Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade74
Mobilspel
Pågående20 091

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2017-05-03 23:04
Antal inlägg: 37631

Det viktigaste ät att vi är nöjda med valen vi gjort vad andra tycker om våra val är oviktigt.
Jag är nöjd,Skulle jag inte vara nöjd så är det mitt eget fel.
Jag får allt jag behöver

yora - Ej medlem längre2017-05-03 23:19
Antal inlägg: 251

Jag har alltid vetat att jag inte duger. Inte trott, utan varit helt säker. Försökt kompensera genom att vara så duktig som möjligt. Varit i relationer med män som behandlat mig illa men som jag har känt mig trygg med eftersom jag inte har brytt mig om dem. Tragiskt. Sen fick jag cancer, det kan väl räknas som livskris. När jag insåg att jag hade överlevt hade jag också fått en insikt att det är bara jag själv som kan ta ansvar för hur mitt liv blir. Jag reste i afrika med sönerna, köpte ett ruttet gammalt hus när jag kom hem och renoverade det och flyttade dit. Sade upp mig på jobbet och startade eget. Nu har jag ett bra liv. Och mer som av en slump gick det upp för mig varifrån den kom, den där känslan av att ingen någonsin kommer att tycka om mig för att jag inte duger. Kanske lyckas jag bli av med den så småningom.
Men jag börjar bli gammal, det är inte mycket kvar av livet... Jobbigt att det ska vara så svårt att leva. Och insikten att man inte kommer att förvandlas till någon annan med tiden, att man har samma sig själv att dras med genom hela livet, den insikten är tung. Man är helt enkelt tvungen att acceptera att man är den man är.....

Barn eller inte barn tycker jag är en oviktig fråga. Visst, har man barn så påverkar det livet i mycket hög grad. Men det går ändå inte att leva genom barnen, man måste ha ett eget liv. Att försöka ge barnen en bra barndom är jättesvårt och oerhört krävande eftersom vi inte har ett samhälle som är uppbyggt kring detta. Ibland kan jag känna att det hade varit bättre att inte ge sig in i det, känslan av att jag inte har räckt till fullt ut är ganska stark.

Mellie842017-05-04 01:35
Antal inlägg: 3

Hej markoolio5!

Först vill jag säga att du inte är ensam - jag är snart 33, har aldrig velat ha barn och jag och min partner har landat i det gemensamma beslutet att inte skaffa några. Vilket känns oerhört skönt :) Har dock absolut inget emot barn, jobbar som lärare och umgås gärna med andras ungar. Om du vill ventilera med likasinnade så finns det några barnfri-grupper på Facebook, den största har över 1000 medlemmar och det kan vara skönt att prata av sig där det inte är tabubelagt att välja bort barn (jag gick dock ur den gruppen pga tyckte det var för mycket uttryckt hat mot barn, det fick mig att känna mig illa till mods).

Till den mer generella frågan angående livskriser. Jag har inte upplevt någon sådan och framför allt efter att jag och partner tagit beslut i barnfrågan så känner jag noll stress över saker som "måste" uppfyllas inom en viss tid, tror det minskar risken för livskriser som är åldersrelaterade. Jag jagar inte efter något flashigt karriärsyrke, vi vill inte ha något stort bröllop när vi gifter oss, vi har inga speciella planer för drömboende. Det jag/vi drömmer om är olika resmål men det finns hur mycket tid som helst till detta. Rent allmänt tror jag att man kan undvika livskriser om man försöker göra det bästa av nuet hela tiden, då slipper man tänka "varför gjorde jag inte si när jag hade chansen" eller "varför gjorde jag inte så innan jag blev för gammal". För då vet man att man har gjort sina val så klokt som möjligt utifrån förutsättningarna hela tiden och kan med gott samvete blicka tillbaka och tänka att det kanske inte blev exakt som jag tänkte mig, men jag hade det jäkla trevligt och mådde bra på vägen hit, gjorde så gott jag kunde. Tror man har mycket att vinna på det. Istället för att bara gå och vänta på (eller jobba hårt för) "den stora lyckan" som kanske aldrig kommer.

