Spelrum
Giraffen | 40 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 67 |
Mobilspel
Pågående | 21 290 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
tehanu | 2006-08-19 17:07 | |
Tack alla för råd. Just nu bara det snurrar i huvudet efter en hel dag med husletande på nätet. Vi behöver nog fara iväg och känna av en del områden innan vi kommer vidare. | ||
eurythmech - Ej medlem längre | 2006-08-19 17:37 | |
Nykvarn fungerar inte, så klart. | ||
tehanu | 2006-08-19 17:52 | |
Varför inte? | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-08-19 21:44 | |
I innerstaden begås flest brott i förhållande till invånarantal. Tätt följt av Huddinge, Södertälje och Solna. Lägst brottslighet är det på Lidingö, Vaxholm och Ekerö. | ||
pilutta-dej | 2006-08-19 22:03 | |
Vaxholm är perfekt, tycker jag. Lugnt och vackert och trevligt och med egen karaktär och historia, inte bara förort till Stockholm, men fungerar till stor del som det eftersom de flesta jobbar i stan. Fyrtio minuters restid. MEN förstås dyrt, eftersom efterfrågan på bostäder här är större än tillgången | ||
LanaLane | 2006-08-20 01:40 | |
Haninge är bra, tycker jag... | ||
tehanu | 2006-08-20 11:32 | |
Vad gäller brottsstatistiken bor jag redan i ett högriskområde, men jag är inte säker på att jag skulle välja de "finare" områdena även om pengarna skulle räcka till. Någonstans mittemellan vore bra :-). LanaLane, kan du utveckla vad som är bra resp dåligt med Haninge? | ||
1335991 | 2006-08-20 12:14 | |
I söderort, Farsta med omnejd är mkt bra, in till stan från Farsta tar det ca 30 min med T-banan I Norrort Bergshamra,Solna, tar ca 15 min in till stan med T-bana dock ska ni INTE välja Bagarmossen,Skarpnäck och Rissne, | ||
luppen2 | 2006-08-20 13:10 | |
Lidingö är den "förort" som är närmst östermalm om man inte vill bo i innerstan. Finns både lägenhetsområden och villaormråden, några av de finaste i hela stockholmsområdet med priser därefter. Vill ni bo utanför stan borde välja en norrförort eftersom man slipper åka genom hela stan för att komma till Östermalm, tex. Danderyd, Täby och vissa delar av Solna är supertrevliga områden med massor av bra skolor och barnvänliga miljöer. | ||
tildus71 - Ej medlem längre | 2006-08-20 13:55 | |
om du redan bor i ett högriskområde som du säger och föredrar lägenheter så rekomenderas som sagt stuvsta och segeltorp i huddinge men oxå älvsjö, gubbängen och midsommarkransen som är områden som förut haft dåligt rykte men som nu börjar rustas upp eftersom de gamla börja flytta där ifrån .I Närheten av huddinge centrum även om jag först tänkte villaområdena i de redan nämda områdena så har dessa oxå bra lägenhetsområden och skolorna är så vitt jag förstår det bra, de har iallafall inget dåligt rykte. | ||
myran_64 - Ej medlem längre | 2006-08-20 14:57 | |
Bort från stan!!!! Bosätt Er i lugna, trevliga Roslagen bara ett stenkast från storstan.. Här finns naturen, lugnet, småstadidyller och priserna ligger "vettigt" om man jämför med närförorterna. Med buss 40-50 minuter tekniska och 35-40 till Danderyd, därifrån går bussar och T-bana till alla håll och kanter av stan... Om du ens överväger söderförorter så ska ni definitivt titta norrut, det tar lika lång tid med tåg från ex vis Haninge till stan som för oss med buss.. VI har allt från små friskolor med 150 elever till större 0-9 skolor med runt 500-600 elever..Här sker varken fler eller färre brott än någon annanstans, men det blir billigare och trevligare i längden. Nära havet och ändå nära storstan. Jag trivs som fisken i vattnet med närheten till skogen, stallet, badet, simhallen, affärerna, sportarenor osv. Min särbo har häruppe (vi kom från Södertälje för 7 år sen) råd med 400 kvm garage att leka i =), jag strövar i skog och mark, simmar eller cyklar, barnen cyklar och går ute själva och man behöver inte vara som hök över dom hela tiden. Dottern rider och till och med 19 åringen tycker det är OK att bo här. =) | ||
eloffe | 2006-08-20 15:20 | |
