Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående21 322

Forumkategorier

Användare Inlägg  
totravel - Ej medlem längre2017-08-22 04:30
Antal inlägg: 4735

Några frågor som uppstår när jag läser trådstarten:

Jag undrar hur Svenskt Skolfoto hanterar sitt kundregister. Sedan undrar jag om du har fått din dator genom jobbet. En annan fråga som uppstår är om du beställde katalogen vid en udda tidpunkt i förhållande till de andra som skulle vilja beställa den. Har dina kollegor och elever också beställt katalogen ungefär samma tid och har du kollat med dem om de har fått en banner från Partykungen i sitt flöde?

IP-adresser är visserligen inte möjliga att koppla till en viss användare, men om du använder en jobbdator kan man säkerligen få fram att det är en gymnasieskola som har ett visst block IP-adresser inom en viss domän och om då Svenskt Skolfoto samarbetar med andra aktörer inom studentbranschen som exempelvis Partykungen skulle man kunna tänka sig att man genom det samarbetet har koll på detta.

Förmodligen synkroniserar Svenskt Skolfoto sina utskick av skolkataloger och du var säkerligen inte den enda på din skola som fick katalogen denna dagen. Det är mer troligt att samtliga som beställt skolkatalogen på just din skola fick den i samma veva.

Man kan säkerligen också rikta en annonskampanj mot en särskild router och synka det med utskicket av skolkataloger. "Idag skickar vi skolkataloger till Västerås och då är följande routers aktuella för en kampanj". Det finns ju avancerade arrangemang för att stamnätets routrar ska kunna veta vilken väg ett visst datapaket ska skickas.

Silverram - Ej medlem längre2017-08-22 07:28
Antal inlägg: 382

En av alla oss som tejpat datorn:

feber.se/webb/art/35..._k amera_o/

Tindris2017-08-22 10:13
Antal inlägg: 3510

En annan sak, när ens uppgifter är för-ifyllda på tex tidningar, som plötsligt vill att man betalar 1 krona för att kunna fortsätta få läsa "stämmer det att det är du som är XXX XXXX"
Hände på en sida när jag skulle skicka efter en present, så fanns redan mina uppgifter fast jag aldrig skrivit in dom? vad händer här?

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-22 18:03
Antal inlägg: 1825

totravel: ska redogöra för så mycket jag kan ...

Datorn ifråga är privat och är köpt privat på Elgiganten. Det är en gamingdator, så svårt att få en kommunal gymnasieskola att bjuda på, hehe. På jobbet har jag en annan dator som jag använder 100 % till jobb förutom att jag kanske fuskar och ser något Youtubeklipp i månaden av egenintresse.

Jag kan inte kolla med eleverna, eftersom de ju skingrats för vinden (de tog ju studenten, återkommer inte). Jag och min medmentor tecknade oss för kataloger, har svårt att tro att andra lärare gjorde det - men mina mentorselever är alltid lite som "mina egna kids" och min medmentor smittades nog av bara farten när jag tecknade mig. Referenserna är därmed synnerligen svårfunna.

Jag tecknade mig samtidigt som eleverna tecknade sig, ingen avvikande tidpunkt alltså. Hörde idag av en kollega (vars dotter tog studenten på samma skola, i en parallellklass till "min") att studentkatalogen kom i brevlådan häromdagen.

Routerteorin ... som av en händelse bytte jag bredbandsleverantör den 1 augusti. Hos den nya leverantören fick jag en ny router. Okej, om jag ingick i en geografisk annonskampanj är det väl logiskt - men eventuella routerspår från tidigare torde vara utraderade (eftersom den gamla routern ligger synnerligen strömlös och nedpackad i en flyttkartong).

Tindris: Mm, och när man internethandlar mycket som jag är det inte ovanligt att mitt namn står intill ett erbjudande för något - vadsomhelst - när jag inte alls webbhandlar, exempelvis tidningsprenumerationer, som du själv exemplifierar. "Klicka här för att beställa, Markus XXXXX." och så en liten hyperlänk "Inte du? Klicka här."

Att storebror finns där är inte en gissning, frågan är bara om storebror ser långt mer än vad vi kan gissa när vi verkligen tar i (och hur laglig övervakningen faktiskt är).

Silverram - Ej medlem längre2017-08-22 18:10

Den här då...

Igår gick jag för första gången in på Kanal5/play på evigheter, nästa gång jag uppdaterade Facebook låg det ett reklaminlägg därifrån.

Jag får ofta upp annonser på FB om varor/ting/händelser som är riktat till de endast 2 personer jag har som vänner där, typ fritidskläder o hundprylar. Vilket jag är totalt ointresserad av o aldrig klickar på.

