Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade10
Mobilspel
Pågående21 608

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Birgerkung - Spelvärd2006-09-06 20:57
Antal inlägg: 2392

Nu kan jag BAJADÄR. Tack för det Angus.

blygviol2006-09-08 08:55
Antal inlägg: 37

Det jag blir riktigt irriterad på (snobbism?) är att många lägger ord som de inte vet vad de betyder. Så fort nån lägger ett ord jag inte känner till frågar jag motståndaren vad det betyder och vet de inte så slår jag upp det i SAOL.
Möjligen lite elitistiskt men jag tycker man ska veta vad man lägger. Sista överraskningen var frusna ett ord jag aldrig stött på.

Angus2006-09-08 10:08
Antal inlägg: 380

Jag kommer aldrig aldrig aldrig att glömma ordet Bajadär.
När jag dör så vill jag att det ska finnas med på min gravsten, på ett eller annat sätt...

;-)

vulcan2006-09-08 10:52
Antal inlägg: 7666

Det blygviol tar upp speglar väl en grundläggande skillnad i synen på spelet. För vissa är Scrabble ett slags mönster och kombinationsspel där ordens betydelse är sekundär. För andra är ordens betydelse det centrala i spelet. Det finns en väldigt rolig bok som heter Word freak och handlar om subkulturen runt tävlingsscrabble som finns i USA och de mer eller mindre besatta människor som befolkar den. Även där finns skillnaden och trots att deras ordlista är mycket större och innehåller ännu fler "konstiga" ord än vår så finns det en hel del spelare som kan betydelsen av i stort sett alla ord de spelar. Men det finns också mycket bra spelare som förvånar bokens författare med att inte veta vad ett i hans tycke ordinärt engelskt ord betyder.

Något rätt eller fel finns knappast här, utan man får acceptera att folk har olika syn på spelet. Jag själv är väl lite ambivalent. Även bland ord jag spelar rätt ofta finns det såna som jag skam till sägandes inte vet vad de betyder. Samtidigt skäms jag lite för det och tror också att det är lättare att lära sig ord om man också lär sig vad de betyder. Jag har därför listor på "konstiga" (för mig) fyror och femmor med ordförklaringar och har särskilt på fyrorna lagt en hel del tid på att lära mig dem. Men jag tenderar ändå att glömma betydelsen på ord som jag inte använder i dagligt tal. På rullningar däremot har jag varit väldigt dålig och vet därför inte vad exempelvis ESPARTO, FALERTS och SENIORAT egentligen betyder.

En rolig bieffekt av scrabblandet dock: Man hör eller läser rätt ofta mer ovanliga ord vars existens man inte kände till före scrabble. Då känns det för mig nästan som om jag stöter på en gammal bekant och känner igenkännandets glädje över att få se exempelvis CERT i sin naturliga miljö istället för bara på scrabblebrädet. :-)

mamman - Ej medlem längre2006-09-09 15:52
Antal inlägg: 6379

Vulcan, du uttrycker dej så bra!!!

Jag frågar ibland om ord jag inte vet, men blir inte sur om den jag spelar mot inte vet. Var själv inte helt med på vad en OXER var när jag började, men min motspelare slog upp i SAOL och vi fick båda reda på vad det betyder.

Tycker dock inte att det är speciellt mycket att bli irriterad över om motspelaren inte vet ordets betydelse...

Däremot kommer man ihåg en hel del "konstiga" ord man egentligen inte har så stor användning för... Men kan lägga på ett bräde!

Måns_E2006-09-09 16:47
Antal inlägg: 12023

Jag tycker att det är förvånande att spelare med flera hundra matcher bakom sig, och hög rating, fuskanklagar sina motspelare enbart på grund av att man inte känner till ords betydelse.

Jag kan förstå att en ovan spelare kan tycka att det är konstigt att man kan lägga ord som man inte känner till, men borde man inte förstå efter några hundra spel att det finns mängder av konstiga ord som man snappar upp, utan att nödvändigtvis kolla upp vad de betyder.

Mick E - Ej medlem längre2006-09-12 16:46
Antal inlägg: 629

Haha, spelade mot en kille idag som anklagade mig för att fuska när jag la ordet "tji", helt otroligt...

vulcan2006-09-12 17:06
Antal inlägg: 7666

Världen är tyvärr full av människor som tror att den egna dumheten och okunskapen är någon slags normaltillstånd...

Nån gång ibland vet jag dock att det kan slå slint i både mitt eget och andra vana scrabblares huvud så att man plötsligt reagerar på något vanligt, kort ord och undrar "vad är det där egentligen"? Dimmorna brukar dock skingras inom några sekunder.

Jag hoppas fuskanklagaren fick tji i sina förhoppningar om att vinna matchen ni spelade :-)

Mick E - Ej medlem längre2006-09-12 21:12
Antal inlägg: 629

Jodå, han gav upp till slut, tycker inte att det är speciellt konstigt att man ibland lägger ord som man inte själv vet vad de betyder, har man spelat här ett tag(vilket jag har med andra anv), så lägger man ju vissa ord på minnet som man själv åker på. Speciellt om det är en rullning, då är det ju bara naturligt att förvissa sig om att själv lägga det ordet någon gång i sitt torftiga liv.

Enda som kan vara lite underlig är när väldigt lågt rankade rullar diverse obskyra ord på 7 el 8 bokst, men man kan ju inte bevisa något.

Hur som helst, sluta hysterisk skrika "fuskare", varenda gång du inte känner igen ett ord, kan ju faktiskt vara så att motståndaren har en vokabulär som vida överstiger ditt.

beaca2006-09-13 10:53
Antal inlägg: 481

Jag lägger ofta ord jag inte vet betydelsen på, men som jag snappat upp vid tidigare spel. Dessutom testar jag ibland att lägga bokstavskombinationer som stämmer med svenskans fonotax och ibland funkar det.

leather-face - Ej medlem längre2006-09-22 13:55
Antal inlägg: 235

Bengt Apell GAIS spelare mellan 1959-1965 gick under smeknamnet "Bajadären"

nina73 - Ej medlem längre2006-09-22 19:56
Antal inlägg: 2694

*L* .--- lite komiskt, för nu på slutet av en match dök bajadär upp bland mina brickor, å jag kunde inte få ut den *snyft* hade suttit fint =)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?