Alla ställen i Stockholm har sin egen charm och alla ställen har sina problem. Själv trivs jag bra i Södertälje, som har egen identitet och stadskänsla som du inte hittar någon annanstans i Stockholmsområdet. Närmare stan skulle jag nog i första hand rekommendera Essingeöarna eller Enskede. Undvik gärna snobbismen på Östermalm. Det är förvisso fint där, men det finns en snobbkultur som man känner av och som man inte känner sig välkommen i. | ||
tehanu | 2006-08-20 18:27 | |
I min egen stad känner jag till precis var de där osynliga gränserna går, var det är lugnt och var det inte är det. Ibland handlar det bara om på vilken sida av vägen man bor. Det är inte lätt att hitta en plats som innehåller allt vi vill ha nu, samtidigt som där ska finnas tillgång till sådant jag tror barnen vill ha som tonåringar. Själv lutar jag åt myran_64s tankar om att bo nära men ändå en bit utanför. Söder eller norr, dock? I gbg är söder "finare" än norr, men sthlm är tvärtom, va? Som luppen2 påpekade är det ju närmare till Östermalm norrifrån. eloffe: jag tror inte jag skulle passa på Östermalm, i alla fall inte bland de i min egen generation. Däremot har jag bekanta ur en betydligt äldre generation som bor där, och de skulle jag gärna ha till grannar. Jag är tacksam till er alla som svarat för att ni delar med er av era erfarenheter. Maken och jag sparar alla era åsikter. Gradvis börjar vi i alla fall komma fram till vad vi skulle vilja ha, sedan får vi väl se hur det blir så småningom. | ||
myran_64 - Ej medlem längre | 2006-08-23 14:19 | |
Ett tips från mig i "norrort", om du inte redan gjort det, gå in på hemnet.se och jämför priset och kolla på hus och lägenheter i din prisklass och i din storlek.. Jag sitter där ofta och kollar då vi letar hus nu =) | ||
OneW | 2006-08-23 15:55 | |
jag rekommenderar Västerort.Sundbyberg, Bromma Vällingby och Hässelby är bra område både vad gäller boende och kommunikation till stan. Väl inte område efter skola för stockholmsbarn lär sig snabbt att pendla till skola. | ||
Snurt | 2006-08-25 20:58 | |
Jag tycker pite är fint, vet inte om tunnelbanelukten når dit. | ||
levakdörB | 2006-08-25 21:05 | |
Ur pendlings synpunkt, är väl Mörby, Danderyd, Täby Vallentuna, Kasnke upp till Åkersberga ca 32Km från City. Bor ni längs Roslagsbanan kommer ni direkt till Stockholm Ö (Tekniska högskolan. samma sak med Norrtälje ca50 Min med buss. Annars kan jag hålla med om Farsta, Naturnära, nära till allt. Centrum med regnskydd men senaste 10åren har det blivit allt mer poppis (de har visst ett Centrum med 150 butiker)<- Ja, jag bor där nästan.. Undvik Hagsätra Rågsved, högdalen. ungefäralla förorter i nordvästra stockholm.... | ||
Spyan | 2006-08-25 21:16 | |
jag kan bara ha åsikter om där jag har bott... sollentuna, norrviken - trevligt villaområde längs pendeltåget, nära till vatten. mina kusiner växte upp där och det verkar helt ok. tåget tar drygt 20 minuter till stan. farsta, hökarängen - inget att rekommendera. gärdet, östermalm - jättemysigt och trevligt och lugnt. i stan men ändå kommer man ifrån dendär "pulsen" när man kommer hem. lätt att ta sig hem vilken tid på dygnet det än är. åkersberga - både villor, radhus och lägenheter. finns mysiga områden, nära till skärgården och naturen, och samtidigt nära till stan. om man har bil och vill pendla till jobbet tar det ungefär 20 minuter till mörby, och sedan tunnelbana i ungefär en kvart till östermalmstorg. finns en del skolor att välja på. liljeholmen - jättenära stan, dock har jag ingen mer åsikt om detta. tumba - pendelavstånd söder om stan, tar kanske 25-30 minuter med tåget, bil vet jag inte. nära natur. lidingö - enligt mig så är det den bästa förorten (som jag bott i). nära vatten och innerskärgården, grönområden och nära stan. lidingö har ALLT. ett trevligt centrum, både buss- och tågförbindelse beroende på vart på ön man bor. vackert att åka över lidingöbron en höstkväll på väg hem från jobbet och se solnedgången=) vasastan - den bästa stadsdelen i innerstaden, helt klart. | ||
odin - Administratör | 2006-08-26 13:08 | |
Spyan, du verkar ha full koll, vasastan rules :) Annars är ju, som jag sagt, västerort nice. | ||
Spyan | 2006-08-27 02:24 | |
jajjemän odin! vad skulle man göra utan kära vasastan och norrmalm?! | ||