Spelrum
Giraffen | 44 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 28 |
Inloggade | 73 |
Mobilspel
Pågående | 20 017 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2018-07-26 17:09 | |
(Nej, vi grillar inte ofta --- blev ett par gånger i juni och någon gång i början av månaden .... .) Så vi har alltså inte ens behövt fundera om det där med förbud och inte... Vi käkar mycket sallad på sommaren istället. | ||
bagarmicke | 2018-07-26 17:29 | |
Självklart skall eldningsförbud införas med omedelbar verkan...allt annat är ju befängt!..beslut tas ju med nuvarande info som grund....det kan dessutom inte ha undgått någon om vad som händer i vårt land Just nu.... Klart man måste införa sanktionsmöjligheter...an nars blir det verkningslöst.....sedan har man alltid möjlighet att inte acceptera dessa och gå den rättsliga vägen och överklaga. Man är alltid själv skyldig att informera sig om vad som gäller för tillfället om man skall genomföra olika aktiviteter.....det finns många informationskanaler att tillgå....i detta fall anlägga öppen eld eller grilla..även här kan man gå den rättsliga vägen om man ex får böter....man kan vägra acceptera och ta det till överklagan och hela den rättsliga processen | ||
igne | 2018-07-26 18:09 | |
bagarmicke. Jag säger inte att du har fel men ... Antag att du bjuder in gäster på kvällen och kanske dricker lite vin. Läser du nyheterna under tiden? Släcker du grillen omedelbart om det då står att eldningsförbud införs med omedelbar verkan? | ||
harenliten - Ej medlem längre | 2018-07-26 19:15 | |
Folk är i allmänhet för dumma för att fatta att man inte ska tända nåt när det är så torrt. Man behöver inte va raketforskare för att fatta att man inte ska göra det. Det fick jag lära mig redan som barn! | ||
_Monkis | 2018-07-26 19:31 | |
Det finns fortfarande vissa äldre som har papperstidning som enda nyhetskanal. Tex några av grannarna på landet. Hade ingen talat om för dom att det blev förbud att grilla på egen tomt här vid 16-tiden idag( Det var iaf då det skrevs i lokaltidningen på nätet) så hade dom fått infon i morgon när tidningen kommer. | ||
micro113 | 2018-07-26 20:16 | |
_Monkis Och dina "äldre" grannar hade alltså varit så dumma i huvudet så att de inte förstod allvaret i sista veckans rapporter? Skämtar du eller? De äldre har gått igenom många faser med akuta åtgärder och skulle inte ens komma på tanken att grilla en sommar som denna .... Fast med äldre kanske du menar folk i 50-60 års åldern? Ja de har uppenbarligen liksom senare generationer levt i skyddad verkstad och tror att deras "rättigheter" överskuggar nödvändighet vid naturkatastrofer .... Självklart kommer mänskligheten dö ut med sådana ägg vid rodret... | ||
micro113 | 2018-07-26 20:19 | |
igne I Grekland blev 26 människor (de flesta barn) överraskade av elden och försökte fly ... Den natten dog minst 74 människor ....... Menar du på fullt allvar att din lilla känsliga skäl som kräver tid att smälta information går före säkerheten för andra? | ||
igne | 2018-07-26 20:56 | |
micro. Jag förstår inte alla dina inlägg. Jag tycker att du är långt ifrån vad Widman vill diskutera. Men det kanske är "min känsliga själ" som rör till det för mig. :) | ||
bagarmicke | 2018-07-26 21:51 | |
Hej igne! Intressant fråga du har! Nu har ju eldningsförbudet föregåtts av veckor med torka och varningar om brandrisk...samt vädjanden om att vara försiktig med eld mm Nu råkar jag också vara en som är ute i skog och mark och genom åren fått lite refarenheter i hur lätt och snabbt eld tar sig och sprids...så jag har inte och skulle aldrig utmana ödet ...efter veckor medvtorka...varningar och rapporter om bränder ..så det blir mat vid spisen eller sallad. Men jag förstår att det både finns aningslösa...oerfarna...k orkade och rena idioter som skiter i förbuden....tyvärr Men intressant fråga!....har föresten vänt och avbrutit en vinterfjälltur när jag att det kom oväder indragandes...den natten och efterkommande dagsr var ca10 personer försvunna på fjället i snöstormen....det gäller att vara observant och inte skämmas över att ta " löjliga"beslut....kan rädda liv! | ||
Läddy - Ej medlem längre | 2018-07-26 23:34 | |
Ni som vet allt: Hur många av bränderna i Sveriges natur 2018 har startat i en grill? | ||
micro113 | 2018-07-27 00:14 | |
Läddy Eftersom du försöker dryga så undrar jag om du själv vet svaret på det ... Ange gärna källa när du presenterar ditt svar ... | ||
