Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade49
Mobilspel
Pågående21 472

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lelou - Ej medlem längre2006-04-04 09:06
Antal inlägg: 2025

Hej ewaleena, vill kommentera ett par saker du skriver.

vadå.... inte samma sak? varför är det skillnad på sättet man blir överviktig på menar du, ewaleena? Det där tycker jag är rent tönteri faktiskt, att bara för att man inte var en born tjockis så är man inte lika "tjock"?

om man nu är nöjd med sin vikt så strävar man inte efter att förändra den heller å andra sidan? vilket du verkar ha gjort ...:) ?

att det är smalisar som säger allt ? jag fick mitt stöd iaf från andra som var överviktiga och INTE från smala människor, och jag skulle säga detsamma oavsett om jag fortfarande var överviktig el inte. Självklart är insidan viktigast men jag står för att utsidan betyder en hel del med och nej, det är varken en sliten klycha eller så.
Jag har både en gravt överviktig mormor och min mamma är rel rund hon också, och ingen av de mår speciellt bra av sin vikt, det kan jag intyga. Ni som mår bra, kör hårt! Men faktum är att de flesta överviktiga jag känner , lider verkligen av sin övervikt, i tysthet om inte annat.
Sedan kan de vara hur glada och goda personer som helst.

Jag tycker absolut att vuxet folk ska få se ut som de vill för övrigt. Barn är en annan sak.

mamman - Ej medlem längre2006-04-04 09:12
Antal inlägg: 6379

Led för ett år sen av mer övervikt än vad jag gör nu.
Har gått ner 15 kilo sen i april och går förhoppningsvis typ 5 till innan sommaren.
Jag känner att jag vill gå ner i vikt, blir smalare och komma i en bikini.
Har genom barnaväntan/födslar, sjukdom och dotters sjukdom lagt på mej mer kilo än nödvändigt. Hoppas att de försvinner!
Jag känner mej NÄSTAN nöjd nu ...
Vill bara säga till er att GRATTIS!!! att ni är nöjda!!
Jag vet att det är "farligt" att vara överviktig, men som med övervikt är det med rökning, kolesterol osv... Det är ens eget "fel" om man blir sjuk.
Men man kan få lungcancer utan att röka, hjärtproblem som "tunnis" och vara hur frisk som helst som "tjockis".
Man kan bli sjuk också, men jag gissar att de flesta "tjockisar" blivit upplysta om det fler gånger än vad som är nödvändigt!
GRATTIS till dej som känner dej nöjd med din kropp och den du är!!!!

ewaleena - Ej medlem längre2006-04-04 09:25
Antal inlägg: 1977

du missuppfattar som vanligt Lelou.. att vara tjock när man väntar barn eller precis efter är ganska naturligt eller hur?? Och de flesta lyckas nästan med att "amma" ner dom kilo man har kvar efteråt. Det är väl en annan sak än att vara tjock utan att ha fött barn eller ha några medicinska sjukdomar utan man är tjock "bara" genom onyttigt leverne eller av födsel och ohjedad vana eller? jag skrev inget om att man inte var lika tjock för att man inte var "en born tjockis". Många unga tjejer och killar ser bra ut och håller en viss "matchvikt" till en viss punkt i livet och sedan ökar många i vikt.
Och visst är det ni smalisar som alltid gnäller på oss tjockisar.. Vi är fula, borde veta bättre, tar plats, är äckliga, äter för mycket, har ingen kontoll på oss själva osv osv osv..i all oändlighet, men det är så det är och inget att diskutera egentligen. Många av oss tjockisar har en anledning, medicinskt eller annat, att se ut som vi gör och låt oss då göra det. Så länge idealet är att man ska vara trådsmal så kommer såna här diskussioner alltid att finnas, även om dom brukar urarta till slut.

lelou - Ej medlem längre2006-04-04 09:37

missuppfattar som vanligt ? jag kommenterar ditt inlägg och ställde följdfrågor.

