Spelrum
Giraffen | 22 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 37 |
Mobilspel
Pågående | 20 082 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Motherlode | 2017-09-11 15:10 | |
Som anställd på ett av Sveriges alla apotek, så har privatiseringen sen monopolet föll inneburit stora neddragningar på personal. Det är Stress från att vi öppnar entrédörren till att den stängs. Det kan innebära att vi inte ens hinner gå på toaletten. Jag har arbetat på olika kedjor och det är samma visa mer eller mindre. Det styrs uppifrån hur bemanningen ska läggas. Personal efter kundflöde, och vi personal har i stort sätt inget att säga till om hur man än tjatar. Anledning till att det kan ta lång tid ett expediera en kund som ska hämta ut läkemedel är att det är mitt jobb är att säkerställa att personen förstår hur denne ska hantera sitt läkemedel. Det är INTE bara att ge ut ett läkemedel för att personen i fråga kanske har lite bråttom?! Hanteras preparatet fel, eller interagerar med någon av personens läkemedel kan det medföra katastrofala följder. Och då är det min legitimation som ryker. Det är inte så att apotekspersonalen står och rullar tummarna, Man gör så gott man kan för att undvika en felexpedition. Att hämta ut läkemedel är helt annat än att hämta ut ett paket från posten. Det jag vill komma fram till är att det behövs rådgivning kring användningen av läkemedel, och då får det ta sin tid! | ||
mz_lzrd | 2017-09-11 15:29 | |
Finns det något fall där en apoteksanställd mist sin legitimation pga att en kund använt mediciner fel? Läkare skriver ju ofta ut mediciner som interagerar. Ibland går folk till mer än en läkare i helt olika ärenden. Kan man verkligen hänga en apotekare/receptarie för sånt? Man får för övrigt handskrivna instruktioner om hur ens medicin ska användas när man köper från nätapotek och de ser att man har en ny medicin. Der Eimer, ditt förslag är lysande, givetvis. Annika Strandhäll kanske borde titta på det. Problemet med att driva alla verksamheter i offentlig regi är att man utgår från att alla offentliganställda är eldsjälar som brinner för sitt kall. De kommer att arbeta på idogt och utan dröjsmål helt oavsett om de har några produktionsmål att fylla eller ej och helt oberoende av vad de har i lön och vilka karriärmöjligheter som står till buds. Men nu är det varken önskvärt eller realistiskt att Sverige bemannas av folk vars förvärvsarbeten ses som självbelönande kall. | ||
igne | 2017-09-11 18:46 | |
På sista tiden har jag tillbringat mycket av min tid på olika apotek. Jag har fått hjälp av en mycket kunnig apotekspersonal att komma tillrätta med otroligt många krämpor och därmed sluppit många läkarbesök. Egenvård kallas det, tror jag. Om flera än jag får den här hjälpen så antar jag att det innebär att läkarna blir avlastade vilket i sin tur borde innebära en besparing för samhället. Den här servicen får jag både på statliga och privata apotek. Jag tror, till skillnad ifrån Mz_lzrd, att de flesta människor trivs bäst om de får göra ett bra jobb. | ||
kryddeluntan | 2017-09-11 19:43 | |
Jag har ett jättebra apotek och har fått bra hjälp och råd precis som igne. De kollar jättenoga när jag hämtar min mans hjärtmediciner så att inget blir fel. Bra service och tydlig information. Vänlig och trevlig personal. | ||
ttiittii - Ej medlem längre | 2017-09-11 21:54 | |
Krydde det är nog ett av dom få som är statligt | ||
fdennis | 2017-09-12 21:02 | |
apoteket jag går till är kanon. trevlig och kunnig personal, kort betjäningstid och vid de extremt ovanliga tillfällena som medicinen är slut så får dom in dom fort eller ringer runt till andra apotek för att se om dom har det i lager. | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2017-09-12 21:21 | |
Motherlode ... välkommen till resten av världen där neddragning av personal varit verklighet i 30 år. Det är skit på alla sätt, men långt ifrån unikt. Det gäller både offentlig och privat sektor eftersom sektorerna till stor del konkurrerar med varandra (skolor, äldrevård, apotek, telefonoperatörer, etc.) och offentlig sektor kämpar för att hålla kostnaderna nere för överlevnad och privat sektor kämpar för vinstmaximering. Så fort ett monopol försvinner blir detta effekten. För att bli on-topic igen: jag handlar "allt" online hos ett icke-statligt bolag. Billigare, fraktfritt oavsett mängd, och kan hämtas ut på obekväma tider tack vare att även posten är outsourcad till ICA-butiker, etc. Tillägger att jag inte medicinerar regelbundet mot något, men att nämnda tjänst även finns hos mitt förstahandsval om så skulle behövas. För mig som konsument är det positivt att monopolet avskaffats. För mig som fackligt engagerad är det helt åt skogen. Hade jag varit aktieägare i något privat apoteksbolag skulle det finnas utrymme för ytterligare en vinkel. Den enes död är den andres bröd. | ||