Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 35 |
Mobilspel
Pågående | 19 714 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kryddeluntan | 2017-12-27 22:19 | |
Jag tar också "tantgissa", är ju en en gammal tant :-) | ||
Sopot | 2018-02-02 04:32 | |
Håller med i allt du säger Kurt-Inger! Så rätt så! Snart 25 år sen jag första ggn fick höra exempel på det. En nära manlig vän hade det som strategi, vilket jag inte förstod på den tiden. Så jag trodde han var kunnig och påläst men så var det inte. Allt sedan dess blir jag irriterad på den typen av gissningar | ||
mz_lzrd | 2018-02-02 11:05 | |
Killgissning är ett otyg, om det gäller fakta. Men många använder ordet för att täppa till truten på män i diskussioner utan att behöva besvära sig med att föra fram egna argument. Då betyder ordet bara "Du är en vit cis-man, därför är allt du säger antingen fel eller irrelevant eller både-och". | ||
igne | 2018-02-02 12:26 | |
"Forskare: Därför ”killgissar” killar" "Det är forskare vid bland annat tekniska institutet i Kalifornien som bestämde sig för att testa en hypotes om att högre doser av det manliga könshormonet testosteron kan ligga bakom att en del män ibland verkar luta sig mer mot intuition och magkänsla än eftertanke." www.sydsvenskan.se/2...sa r-killar | ||
SA2012 | 2018-02-02 15:30 | |
Jag har hört "Gubb-googla", som innebär att man ofta tänker högt och dividerar fram- och tillbaka om ett ämne. Blir mycket om och men och "tror att" o.s.v Detta beteende stämmer påfallande ofta in tycker jag :) | ||
Palini | 2018-02-04 20:48 | |
Själv är jag mest fascinerad över att TS stör sig på ett ord som killgissa, men själv slänger sig med ord som "mangris" utan att tveka... | ||
Palini | 2018-02-04 20:49 | |
mansgris... Nej, jag kan inte stava. | ||
mz_lzrd | 2018-02-05 10:02 | |
Du killstavar, Palini. (Det är när män stavar fel). | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2018-02-05 20:42 | |
"män ibland verkar luta sig mer mot intuition och magkänsla än eftertanke." Hur många gånger har man hört "manlig intuition" i jämförelse med "kvinnlig intuition"? Just saying ... fast jag lutar mig förstås bara mot intuition. | ||
kryddeluntan | 2018-02-05 20:49 | |
Gubb-dagis då? Tänker på Biltema och Clas Olsson. Ingen säger Tant-dagis om Lindex och Kapp Ahl. Du har helt rätt markoolio om intuition :-) | ||
mrperfect | 2018-02-09 00:40 | |
Som Ingenjör tänker jag så här: 1 ) jag har ingen aning eller 2) jag har en aning, kan jag tänka ut svaret, sedan blir jag tyst mellan en sekund och tio timmar och svarar sedan: Så här är det: och jag svarar, efter det så kommer en redogörelse för varför jag sade så, då somnar alla eller 3) jag vet svaret, det intressanta är att oftast då jag bara säger vad som är rätt så protesterar en del som inte har en susning vad de talar om , oavsett kön | ||
nenox | 2018-02-09 06:51 | |
Det tog ett tag innan jag insåg följande: Någon bekant uttalar sig övertygande om lösningen på ett problem. Men det som jag trodde var ett välgrundat gott råd var istället en hypotes. Att nånstans i tonläget skulle det gå att utläsa att det var ett förslag på hur man kunde tänka. Efter en del dyrköpta erfarenheter har jag lärt mig att alltid sätta citationstecken runt deras övertygande påståenden. min erfarenhet är att killgissningarnas fördelning mellan män och kvinnor är ungefär 4-1 till männen. | ||
nenox | 2018-02-09 06:59 | |
När killgissningarnas fördelning mellan könen är lika har vi uppnått jämlikhet. Den manliga principen har segrat när kvinnan tagit över den. | ||
mz_lzrd | 2018-02-09 09:41 | |
nenox, du har så rätt. Det samma gäller rasismen. Först när rasifierade människor förtrycker vita människor såsom vita människor en gång förtryckt rasifierade har vi uppnått ett idealsamhälle. I slutänden handlar det om öga för öga, tand för tand och gamla oförrätter som måste sonas av dem som inte ens var födda när oförrätterna begicks. Allt annat är fel. | ||
