Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade57
Mobilspel
Pågående21 627

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2006-10-06 14:26
Antal inlägg: 8945

De vill väl införa betyg i sjätte klass? Det är väl inte så hemskt? Barnen blir väl inte mindre barn för att deras föräldrar sätter dem att läsa svenska eller matte två timmar extra i veckan för att skolan gett indikationer på att det behövs.

gubbi2006-10-06 14:29
Antal inlägg: 2638

Jag kan dessutom lägga till i betygsdiskussionen att jag inte begriper varför man måste polarisera diskussionen hela tiden. Betyg och andra typer av omdömen är väl inte per definition ömsesidigt uteslutande. De kan mycket väl användas som komplement. Tyvärr halkar diskussionen ofta in på betyg vs andra omdömen där jag inte ser någon inneboende motsättning.

thedude - Ej medlem längre2006-10-06 14:30
Antal inlägg: 488

Att man väntar ett år in på högstadiet är väl vettigt, eftersom det händer massor av saker i den åldern. Kroppen förändras, åsikter kommer och går. Man går in i vuxenlivet för första gången. Många byter skola och skolort och får nya kompisar. Det tar lite tid innan man har hittat sitt liv och stabiliserat det. Kan man då inte få chansen att göra detta innan man stressas på med betyg och press?

vinhaggan - Ej medlem längre2006-10-06 14:31
Antal inlägg: 201

jag går bara på egna erfarenheter från min egen skolgång, där man kunde missa prov och skriva halvbra prov och ändå få mvg. där man kunde känna av läraren vad läraren personligen tyckte var bra och därmed uppnå toppbetyg.
Hur ska man få alla lärare i hela landet att inte göra så?

gubbi2006-10-06 14:32

Med en flickvän som jobbar på högstadiet så är jag av en annan åsikt. Resultatet av betyg från årskurs åtta är att eleverna i väldigt liten grad engagerar sig i skolan under sjuan. De är inte mogna nog för att inse betydelsen av skolan eller se att större delen av inlärandet faktiskt är deras eget ansvar. I åttan inser de plötsligt att: "oj, åttans material bygger ju på de jag borde lärt mig i sjuan". Och åter igen, varför måste betyg per definition innebära en press? Det beror helt på vad man låter betygen vara en värderign av...

vinhaggan - Ej medlem längre2006-10-06 14:33

förövrigt känner jag mig lite personligt påhoppad av en övervakare

thedude - Ej medlem längre2006-10-06 14:34

Det är sant. Jobbar själv som musiklärare och har egentligen inte bestämt mig för vad jag tycker om betyg och sånt. Det är knixigt.

gubbi2006-10-06 14:35

För att svara på vinhaggans inlägg så lider skolan av samma problem som mycket annat i politiken. Man behandla symptom och inte orsaker. Man måste börja med att sätta sig ned och fundera på varför vi har ett skolsystem. Vad är syftet med skolsystemet? Vad vill vi att eleverna ska lära sig och vilka typer av färsigheter skall de tillskansa sig. Idag handlar vädligt mycket om kortlivad detaljkunskap istället för mer långsiktigt tänkande. Kanske är det viktigare att premiera och stimulera till kritiskt tänkande och reflekterande än att nöta in detaljkunskaper. Det kanske är viktigare att se exempelvis andra världskrigets roll i ett större perspektiv än att veta det exakta datumet då Tyskland marscherade in i Polen?

gubbi2006-10-06 14:36

Du kan väl ändå inte mena att du skulle känna dig påhoppad av mig i den här diskussionen? I sådana fall ber jag om ursäkt!

Lyckokatten - Ej medlem längre2006-10-06 14:36
Antal inlägg: 423

TheDude: kan tänka mig att det är därför att musik är ett litet speciellt ämne? Visst är det lite svårt att betygsätta musikstuderande? Jag venne iofs, men vore glad om du utvecklade dig lite! Har alltid velat veta hur musiklärare tänker när de bedömer sina elever :)

smurvlan2006-10-06 14:36
Antal inlägg: 840

jag undrar hur stressade o deprimerade morgondagens barn blir med tanke på betygen som nu ska föras in i barns liv. Shit...var e vi på väg!

Lyckokatten - Ej medlem längre2006-10-06 14:39

Venne... Men bara en liten kommentar: Jag är halvryss/halvtysk och har haft betyg sen ettan på lågstadiet, och det har mina kamrater med (gått låg- och högstadiet i Ryssland/Tyskland). Aldrig har hört nån klaga där... Trots att det fanns gratis friskolor där de sket i betygen.

vinhaggan - Ej medlem längre2006-10-06 14:40

kände mig bara aningen dumförklarad eftersom jag skrev "vad säger egentligen betyg" och du skrev att det krävs mycket mera eftertanke till att kunna säga så och att det saknas argument.

Lyckokatten - Ej medlem längre2006-10-06 14:40

Men det är ju sant.

smurvlan2006-10-06 14:42
Antal inlägg: 840

Många barn/elever är idag jättestressade över det här med betygen.. det kommer att bli värre av detta! (enligt jag)

Dyslekso2006-10-06 14:42
Antal inlägg: 8945

Det är lite jobbigt med folk som känner sig kränkta för ingenting, tycker jag.

gubbi2006-10-06 14:42

Det var inte meningen att låta raljerande. Jag respekterar folks åsikt, och försökte bara få fram att frågan om "vad säger betyg egentligen" är en aning mer komplex än vad som ofta ges sken av.

vinhaggan - Ej medlem längre2006-10-06 14:46

jag håller med smurvlan, jag tänker mer på hur barnen/eleverna uppfattar det här med betyg och vilken press det innebär, jag kommer väl ihåg själv hur det var från den dagen man fick betyg. Jag kanske har lite extrem bakgrund också, eftersom hälften av dom jag gick med i högstadiet hade rakt igenom mvg, sen valde samma hälft och jag samma linje i gymnasiet och där fortsatte det då med 20.0 för mer än halva klassen, med en galen mentor som mobbade åtminstone två elever till att hoppa av bara för att han tyckte att dom inte höll måttet, dvs dom hade inte mvg i dom "viktiga" ämnena, alltså matte och fysik. Så jag är väl emot betyg pga att jag själv har hemskt dåliga erfarenheter av vad det innebär.

dhessner2006-10-06 14:47
Antal inlägg: 44

Vi som är lite äldre måste ha varit väldigt "stressade" i skolan för vi hade betyg från första klass. Ordning och uppförande också....
Personligen tyckte jag det var bra med betyg för då visste man ju vad som kunde förbättras.

thedude - Ej medlem längre2006-10-06 14:47

Jadu, Lyckokatten. Hur bedömer man musik? Det är väl egentligen inte svårare än andra ämnen. Skolverket har ett gäng kritierier som omsätts till lokala kursplaner på skolan. Man ska kunna förstå musik, musiken inverkan på människor, musikens roll i samhället, kunna en del teori och förstå varför man kan ha nytta av den. Myscket musiklyssnande och mycket spelande där samarbetet i ensemblen eller klassen blir helt avgörande för hur bra det slutgiltiga resultatet blir. Både vad gäller ren musikkvalitet, men viktigare: att alla har fått vara med och känt sig delaktika och att alla har fått ut något av lektionerna. Stärkt sina självförtroenden när det gäller att uppträda å sånt... Typ... :-)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?