Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade43
Mobilspel
Pågående20 568

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-08-05 23:40
Antal inlägg: 37631

tycker du på allvar att det var mer kbt för 45 år sedan än nu?

Gautama2011-08-05 23:44
Antal inlägg: 6854

Men ttiitti det är väl ingen som har sagt att man måste söka hjälp för olika problem som man har?
Vad jag förstod så föreslog uffe KBT, en form av terapi som är väldigt framgångsrik för många människor.
Lider man av olika fobier så är det ju bra för en själv att man får hjälp.

nyckelpigan_2011-08-05 23:54
Antal inlägg: 543

KBT fungerar verkligen! Och är som Uffe säger en metod som utvecklades för cirka 50 år sedan!

Själv hade jag förut fobi för sprutor. Vilket retade mig oerhört! Tog inga stick från jag var ca 15 till 38 år! Allt annat i livet klarade jag men inte detta.

Blev remitterad till KBT och en underbar terapuet eller psykolog. Kommer inte ihåg. Vad ursprunget var till fobin kommer jag nog aldrig att få reda på men någon koppling blev klart fel i huvudet!

Så vi tränade och jag är nu blodgivare! Totalt tog det 9 gånger och det gick på kortet där man betalar 900 sek. Så totalt kostade det mig 900 sek!

Var en kul och givande period att få lära sig om KBT! Iofs har jag läst filosofi och psykoanlysens grunder på universitetet men detta var annorlunda.

Så ni som vill bli av med fobi - testa!

Gautama2011-08-05 23:57
Antal inlägg: 6854

Som nyckelpigan säger så har vi ju KBT inom sjukvården så det är ju ingen som tjänar pengar på det. För övrigt så finns det andra former av hjälp som många söker utanför sjukvården som är dyrare och möjligtvis hjälper dem. Man kan inte utgå från att allt är "hittepå" för att någon tjänar pengar på det som de gör.

uffew2011-08-06 00:07
Antal inlägg: 530

Tittii:
Såklart får du har din fobi för dig själv. När blir det ett problem? Jo när man själv tycker att det ställer till det för mig. Vad andra anser om dina fobier är deras problem.

Såklart har KBT förändras. Forskars så in i tusan så man själv knappt hänger med. Idag går tredje vågens KBT framåt med bland annat ACT, medveten närvaro.

Om du vill veta när det hela började med KBT kan du börja med på Ivan Pavlov och B.Skinner.

girlpowah - Ej medlem längre2011-08-06 00:11
Antal inlägg: 6516

Jag har höjdskräck.. men nog så att jag klarar av höga höjder ändå konstigt nog.

nyckelpigan_2011-08-06 00:36

Givet så har KBT utvecklats över åren. Själv trodde jag som TS att då fobin var så stark för mig (är det för alla en "riktig" fobi) så trodde jag att det aldrig skulle kunna gå att klara av och absolut inte på ca 10 ggr!

Spännande att precis som Uffe skriver så fick jag lära mig att hantera ångest och andra metoder. Haft stor nytta av de kunskaper jag fick. De var mycket intressanta och givande!

Gällande Medveten närvaro så läsa böckerna; Att leva ett liv - om acceptans, Tillsammans - om bekräftelse och medkänsla, Vem är det som bestämmer i ditt liv - om medveten närvaro av Åsa Nilsonne och Anna Kåver.

Mycket intressanta och givande böcker.

uffew2011-08-06 00:40

Anna Kåver skriver riktigt bra böcker. Alla som du namngivit Nyckelpigan är bra självhjälpsböcker.
Steven Hayes har gett ut boken "sluta grubbla börja leva". En bok som handlar om ACT där man lär sig upptäcka och acceptera negativa tankar, undvika att fastna i dem samt leva ett liv som fungerar.

nyckelpigan_2011-08-06 00:40

Girlpowah - jag förstår om du har höjdskräck och du känner att det är en fobi. All respekt.

För mig så var det så att bara gå in i ett rum med spruta var omöjligt. Blev svettig, pulsen ökade, ångesten växte och blev överväldigande, hela hjärnan skrek; spring för livet! Härifrån nu! Bort!

Att ta en spruta var ungefär som att säga; Nu går vi in i gaskammaren. Du behöver inte vara rädd....

Otroligt hur mycket kraft som vi har inuti oss. Ändå visste jag att det inte var farligt rent logiskt och rationellt. Det hjälpte inte.

Tills jag fick rätt hjälp :-)

Självklart hjälper inte denna metoden alla men testa!

Som sagt - denna metod är väl beprövad, har många vetenskapliga tester och är inte humbojumbo! Sök fakta på nätet så ser ni snart.

girlpowah - Ej medlem längre2011-08-06 00:43

nyckelpigan jag får bara pirr o nervösitet i hela kroppen + lite mer puls i kroppen :)

nyckelpigan_2011-08-06 00:43

Uffe - ja, det är riktigt bra böcker. Vet förstås inte om jag kan säga att det är självhjälpsböcker. Tycker nog att det borde vara böcker som alla läser. Varför inte något ämne i skola typ "Att leva" istället för trä/syslöjd som är lite förlegat? Vi lever i en annan tid...

Fick i alla fall mig att börja fundera mycket och djupt. En hel del aha-upplevelser också. Så skriver dom så enkelt och lättfattligt.

En annan bok är också "Att välja glädje" med Kay Pollack.

Underbar!

nyckelpigan_2011-08-06 00:45

Girl - förlåt men låter nästan som när man blir nyförälskad :-)

Förlåt - ta inte illa upp men kunde inte låta bli!

girlpowah - Ej medlem längre2011-08-06 00:50

Haha! Ingen fara :) det är en skön och konstig känsla that's all :)

uffew2011-08-06 01:22

Det som är så häftigt med känslor. Låter inte som du har höjdskräck girkp. utan en mer normal reaktion. Skillnad ifall man undviker av rädsla för höga höjder eller ifall man flyr situationen. Det gör att man inte vet vad som händer. Bästa sättet att ta bort negativa tankar är att ersätta dem med mer realistiska tankar.

På tal om Anna Kåver. Hon har även skrivit "Himmel, helvete och allt däremellan - om känslor". Hon beskriver vilka känslor vi har, vilken funktion de har samt vad de får oss att vilja göra. Mycket givande.

nyckelpigan_2011-08-06 01:31

Antar att det är Anna Kåvers senaste bok? Har inte läst den men kommer nog att göra så.

Skönt att du inte tog illa upp girl :-)

Tror att alla behöver lite skopa av mer psykologi med tanke på de tider vi lever i. Nu verkar det som de flesta lider av stress, många skiljer sej mot förr och skapar nya familjer, många klarar inte av alla krav eller kan hantera så det blir väggen.

Som sagt lite andra tider. Förr var det mer fysiska skador.

Nåväl. Nu skall jag sussa!

Jo, sysslat med yoga o meditation i några år. Tycker att ACT liknar mycket dessa tankegångar. Då jag har ett intensivt jobb som är krävande (i alla fall för mig) så behöver jag gå ner i totalt lugn och rensa emellanåt för att få bort bruset och bli ren.

Rekommenderas!!!!

Jobbar2011-08-06 09:37
Antal inlägg: 503

Jag har alltid haft höjdskräck. Jag lyckades minska den genom att utsätta mig för höjder, men det var rätt länge sedan, så effekten har försvunnit.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?