Idag fick jag upp en annons om en sångkör som ska dra igång. Det är varken mina två vänner eller jag intresserad av... MEN jag vet att en granne till mig håller på med just den verksamheten.

HMMMMM!!!

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-22 19:00

Den första är inte konstig, det är precis så det funkar.

Den andra ... okej, du kartläggs utifrån dina vänners intressen. Det är i och för sig logiskt eftersom man får många vänner genom gemensamma intressen, men det känns som ett intrång att de "spanar" på dina vänner för att rikta annons mot dig.

Det sista ... rätt många håller på med körsång. Min gissning är att det inte har med just din granne att göra. Däremot tycks det vara en felplacerad "random" annons (precis som jag apropå ingenting fick annons från KappAhl när jag stängde av Criteo-annonser).

Silverram - Ej medlem längre2017-08-22 19:20

De två första var i enhet med vad jag förstår hur reklamen är riktad, men den 3e var ingen random... det var inte vilken körsång som helst utan just den som hon håller på med.

mz_lzrd2017-08-22 19:46
Antal inlägg: 2498

Markoolio, fascinerande tråd! Oftast begriper man varför man får den reklam man får, men ditt fall är mysko =)

tindris, det är för att du har betalat något med Klarna. Det brukar stå i prenumerationserbjudandet .

markoolio, jag använder Superantispyware och CCleaner (freeware) regelbundet, då blir man av med en massa cookies. Men tänk på att automatisk inlogg oftast försvinner m CCleaner, så inte så bra om du har automatisk inlogg på många ställen o har glömt dina anv namn/lösenord.

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-22 20:22

mz_lzrd ... Om det är cookies är det bara att rensa i internetalternativ i verktygsfältet. Det rensar dock inte vad Google lagrat om dig i koppling till din mejladress (eller inloggning på Youtube eller någon annan av tjänsterna). Jag överväger att istället installera någon inkognito-webbläsare och köra därigenom, men då får man väl FRA efter sig istället eftersom sådana används till kriminell aktivitet av olika slag ...

mz_lzrd2017-08-22 20:28

Jag tycker jag blir av med en massa reklam för sånt jag precis köpt (och googlat på innan) mha ovanstående program. När jag precis har köpt vandrarkängor vill jag inte se reklam för vandrarkängor i ett år därefter. Tömma cacheminnet räcker inte.

Du kan ha tor. Men som du säger, kan vara riskabelt. Rätt vad det är sätter väl FRA fast dig för att ha försökt sälja din lillasysters oskuld för dödsknark.

mz_lzrd2017-08-22 20:45

Nu känner jag att jag måste förtydliga här: Jag tror verkligen inte du, Markoolio5, skulle försöka göra några skumma affärer. Men FRA kanske sätter dit dig ändå. Fräjmar dig, som det heter i filmer. När vi nu ändå är inne på konspirationsteorier.

yora - Ej medlem längre2017-08-22 23:51
Antal inlägg: 251

Det är äckligt vilken kapacitet dessa sökmotorer har. Jag fick ett mail från en bekant som frågade mig om min åsikt om en namngiven offentlig person i hälsobranschen. Samma dag kom det upp annonser från denna person i hälsobranschen i mitt Facebookflöde. Bara en tidsfråga innan de också scannar av talade telefonsamtal.....

markoolio5 - Ej medlem längre2017-08-23 16:47

mz_lzrd, no worries ... jag förstår sarkasmer. Nä, det är inte så att jag vore rädd för att åka dit för något, och inte heller tror jag att jag skulle "fräjmas" :) Men det är en obehaglig känsla att man kanske är iakttagen ...

markoolio5 - Ej medlem längre2018-09-03 18:40

Upptäckte något häromdagen som kan vara förklaringen till min fråga i trådstarten för ett år sedan:

Jag använder Gmail. Jag är noga med att klicka på "Logga ut" varje gång jag gjort vad jag ska med mejlen. När jag sedan öppnar Google är jag fortfarande inloggad på Google-kontot och måste logga ut där också för att inte bli spårad av sökmotorn.

Med andra ord, när jag loggat in på EN plats måste jag logga ut på TVÅ (eller fler?) platser för att avbryta spårningen. Har inte sett något meddelande om detta från Google. Misstag från deras sida? Nä, knappast.

blankomblank2018-09-03 20:44
Antal inlägg: 1403

I mitt kassasystem kan jag nästan alltid skicka sms eller mail med kvitto bara genom att kunden stoppat i sitt bankkort.
De behöver alltså inte ge mig numret eller adressen. Jag kan inte se hela förstås, men infon finns ju där och kan snappas upp, säljas eller lagras

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?