Sedan vill jag också säga att jag tycker att en människa som vågar bryta normer, är en stark människa. Skaffa barn är normen i vårt samhälle och jag beundrar själv människor som står emot något som "alla andra gör" och istället fattar självständiga, kloka och genomtänkta beslut. Oavsett vad det må gälla.

Mellie842017-05-04 01:46
Antal inlägg: 3

yora: Vill ge en stor kram till dig och önskar att jag kunde tvinga dig till insikten att du visst duger, att du visst är bra, men jag vet att det inte är så enkelt :/ Du har inte bett om råd men jag tänker ändå slå ett slag för att kanske gå och prata med någon om dina tankar, få hjälp med att sortera vad som är känslor, tankar och vad som faktiskt är på riktigt. Terapi har hjälpt mig flera gånger i livet. Det vi tänker om oss själva när vi trycker ner oss själva det är inte fakta, det är tankar, tankar som leder till känslor, som i sin tur leder till att vi tror oss veta vad alla andra anser om oss. Vi tolkar allt i vår omgivning till vår nackdel, människors blickar, kroppsspråk, vad de säger, även om allt detta sker på ett neutralt sätt så får våra hjärnor det till något negativt. Vi skapar våra egna sanningar och har skygglappar på mot allt som motbevisar den sanningen, för vi vill ha rätt och vi vill inte konfronteras med de egentliga skälen till att vi mår dåligt över oss själva.

Bara av det lilla du delar med dig av här tycker jag du låter som en fantastisk kvinna, stark och modig som fasen! Du har ÅR kvar att ditt liv och jag tycker det är så sorgligt att du skulle vilja förvandlas till någon annan. Du har åstadkommit så mycket i ditt liv, du är en intellektuell, stark människa som alldeles säkert är kapabel till att utvecklas och bli en ännu starkare, grymmare, powerkvinna än den du redan är! Förlåt för att jag packar på dig allt detta men jag vill så gärna att du ska få se ljust på resten av din framtid <3

Lill-IT2017-05-04 22:15
Antal inlägg: 31493

Mycket bra skrivet Mellie. Man ska inte var rädd för att be om hjälp när något är jobbigt.

Skickar massor med kramar till dig fina Yora. Även jag tycker att du verkar var en stark och fantastisk kvinna.
Man måste vara lite snäll mot sig själv.. vi är bara människor.

kryddeluntan2017-05-04 22:22
Antal inlägg: 12360

Mycket bra skrivet Mellie och jag håller med Lill. Du är verkligen en fantastisk kvinna Yora. Bara det att du vågar dela med dig gjorde ett starkt intryck på mig. Massor av kramar :-)

yora - Ej medlem längre2017-05-06 23:25
Antal inlägg: 251

Tack, vad gulliga ni är som skriver så fint till mig!!!! Man kan veta att "den här känslan borde jag inte ha" med förnuftet, men att få det att ta sig ända in i känslolivet är en svårare process. Men jag tycker att jag är på rätt väg, genom att jag numera förstår att det bara är en känsla, en känsla som jag inte hade behövt ha. Egentligen är det ju bara jag själv som kan få mig att känna att jag duger, det kan inte komma utifrån. Att jag numera förstår varifrån känslan kommer har hjälpt mig mycket. Jag tänker ibland på vilken tur jag hade som råkade komma på det! Tänk vad många timmar och tusenlappar jag kunde ha lagt på att gå i terapi utan att kanske ens då förstå vad som var fel.....

markoolio5 - Ej medlem längre2017-05-14 21:14
Antal inlägg: 1825

yora: Kom till Nyköping så får du en kram!

ttiittii - Ej medlem längre2017-05-14 21:33
Antal inlägg: 37631

Yoga,Du är världsbäst på att vara Du,och mer en 95% världsbäst på att göra det Du gör dagligen dom andra 5% får Du leva med.och det är så lite så det är inget att störa sig på

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?