Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade54
Mobilspel
Pågående20 228

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2009-12-19 22:40
Antal inlägg: 4429

Jag var inne och tittade på hemsidan från bannern. Bra grejer det där. Stötte på en fantastisk kille på gasellutnämningen för 2 år sedan som arbetade liknande på Sri Lanka. Det är svårt att förstå hur olika liv vi lever på en och samma planet. Reklam av admin eller inte: Hurra för Fair Tailor och alla som hittar ett hållbart ekonomiskt system för att hjälpa andra. Jag tror inte på förändring som inte har en monetär förankring. Det är då det blir förändring.

pion ekrot2009-12-19 22:44
Antal inlägg: 3340

Ja, det är jättefint och bra med rättvisemärkt! Till skillnad från denna tråd.

gnill2009-12-20 13:31
Antal inlägg: 1942

jag blev lite intresserad (och fundersam över) hur återvunna kretskort på ett "fair" sätt omvandlas till ngt annat. Kretskort är ju sprayade med allehanda kemikalier (alldeles särskilt illasinnade kemikalier var det innan eu-direktivet för några år sen som förbjöd de värsta... och utanför eu kanske man fortfarande använder bromerade flamskyddsmedel). Man kan ju hur som helst gissa att kretskorten är just gamla och därför innehåller mer/värre kemikalier. Så hur vet vi att arbetarne inte exponeras för kemikalierna? Man ska ju varken andas i närheten eller ta på dem med fingrarna...

ViktorWig2009-12-20 14:01
Antal inlägg: 442

Då skulle jag vilja pusha för Tailorstore.se som också gör skräddarsydda skjortor. Fick hem min för 2 veckor sen och är supernöjd.

odin - Administratör2009-12-20 18:20
Antal inlägg: 7442

ViktorWig, om du ska pusha för en annan affär så skall du givetvis inte göra det i denna tråd. Denna tråd handlar enbart om TFT.

odin - Administratör2009-12-20 18:23

gnill, Sebastian får svara på din fråga men att andas i närheten av ett färdigt kretskort är inga problem som jag vet om i alla fall. Och det behöver ju knappast vara ett kretskort med brom? De flesta kretskort tillverkas dessutom utan för EU i t ex Kina, men om det är ett västerländskt företag som t ex mobiltelefontillverkare har de krav på fabriken.

gnill2009-12-21 00:48

Ett färdigt kretskort är kanske inget problem innan de satts in i en elektronisk apparat, men när de satts in så sprayas ju all elektronik för att inte börja brinna... och jag gissade att detta var sådant som plockats ut ur apparater. Och enligt kemikalieinspektionen ska man inte andas i närheten av dem heller (och inte ta på dem).

odin - Administratör2009-12-21 08:53

När jag jobbade på Sony Ericsson tog jag på kretskort från mobiltelefoner hela tiden. ajaj... och andades gjorde jag också.

Isåfall sprayas de innan de sätts in. Är problematiskt att spraya ett PCB när det väl sitter i en apparat.

odin - Administratör2009-12-21 09:01

Var exakt står det att det är farligt att ta på kretskort och andas i närheten av dessa? Hittar det inte på KEMI.

gnill2009-12-21 09:01

Ja, exakt hur det går till vet jag ju inte, men jag har själv monterat kretskort en gång i tiden och jag fattade det som att det var i samband med att elektroniken monteras i en apparat som de sprayas. Sen vet jag inte om det är olika mycket medel som behövs för olika apparater, och mobiltelefoner blir ju inte så varma som t ex en dvd-spelare eller dator och därav kanske det inte behövs lika mycket illasinnade (ur berörings-/andningssynpun kt) vätskor för just mobiler?

Däremot vet jag med säkerhet det som jag angav tidigare att kemikalieinspektionen säger att det är hälsovådligt att (utan skydd) hantera kretskort och annat innanmäte från elektroniska apparater.

odin - Administratör2009-12-21 09:37

Kretskort sprayas i alla fall inte i mobiltelefoner efter de monteras. Det skulle vara ganska omöjligt. Kan tänka mig att det är samma sak i de flesta produkter. Om det finns flamskyddsmedel på kretskort så tillsätts det när det nakna kretskortet tillverkas.

