Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade14
Mobilspel
Pågående21 636

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vargtimmen - Ej medlem längre2006-09-24 10:19
Antal inlägg: 144

Eloge för ordet "tvesalu" :)

Surikat_882006-09-24 10:25
Antal inlägg: 4

Äntligen en som förstår att man kan va en naturbegåvning på scrabble

Och förresten tro inte att jag tycker det är rätt med fusk!! Livstidsfängelse för det asså !!

Surikat_882006-09-24 10:28

Förlåt om jag var hård mot dig Tomas Leonard men jag trodde vi hade kommit över det där med fusk !!

TomasLeonard2006-09-24 11:29
Antal inlägg: 1563

Om en 12-åring lägger solvöga över rött blir jag misstänksam, rullar han dessutom på tvesalu i sin första match...då vette tusan...

Surikat_882006-09-24 19:48

Andra match om jag får be !! Avundsjuk det är vad du är !!

Lyckokatten - Ej medlem längre2006-09-25 13:38
Antal inlägg: 423

Heh, helt opartisk som man är så undrar jag bara, Surikat_88, HUR har du lärt dig alla de orden? :)

Ouck - Ej medlem längre2006-09-25 14:30
Antal inlägg: 1332

Säger som Peter F: Eloge för TVESALU, vad betyder det?
Har aldrig hört ordet? Snyggt Surikat :)

gubbi2006-09-25 15:16
Antal inlägg: 2638

Det är egentligen inte märkligt att kunna ord som av många klassas som udda. Dels kan det handla om specialkompetens på ett visst område för en person, men dessutom om ord som helt enkelt pluggats in. Tävlingsspelare i Scrabble har allsköns listor med ord som de studerar när tid och ork finns.

Ouck - Ej medlem längre2006-09-25 16:53
Antal inlägg: 1332

Självklart, men personen i fråga är 11, 12 år och förmodligen
ingen tävlingsspelare... eller? Men jag misstänker inte honom
för fusk alls, man snappar ju upp ord lite här och där, dagligen :)

vulcan2006-09-25 16:54
Antal inlägg: 7666

Jag tror att en av de 10-15 första rullningar jag överhuvudtaget lyckades lägga var OGULDEN. Det är väl gissningsvis inte så många ens bland scrabblare som känner sig välbekant med det ordet. Men har man som jag arbetat med privatekonomiska problem och allt elände som där tillhör så vet man förmodligen i de flesta fall att OGULDEN helt enkelt är det samma som obetald eller förfallen. "Jämte ogulden ränta" stod det åtminstone på 90-talet fortfarande i många betalningskravdokument som stora banker och inkassobolag skickade ut. Ett ganska bra exempel tycker jag på att man måste vara mycket försiktig med att döma ut folk som fuskare på enstaka ord.

TVESALU är ett gammalt fint svenskt ord för att sälja samma sak till flera personer. Detta lagreglerades förr av den enda lagparagraf som jag av någon kufisk anledning lärt mig utantill: 5§ 1 kap Handelsbalken: Säljer man tvem ett; gälde skadan åter, (och böte tio daler,) och den behålle godset, som först köpte :-)

Dr Jacoby2006-09-25 17:09
Antal inlägg: 93

hehe respekt! :)

Arne Boll2006-09-25 18:39
Antal inlägg: 97

Ja, Tvesalu skulle jag inte reflektera över, jo kanske om en 12-åring lägger det.

Elmis2006-09-25 18:58
Antal inlägg: 2916

Jag kan glömma rullningar jag lagt, har kikat igenom en del rulls jag lagt både på nätet och på tävlingar och ibland undrar jag hur jag kunde få till det ordet. Scrabbleord som sällan dyker upp på brädet är färskvara i minnet om man inte är så sjuk (som gubbi) att man försöker lära sig betydelsen av alla. ;) Det bisarraste ord jag rullat har betydelsen förlossningskramp i SAOL. Jag har i mitt vuxna liv i princip aldrig varit i närheten av en förlossningssal eller knappt en diskussion om denna "företeelse" (om jag nu varit det har det fallit ur minnet...). Jag hade dan innan slökollat på teve om kvinnors graviditeter på nån skräpkanal. Varför vet jag inte, men att ha unna sig att ha tråkigt är en dygd :). Dan efter får jag upp startbrickorna i denna ordningen: K,L,A,M,P,I,S. Rätt nära inte sant? Motståndaren lägger ett ord som slutar på E mitt i spelplanen. Elmis rullar (E)KLAMPSI och drar på ett brett flin bakom bildskärmen. Stackars motståndare. Tillfälligheter är en del av spelet det med. Detta fantastiska dumma turspel. :)

Arne Boll2006-09-25 19:09

Förstår att det är bra mycket ironi bakom uttrycket att detta skall vara ett turspel. Håller med om att det kan vara det i enskilda/enstaka matcher. Schack brukar man ju spela flera omg (eftersom svar eller vit har olika styrka) för att kora mästaren, likaså borde ske i Scrabble. Kanske så mycket som bäst av 10 matcher.

Elmis2006-09-25 19:13

Ja, ungefär nånstans runt 10 matcher går den undre gränsen för att skilja på jämnbra spelare. Självklart beroende på antalet startande. På ett SM krävs det mer än 10 för att det ska vara riktigt rättvist. Minst 15 helst. I VM spelas der uppåt 30. Det är ännu mer rättvist men vi svenskar klarar inte av att arrangera ett så långt SM. Inte utan prispengar och sponsorer iaf. :) Och så är det ju lite av en grej av Sverigeeliten att kalla scrabble för ett turspel även om mycket ligger i det. :)

Arne Boll2006-09-25 19:18

Jag menar att finalparet skall spela 10 mot varandra i slutet är det så du menar Elmis?

Elmis2006-09-25 19:24

Jaha. Nä, det behövs inte. Det tror jag övriga deltagare skulle tycka vara ganska trist att titta/vänta på i längden. Scrabble är först och främst en social sport där alla bör spela lika många matcher. Ingen skulle åka från Umeå till Göteborg för att bli utslagen efter 1-3 matcher och sen titta på två dagars spel tills en monsterfinal avgör segraren. Monradsystemet som används i schack är perfekt för scrabble. Då det som nämnt är ett spel där turen spelar in såpass mycket så krävs det många matcher för att avgöra vem som är jämnast. Och eftersom eliten just är såpass jämn så är det enda rätta att låta folk spela mot så många som möjligt av liknande spelstyrka. Flest segrar på slutet vinner. Det är bäst så även om en final är kittlande, men då krävs det nog som du säger lite för många matcher för att få fram en "rättmätig segrare".

spinal2006-09-26 15:35
Antal inlägg: 18

Fascineras dagligen av dessa 90-talister som lägger helt sinnessjuka ord. Jag är inte den som velar om, eller är rädd för att hänga ut någon, jag är ganska så jävla säker på att det är fusk som förekommer.

Tja Lyle!!

Szechuana2006-09-26 20:58
Antal inlägg: 116

Tycker ni det är fusk att slå i SAOL?

Perpersa - Ej medlem längre2006-09-26 21:03
Antal inlägg: 2193

Ja

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?