men..vara tjock precis efter att ha fött barn är väl lite skillnad till att släpa på 20 kg:s övervikt i ett par år ? för att jag gått ner nu, så är jag direkt på de "smalas" sida , och en av de som klankar ner på de tjocka?

men alltså...som du skriver, det att ni är fula, tar plats och är äckliga och att det är vi smala som säger det. drar du inte alla över en kam nu ?
Idealet att vara trådsmal är bullshit, däremot är väl idealet för oss alla att ta hand om oss på bästa sätt. Jag är inte tjock idag, men däremot gör jag mycket annat som inte är bra för min kropp istället.
så är det väl alltid med ens svaga sidor, "klagar" nån på det, så blir det "hetsjakt" på oss tjockisar, rökare eller vad det nu kan vara. Ens svagheter blir känsliga men att säga att man är en nöjd tjockis tror jag IAF är mycket mer en myt än en enkel sanning, oavsett artiklar om nöjda tjocka människor.
Tjockis för mig är dock inte någon som är mullig osv, utan mer att man är gravt överviktig och det är de jag pratar om iaf.

Får man inte säga att fetma är farligt eller att det är få personer som verkligen trivs i sin tjockhet?

HappyU2006-04-04 10:22
Antal inlägg: 6836

När det finns människor som är nöjda med sig själv. Låt dom vara det. Och vad dom känner innerst inne, i "tysthet" kan de bara svara för själva.

Jag var inte nöjd med mig som fetknopp - jag gjorde ngt åt det. Men för den skull har jag inte rätt att dömma andra.

lelou - Ej medlem längre2006-04-04 10:30

vem pratar om att döma...om inte man nu kan diskutera övervikt, så förstår jag inte varför det skrevs en tråd om detta överhuvudtaget.
bara för att ge en klapp på ryggen?
tabu att prata övervikt och vad man själv har för erfarenheter?

förrsten...så är det vanligare att nån säger : guuud vad smal du har blivit än tvärtom, om man har gått upp i vikt. men för nån som lider av sin smalhet slår det lika hårt. Det pratas inte så spec. mkt om det, för det är ju mer okej eller hur. . .

25 to Life - Ej medlem längre2006-04-04 10:43
Antal inlägg: 29

Jag vill korrigera mitt klantiga ordval när jag sa "lat" om feta personer. Det är ju inte hela sanningen, folk kan ha fött barn och lagt på sig massa kilo som dom sen har svårt att bli av med. Men gravt överviktiga har iallfall dålig koll på näringslära samt avsky för kroppsliga aktiviteter, i detta fallet blir ett plus ett alltid två. Jag är en person som känner förakt, närmast avsky när jag ser kraftigt feta persner, det är ett drag hos mig själv som jag knappast är nöjd med, men jag vet att personer som lider av rejäl fetma kan utan problem fixa till det, det krävs bara lite jävla anamma.

Jag har själv i peridoer dragit på för många kilon, fläskig mage och så, men det är ganska lätt att åtgärda om man sparkar sig själv i röven, lägg om matvanorna och motionera. Med tanke på all hysteri runt just övervikt nu på tv med diverse program så finns det hjälp att tillgå rätt enkelt, man behöver inte lusläsa läkarböcker för att nå kunskap hur man ska ändra sitt levnadsätt.

Jag lägger locket på nu i denna diskussion från min sida, men om du som fet trivs med dig själv -bra låt så vara, men jag tror bara det är en inbyggd försvarsmekanism att säga så för man inte har orken att ta tag i det. Ni mår spy galla över mig nu, men det tar jag.

Mouche - Administratör2006-04-04 10:50
Antal inlägg: 24193

"Bättre att vara tjock om magen än om skallen..." 25 to Life...

Något som får mig att känna både avsky och förrakt är uppblåsta viktigpettrar som anser sig vara bättre än andra.
Vore väldigt kul att se ett foto på Betapets egen Mr Perfect...

HappyU2006-04-04 11:00
Antal inlägg: 6836

Lelou: Personligen tycker jag att "25 to life" dömmer överviktiga.