gnill2009-12-21 10:30

Nej, det står nog inte på deras hemsida, men jag mejlade med dem för två år sedan då en förskola fick för sig att låta barnen leka med gamla kretskort, och fick det svaret. Det är säkert så att det är värre för barn (som ju är mindre och känsligare) men av mejlet (som jag tyvärr inte har kvar) framgick att det gällde överhuvudtaget, all elektroniks innanmäte (dvs både kretskort och annat). Men det är ju möjligt att det räcker med att man har handskar och munskydd, om man gör det... och sen är det säkert så att om man tar i ett ibland gör det inte så mycket, men om man gör det hela tiden så kan det få större konsekvenser? Hur som helst verkar det rimligt att ställa frågan om man fäster stor vikt vid "fair trade".

odin - Administratör2009-12-21 10:40

Jag håller med om att det är en intressant fråga. Dock så blir jag lite funderande i och med att jag sitter med kretskort och fingrar dagligen, var går gränsen.

Dessutom kan barn på en förskola slicka på kretskort, det är en ganska stor skillnad. Jag försöker undvika det på mitt jobb...

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-21 10:56
Antal inlägg: 2521

Hm...men om dehär kretskorten nu vore sprayade med flamskyddsmedel, så kan det kanske sköljas/tvättas bort på något vis och därmed få dom ofarliga?

ViktorWig2009-12-21 11:05
Antal inlägg: 442

För att återgå lite till ämnet :)

Är det någon som har beställt en skräddarsydd skjorta från TFT? Jag använder ofta skjorta och h lite referenser e ju aldrig fel :)

gnill2009-12-21 11:07

Odin: mejla kemikalieinspektionen och fråga helt enkelt, för din egen del menar jag. De svarar mycket pronto på mejl. När det gäller TFT vet vi ju inte (än) var kretskortet kommer ifrån/ suttit i /hur gamla de är etc och hanteringen är ju i ett annat land så där är det väl bättre att någon från TFT svarar.

ViktorWig: korrekt uppfattat. Det handlar om TFT:s återvunna kretskort just nu. Rätt vad det är kanske det handlar om skjortor igen!

Odin igen: Bra att du inte slickar på dem!
Men som sagt, jag fattade det som olämpligt att ta på/andas in innanmätet i elektronik om det kommer från färdiga produkter, särskilt om de är tillverkade före 2006. Kanske då inte just mobiler som sagt eftersom de inte blir så varma... men det är bara min gissning. Jag hittade som sagt inte mejlet från Kemikalieinspektinen det var två år sen så jag har nog kastat det, men jag hittade denna text:

"Elektriska och elektroniska produkter innehåller en mängd mycket farliga ämnen t ex tungmetaller och flamskyddsmedel. Det finns därför ett direktiv (2002/95/EG) som förbjuder en del av de farliga ämnena i elektriska och elektroniska produkter men inte alla farliga ämnen. Från 1 juli 2006 finns det således ett förbud för nytillverkade elektriska och elekroniska produkter att innehålla bly, kvicksilver, kadmium, sexvärt krom och två grupper av flamskyddsmedel pga av att ämnena är mycket farliga. Produkter som tillverkades före första juli 2006 får innehålla dessa ämnen."

SanSebastian2009-12-21 14:32
Antal inlägg: 2

Jag tog en helg nästan helt fri från datorer och tråden har hunnit ifrån mig lite. Ska försöka svara på frågorna ni har.

Tvålis, pion ekrot: Tack!

VictorWig: TailorStore är utan tvekan duktiga på det de gör, men de är en annan typ av företag än The Fair Tailor.
Det är några som beställt från oss, men ännu ingen som fått sin skjorta =) Vi släppte siten för 1,5 veckor sedan så de första skjortorna är på väg hem till Sverige just nu.

gnill och odin: Intressanta frågor! Vi har som mål på The Fair Tailor att alla våra produkter ska ha ett hållbarhetstänk i någon form. Vanligtvis satsar vi på fair trade eller ekologiskt och om det går på båda två. Till exempel är inte allt fair också ekologiskt. I kretskortens fall handlar det om att förhindra att de slängs på soptippar. Manschettknapparna tillverkas i England och där återvinns i nuläget endast 15% av kretskorten. Läs gärna mer på formgivarens hemsida www.electrickery.uk.com/
Jag tror att odin gör rätt i att inte slicka på kretskort, men i och med att de säljs i konsumentprodukter i EU tror jag inte det är någon större fara att vidröra dem. Dessutom kommer de inte i kontakt med huden när de sitter på en skjorta i form av manschettknappar.
Kommer ni fram till något nytt så uppdatera gärna tråden.

/Sebastian, grundare av The Fair Tailor

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?