
Antal inlägg: 3298

Nej nej, aldrig dricks här (om det nu inte är en krona eller så som ska avrundas). Sverige är ett land där all dricks inkluderas i lönen. Alla länder har olika kultur hur man ska ge dricks eller inte, och sådant kan vara bra att kolla upp innan man reser.

Mimsan19862007-03-08 14:46
Antal inlägg: 555

Jag ger typ en 20a, då har man rätt att vara sådär nonchalant som servicefolk hatar att man är

Ordlekar2007-03-08 14:50

En missuppfattning där tror jag, dricksen är INTE inräknad i lönen, som servitris kan du aldrig tjäna mer än 104:- / timmen som utbildad och med 6 års erfarenhet, därefter kan du inte tjäna mer...

ablin2007-03-08 14:56
Antal inlägg: 49

Med erfarenhet från branchen och kännedom om de dåliga lönerna så ger iaf jag dricks.

grönöga - Ej medlem längre2007-03-08 15:00
Antal inlägg: 5570

Drick´sar aldrig för att maten är god, det SKA den vara! däremot kan jag ge dricks även om maten är dålig om jag anser mig ha fått en bra service. Den som serverar ska inte behöva bli drabbad om kocken gör ett skitjobb.
Sen kan jag berätta att jag själv har jobbat många långa pass inom restaurang och vet hur det käns när man väl kommer hem med bultande ömma fötter. Och den som tror att dricks ingår kan gräva ner sig! det är urdåliga löner inom restaurang, obtilläggen är urkassa. Så om man anser sig ha råd att gå ut och äta så kan man (tycker jag) gott kosta på att lämna en 20:a på bordet.

Miss_jk2007-03-08 15:21
Antal inlägg: 8941

Dricksar alltid, utom om servicen är riktigt urkass. Så dålig att man blir förbannad. Då ska de inget ha!

Riverpoet2007-03-08 15:38
Antal inlägg: 1070

Rundar väl upp en 20:a liksom.. Beror ju på hur många man betalar för med. Käkar man två kanske 30 spänn. Om det är svindålig service såklart inget. Vilket jag iofs sällan är med om.

Knevert - Ej medlem längre2007-03-08 15:42
Antal inlägg: 805

Ger ni dricks på mcdonalds med eller?

Ordlekar2007-03-08 15:47

Dricks tycker jag iofs att man ger för bra service, vilket jag
inte tycker att jag får på mc donalds....

s U cc e X y2007-03-08 15:49
Antal inlägg: 2

om jag skall vara ärlig så ger jag aldrig dricks. jag är för snål eller nåt.

veggie_d2007-03-08 15:50
Antal inlägg: 1187

jag dricksar sällan på luncher, däremot tar jag inte emot växel i myntform. Middagar (på restauranger, mind you, inte på Falafel #1 eller Subway) är en annan sak, då blir det kanske 10-15% beroende på avrundning.
Halvkass service får ingen dricks, däremot får service som är så dålig att man häpnar dricks om servitören är medveten om hur kass han är. Det är upp till honom att ta det som en pik eller en uppmuntran att behandla nästa gäst bättre.

vulcan2007-03-08 15:52
Antal inlägg: 7666

Vid en "riktig" middag så anser jag att det ingår i kulturen att ge en servitör/servitris som gett en bra service och serverat bra mat en viss dricks. Allt annat måste betraktas som en oförskämdhet. Anser man sig inte ha råd - ja då får man välja nåt billigare på menyn eller en billigare restaurang. Sen finns det ju gränsfall... När vi spelar scrabble på tisdagar här i Sthlm så käkar jag oftast eftersom jag gärna vill bidra till att restaurangen känner att de har lite utbyte av att vi är där. Käket är okej men det serveras utan några större åthävor kan man väl säga och jag tar inget annat än en varmrätt för runt hundralappen. Där känner jag mig lite tveksam till om jag ska ge dricks eller inte - med resultatet att det blir lite olika från gång till gång.

Vid dåligt bemötande eller väldigt långsam service utan någon personlig och som man kan bedöma ärligt menad ursäkt ger jag absolut inte dricks - det är en principsak. Tvärtom, betalar jag med kort skriver jag exakt på beloppet.

När jag ger dricks så lägger jag mellan 5 och 10% på notan.

wainis2007-03-08 16:41
Antal inlägg: 1674

Jag gör som många andra här, dricksar vid en riktig middag på restaurang. En bra och personlig service ger definitivt mer dricks än om maten är aldrig så god, men det kan väl också bidra.

När det gäller att inte ge dricks vid dåligt bemötande och dålig service har jag lärt mig ett trick för att verkligen markera att man är missnöjd med servicen. Att inte ge någon dricks alls och att skriva exakta beloppet vid kortbetalning kan lika gärna betyda att du är snål. Likaså om du rundar av 598 kr till 600 eller 229 till 230. Nej, vill du markera att du är missnöjd med servicen, ge 50 öre, en krona eller max fem kronor i dricks, men se till att det inte rundar av. Är notan på 598, skriv på 599 eller 601, är den på 229, ge 229,50 eller 231. Detta gäller alltså bara om du är verkligt missnöjd med servicen. Jag lovar att servitören eller servitrisen fattar piken.

Det kanske är elakt, men jag tycker att servering är ett serviceyrke. Därför ger jag gärna bra med dricks när det är motiverat också.

HumbleBug2007-03-08 17:46
Antal inlägg: 1836

Många servitriser/servitörer lever nästan enbart på dricks, så min inställning är att vara generös. Detta gäller både små och större restauranger. Jag ger i regel aldrig mindre än 10 procent om servicen inte är direkt dålig. Nu talar vi om middagar. På luncher ska man inte ge nåt om det inte är exceptionellt gott.

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-03-08 18:44

Att tjäna 104 kr i timmen som servitris tycker inte jag är så dålig lön så man måste ha dricks för att överleva. I sverige är det menat att lönen ska räcka. Vi har ingen "dricks-kultur" (jag har då i alla fall aldrig märkt av den!) och lönerna är satta så att det inte ska behövas. Annat är det i andra länder som uttalat har en drickskultur. Det var väl på 1990-talet som facket bestämdes att restaurangfolk skulle ha en fast lön och "serveringsavgift" togs bort, som de anställda då hade. Jag tycker vi ska ha en fast lön och inte behöva dricks'a, i sådant fall är det väl på fler ställen man också borde lämna dricks? Dom som serverar har ju knappast ändå lagat maten, och det är ju dom som serverar som tar drickspengarna.

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-03-08 18:48

Läste om "vett och ettikett" av en "expert" ;)
www.dn.se/DNet/jsp/p...nd erType=3

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?