25 to Life - Ej medlem längre2006-04-04 11:14
Antal inlägg: 29

Mouche

Varför sitter du där med tårarna i ögonen ? Jag har inte sagt något om att vara mr perfect. Jag är ful som stryk och det kan jag inte göra mycket åt, men jag hade även för mycket kilon men dom tog jag bort. Jag dömmer inte överviktiga, då skulle jag dömma 20 % ? av svenska folket, mina föräldrar inkluderade, jag snackar om sjukligt feta personer som sitter med handen i godispåsen och tycker synd om sig själva. Nej det var inte riktat till någon som skrivit här eftersom dom överviktiga som skrivit här är nöjda med sin vikt verkar det som, jag snackar mer generellt. Startar man en tråd som heter som dne gör får man för fan kallt räkna med mothugg. Skulle jag starta en topic kallad "power till dom smala" skulle tråden försvinna blixtsnabbt

helena2006-04-04 11:37
Antal inlägg: 214

Min känsla är ändå att 90 % av dem som klagar på att folk är feta gör det med hänvisning till att dom tycker att det är fult att vara fet snarare än att de uttrycker omsorg om personernas hälsa.

Dessutom tror jag inte att ens en seriös läkare kan säga att varje överviktig person per automatik får ett kortare liv. Det är betydligt fler variabler som påverkar hälsan. Faktum är att de flesta jag kännt som dött i ung ålder var normal- eller underviktiga. Av dessa är det i sin tur många rökare.

Därmed inte sagt att jag trivs bättre själv när jag är mer vältränad. Vältränad kan man dock vara utan att vara "smal", FAKTISKT.

starmaster2006-04-04 12:24
Antal inlägg: 53

Citat 25 to Life: "Jag är en person som känner förakt, närmast avsky när jag ser kraftigt feta persner, det är ett drag hos mig själv som jag knappast är nöjd med, men jag vet att personer som lider av rejäl fetma kan utan problem fixa till det, det krävs bara lite jävla anamma."

Så du VET alltså att de du möter och DÖMER är just de överviktiga personer som sitter med handen i godispåsen? Med vilken rätt anser du dig annars kunna känna såväl förakt som avsky?
Kan man inte säga något vettigt ska man helt klart hålla sin käft stängd anser jag....som för övrigt är en en överviktig kärring som AVSKYR godis!
Det där om att du skulle "lägga locket på" var ingen dum idé alls. Faktiskt det enda som du skrivit som varit riktigt bra!
Lägg dig inte i saker som du inte har huvud nog att reda upp. Du gör dig enbart löjlig.
Är man överviktig så är man också i många fall ganska osäker och tillika lättsårad. Så är INTE fallet med mig. Jag vet mitt värde och det kan varken fjantiga smågrabbar utan sunt förnuft eller någon annan ändra på.

Domino12006-04-04 12:33
Antal inlägg: 68

Hur kan man känna förakt för en människa man inte känner...?
25 to life: DÖMA stavas med ett m!!!!! DÖMER likaså!

Mouche - Administratör2006-04-04 12:45
Antal inlägg: 24193

"Tårar i ögonen" 25 to Life? =))
Njaaa...knappast! Jag tycker nog att såna som du talar så klart om för alla vilken nivå ni står på att fler ord är överflödiga.
Ena sekunden säger du dig döma folk du möter ute för deras övervikt, nästa att "folk här tycks ju vara nöjda med sin vikt"!
Vad vet DU om huruvida de du möter ute kanske också är nöjda? *gapskrattar*
Tänker inte fortsätta diskussionen med dig med andra ord...du är alldeles för virrig, oseriös och framförallt barnslig för det.

Angus2006-04-04 12:55
Antal inlägg: 380

Jag skönjer Nazistiska tongångar i 25:ans inlägg.
Att känna avsky och förakt för en viss typ av människor är ingen sund inställning här i livet..
Hur vill du bekämpa fetman?
Gasugnar?