Rhotheta | 2018-02-09 10:26 | |
Killgissningen är en bieffekt av att män och kvinnor med testosteronprodilerad hjärna tänker själva. Det blir killgissningar och nobelpris i blandad kompott. Östrogenhjärnan tänker inte själv utan sväljer vad den de råkar ha förtroende för säger, så länge det inte innefattar rörliga delar eller elektronik. Det blir en den killgissningar men mest kristaller vibrationer energier andar och ät-dig-smal-med-muffins. Jag gillar testosteronbrudar;-) | ||
mz_lzrd | 2018-02-09 11:40 | |
För inte sådär jättelänge sedan var intuition något som tillskrevs kvinnor, medan män förutsattes grunda alla sina tankar och idéer på benhård fakta. Jag känner ett flertal män som på allvar tror att allt de företar sig, allt de tänker, alla beslut de tar är grundade på fakta och logik. Som regel utmynnar detta förhållningssätt i egendomliga tankevurpor. Killgissning handlar nog till stor det om att män från mycket ung ålder vänjs vid att deras resonemang och idéer uppmuntras och prisas. Så duktig han är, vår Anders! Och titta så söt Lillan är i sin nya klänning. Det finns ärligt talat en hel del chemtrailskådande blådårar av manligt kön. Inom märkliga professioner såsom distanshealing, quantum touch och kolloidalt silvertrams återfinns inte sällan män på ledande positioner. | ||
nitrometan | 2018-02-09 11:58 | |
Rotera.. Testosteronbrudar? Såna du hittar under bilen i garaget? | ||
nitrometan | 2018-02-09 11:59 | |
Rotheta skulle det vara | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2018-02-09 17:46 | |
Håller inte med dig tjotjo; förvisso kan man på ett logiskt sätt på engelska (ibland till skillnad från svenskan) med prefix/suffix "nybilda" ord som egentligen inte finns: "We f**ked up, now we must UNF**K the situation" (jag kom inte på något bättre i stunden, sorry) ... och låta substantiv byta ordklass och bli verb (typ "TEXT me as soon as you know"). Dessa, i synnerhet det sistnämnda, anammas och försvenskas ofta i sociolekter innan det blir av Språkrådet och Akademien godkända ord (både "messa mig" och "texta mig" används flitigt). Svenskan är i det närmaste magiskt nyanserad, som exempel kan ges värre/sämre och värst/sämst där engelskan har ett och samma ord för båda medan vi har en distinktion i bruket, eller att vi har det kraftfulla "ju" som ger ett maktövertag i argumentation eftersom innebörden är ett diskret "som både du och jag vet" och ofta går oemotsagt för att mottagaren inte vill fördummas. "Tap to skip" vs "Tryck för att hoppa över" Är det antalet ord som gör att du upplever engelskan nyansrikare? För mig handlar det i så fall om att: 1) "hoppa över" är ett partikelverb som i sin engelska motsvarighet inte i detta fall är ett partikelverb, tillika ett verb mot ett verb (såsom ett partikelverb på engelska: "discriminate against" inte måste vara partikelverb på svenska "diskriminera"), och 2) "för att" lika gärna skulle kunna motsvaras av det fullständiga "in order to" på engelska (och då bli fler ord än på svenska). Engelskan har säkerligen fler ord än svenskan, men varje ord behöver inte ha en särskiljande nyans, utan mångfalden bero på att engelskan är ett språk som satts samman av låneord från många andra språk (keltiska, franska, latin, germanska språk, etc.). Engelskan har exempelvis två ord för substantivet garanti (guarantee samt warranty), till vilken nytta? Killgissade jag nu? | ||
markoolio5 - Ej medlem längre | 2018-02-09 19:41 | |
Du har helt rätt i att det jag skriver är en tes och inte nödvändigtvis fakta. Det är en kvalificerad gissning ... en killgissning med visst fog :) | ||