micro113 | 2018-07-27 00:16 | |
Jag har just fått lugnande besked från Grekland, min släkt/familj där är säkra .... Känns som om man kan andas lite igen ..... | ||
_Monkis | 2018-07-27 00:49 | |
Micro Du har ingen aning om vilken del av landet jag pratar om. Och oavsett det så tycker jag inte att du ska kalla människor för idioter. I det här området har de flesta boende grillat som vanligt på sina tomter fram till idag när förbudet kom. Och jag tror att det är få av dessa du skulle kalla idioter om träffade dom. | ||
micro113 | 2018-07-27 01:10 | |
_Monkis Om de grillat som vanligt trots brandrisk och bränder som media rapporterat om - så kan det inte vara annat än idioter du pratar om .... Och jag är helt säker på att jag kan säga att de idiotier i det sammanhanget om jag träffar dem ... | ||
Tommy 1979 | 2018-07-27 06:15 | |
Men herregud! Oavsett om det råder något formellt förbud eller inte så säger väl det sunda förnuftet att man inte grillar överhuvudtaget när det är så här extremt varmt och torrt? Seriöst, vad är det för fel på folk? | ||
wildman | 2018-07-27 09:02 | |
Hur många av er som "absolut" inte någonsin grillar öht när det ens är aningens torrt ute röker? Den frågan skulle jag vilja veta. Och då pratar jag även feströker, tar en cigarr med polarna osv. För det gör ni väl inte när det är så torrt? Möjligen inomhus då? Det som skrämmer mig här, och på många forum är hur många som har en världsbild som utgår från att precis alla andra är som er själva. Och alla som inte är det är dumma i huvudet. Som ex kan jag personligen tycka att en gasolgrill, ståendes på en större stenläggning vid ett hus med tillgång till släckutrustning inte utgör en större brandfara nu än någon annan gång. Sen är det självklart så att kommer det ett förbud så efterlever man det ändå, men då är det inte så självklart att det var olämpligt i mina ögon. Och jag skulle också verkligen vilja veta hur många bränder som startat vid grillning hemma på en "riktig" grill. Som jag verkligen poängterade i grundinlägget så har jag inget emot förbudet, min grundfråga var och är, vad är rimligt att man har för "gracetime" mellan ett beslut och verkställande av böter eller annat. Och jag är fullständigt medveten om hur den laga gången ser ut, så du behöver inte förklara den för mig Micro. Jag vill veta vad ni TYCKER är rimligt, och helst utan att ni idiotförklarar varken mig eller någon annan. Kom ihåg - alla människor har olika åsikter, uppfostran och bevekelsegrunder. Det kan också se väldigt olika ut på olika ställen, så man ska också vara försiktig med att dra slutsatser hur andra agerar utifrån hur det ser ut hemma hos en själv. | ||
MrPeasly | 2018-07-27 09:12 | |
Stod på kommunens hemsida att det rådde eldningsförbud o att grillning var ok på egen tomt bara timmar före förbudet. Sedan så gick länstyrelsen ut innan det fanns på kommunens egen hemsida. Gasolgrill på stenplatta är självklart ingen stor risk alls. Parkerade bilar i vägkanten är nog det värsta just nu där har folk inget sunt förnuft. | ||
Tommy 1979 | 2018-07-27 09:49 | |
wildman: Jag har aldrig ens tjuvrökt, så den jämförelsen är irrelevant just för mig personligen. Syftet med mina inlägg är inte att peka finger åt vare sig dig eller någon annan. Min poäng är att det med tanke på extremhettan och -torkan inte ens borde behövas ett förbud, folk borde kunna fatta ändå. Generellt sett undviker jag att kalla mina medmänniskor för idioter, men i det här fallet håller jag med micro. Det är precis vad de är, folk som trotsar förbudet. | ||
Mouche - Administratör | 2018-07-27 11:42 | |
Ingen döms enligt lag till böter eller liknande om det gäller enbart några timmar efter infört förbud. Man blir tillsagd och förhoppningsvis så skäms man lite eftersom man eldat/grillat trots att det är oerhört torrt i markerna och man borde ha vetat bättre. Om något däremot skulle hända så blir det definitivt problem för den som varit dumdristig nog att grilla utomhus. Jag säger som min "extramamma" sa: " Om det nu är så noga med VAR man äter så för jisse namn laga maten inomhus och ät den ute!" Mouche | ||
harenliten - Ej medlem längre | 2018-07-27 21:06 | |
Oj vilket kontroversiellt ämne det här var, samtidigt kan jag inte förstå varför folk blir så sura när dom inte får grilla sin flintastek, ett tips: elda inte när det är torrt ute så ska ni se att det går bättre XD | ||