Scandal - Ej medlem längre2006-04-04 13:16
Antal inlägg: 620

Ang. 25:s "avsky och förakt" - tyvärr så tror jag att vår käre 25 lider av inget annat än ett slags kroppsfobi, som är väldigt vanligt men jäkligt vidrigt. Många män mår t ex illa om dem ser en kvinna utan bröst, liksom mår illa när de ser en kraftig människa, liksom många mår illa av folk med mycket fräknar osv. Jag tycker att 25:an borde SÖKA HJÄLP eller ägna sig åt lite SJÄLVHJÄLP och med lite jäklar anamma så kanske han också blir välmående!

Förresten, det jag inte hajar är varför övervikt diskuteras som något extraordinärt i den här tråden? :O

solbruden712006-04-04 13:40
Antal inlägg: 78

Tror helt seriöst att många uppfattar överviktiga/feta personer som "dumhuvuden". Men är många gånger helt tvärt om. Att vara fet innebär inte att vara dum eller ointeligent. Tror att personen som startade denna tråd är väl medveten om riksrena med att vara överviktig precis som personer som röker vet om risken med det. Precis som männsikor i stor stress vet att det är ohälsosamt oxå. Så allt kan vara ohälsosamt i slutänden beroende på personen som det handlar om. Låt människan göra som den vill och leva som den vil i sin egen kropp. Fördöm aldrig utefter yrke, ålder utseende ec.t.

solbruden712006-04-04 13:41
Antal inlägg: 78

OBS..Jag är ej analfabet..utan bara lite upprörd och ivrig i mitt skrivande*s*....

bazios2006-04-04 15:16
Antal inlägg: 131

jag håller med angus faktiskt lite nazistiskt utalande men varför sluta där 25 to life när vi utrotat alla fetknoppar så kan vi ju ta andra grupper med alla som är för smala,alla som man sj tycker är dumma i huvetoch sen alla som man tycker är för fula för att leva och va sjutton när vi ändå är igång gör vi dig till diktator och helt enkelt låter dig bestämma vem som ska leva....Nä du om du mår så dåligt och känner sånt förakt mot tjockisar kansk du ska städa upp vid din egen farstu först..Vet du såna människor som snackar om saker dom inte förstår..Min farmor var överviktig tills hon fick ålderdiabetes och dog...men hon lärde mig två viktiga saker...man ska inte kasta sten i glashus.och hellre överviktig än skitviktig...Lelou du har helt rätt att det inte bara är smala personer som klankar men jag tror att det är lättare att ta en tjockis som klankar på en annan tjockis eftersom dom sitter i samma båt

onis2006-04-04 15:19
Antal inlägg: 2

25 to life

Av en händelse är jag faktiskt Bazios min syster.. Äldre syster men faktiskt både kortare och lättare.

du skrev
"Men gravt överviktiga har iallfall dålig koll på näringslära samt avsky för kroppsliga aktiviteter, i detta fallet blir ett plus ett alltid två. Jag är en person som känner förakt, närmast avsky när jag ser kraftigt feta persner, det är ett drag hos mig själv som jag knappast är nöjd med, men jag vet att personer som lider av rejäl fetma kan utan problem fixa till det, det krävs bara lite jävla anamma."

Konstigt för jag har inte minsta dålig koll på näringslära jag vet precis vad man ska äta och inte äta. Jag tror de flesta tjockisar faktiskt kan räkna ut att jag går nog inte ner i vikt om jag äter denna pizza.

Det finns många sätt att gå upp i vikt men nästan allt handlar om mat.

I mitt fall så handlar det om för lite mat, för fel tider och för stora portioner.
Jo man kan svälta sig fet har jag gjort först nu när jag äter 6 ggr-9ggr/dag istället för 1-2 ggr går jag ner i vikt.

Jag är just nu inte lika nöjd med mig som min syster är med sig tyvärr. Men under en period var jag det (vem kan glömma dig och mig i GBG syrran jag menar har du fortfarande bearnesås i brösten?)

Men nu när jag inte är nöjd så försöker jag gå ner i vikt och det går bra så länge jag följer det jag vet att jag kan äta och äta ofta..

Jag tycker alla borde vara nöjda med sig själv om inte gör något åt det istället för att gnälla..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?