Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående21 323

Forumkategorier

Användare Inlägg  
krysopras2018-09-30 11:26
Antal inlägg: 657

Jag blir trött av trams om att folk stänger in sig istället för att gå ut på marknader och skaffa vänner. Finns det en reell risk att man får halsen avskuren som det onekligen finns i vissa delar av världen, då håller man sig på sin kant. Allt annat är ansvarslöst, åtminstone mot ens närmaste.

igne2018-09-30 11:31
Antal inlägg: 374

Man bygger ris åt sin egen rygg om man inte förstår att integration verkar åt båda hållen. Till syvende och sist så blir hela Sverige farligare om "vi som är så jävla bra och så jävla duktiga" (suck) inte kan integrera oss med de "så som är så mycket sämre". Det kan gå så långt att murar och övervakningskameror inte räcker till. Det är lätt slå många flugor på samma smäll när de man hatar bor på samma ställe.

krysopras2018-09-30 11:36

Gillar man få familjens cyklar stulna eller vandaliserade, sönderslagna rutor och klotter, sopor som slängs ut från balkongen, att bli hotad i sin trappuppgång eller av gäng som hänger utanför porten - då är gated communities inget för en, det håller jag med om. Men de allra flesta (fattiga och rika och allt däremellan) är mindre trakterade av den sortens aktiviteter i boendemiljön. Ändå är det allt fler som lever så. De som kan, flyttar. De som inte kan blir kvar - men det är inte för att det är exotiskt och spännande och en krydda i tillvaron med våldsbrottslighet inpå och innanför knuten etc. Det är för att de inte har möjlighet att flytta.

De som vurmar för det öppna samhället har inte en susning om vad det innebär när polisen har dragit sig tillbaka och dog-eat-dog råder där man bor. Det öppna samhället är bara öppet för dem som har ett våldskapital.

krysopras2018-09-30 11:40

igne, är det folks plikt att bo i vidriga områden för att de inte ska bli värre? Dumheter.

janne1212122018-09-30 11:49
Antal inlägg: 4722

Undrar varför invandrare bosätter sig i samma områden som sina landsmän?
Kan det ha med trygghet att göra?
Verkar dock inte vara värt att problematisera.

bagarmicke2018-09-30 12:09
Antal inlägg: 238

Janne! För att Gated Djursholm...gated you name it inte vill ha krigsflyktingar och invandrare...

bagarmicke2018-09-30 12:10

Segregation är farligt för alla

bagarmicke2018-09-30 12:12

Lyft blicken frön naveln och se helheten är viktigt och bli öppnare

bagarmicke2018-09-30 12:15

Mycket jobb för ALLA! Om det skall bli bättre...och inte är det genom att stänga in sig för att inte vilja se och slippa vara delaktig

igne2018-09-30 12:20

Det är beklagligt att man inte förstår att ALLA i ett samhälle bidrar till hur samhället ser ut. Vi är ju alla en del av det samhälle vi lever i. VI ÄR samhället. Ännu värre är det att vi har ett parti i Sveriges riksdag som inte förstår det och därmed aldrig kommer att bidra till att människor integreras med varandra och därmed skapa ett tryggt samhälle. De är så barnsligt okunniga om hur integration fungerar så man blir mörkrädd. Otäckt är ordet.

kryddeluntan2018-09-30 12:23
Antal inlägg: 12360

En tråkig trend tycker jag. Det skapar bara problem.

bagarmicke2018-09-30 12:29

Leif Östling personifierar vad många rika tycker och gör..skillnaden är att han försäger sig ..ibland i ett berusat tillstånd! Den klassresan han gjort och den attityden han fått tror jag många ned medel gör

Zergling2018-09-30 14:12
Antal inlägg: 998

Jag tänker på Trayvon Martin som mördades av en "vakt" i ett Gated Community i USA för ett par år sedan. Kombinationen med stand-your-ground-lagen i USA blev 17-årige Trayvons död. Han var hos sin pappa som bodde med sin fru i ett Gated Community. Han hörde alltså dit men vakten hävdade att han inte kände igen honom och kända sig hotad och gick därför fri. Så mycket för säkerheten i ett sådant community. Rädsla och osäkerhet gör alla räddare och farligare. I USA där alla har vapen är det nog lika farligt innanför som utanför.

krysopras2018-09-30 15:42

Igne, integration skapas framför allt av att folk jobbar tillsammans. Inte av att pensionärer och ensamstående kvinnor lever livrädda i sitt eget bostadsområde. Vi har faktiskt inte alla ett ansvar för integrationen, vare sig juridiskt eller moraliskt. Det är inte våra barns ansvar att gå i bråkiga kommunala skolor för att det ska bli en "bättre blandning". De som kommer hit ska anpassa sig. De ska lära sig språket och bidra till sin egen försörjning. (Många gör det - men det är inte de som gör bostadsområden obehagliga och osäkra - de är inte kriminella och behöver således inte bli integrerade av tanter som är rädda för att gå ut med sin lilla hund på kvällen eller småbarnsmammor med barnvagn). I alla andra länder än Sverige är detta fullständigt självklart och inte ett bevis på att Hitler står och frustar i farstun, redo att ta över.

Miominmio11 - Ej medlem längre2018-09-30 16:01
Antal inlägg: 9654

Kloka ord krysopras... håller med
fullständigt :)

Jimk82018-09-30 16:22
Antal inlägg: 213

Det låter ju bra , stäng in alla rika , överklass , snobbar, bygg en mur och lås grinden. Så slipper vi beblandas och ha nåt att göra med dom. Vilket härligt samhälle....

Mouche - Administratör2018-09-30 16:24
Antal inlägg: 24193

Jag säger det direkt så slipper det bli ett evinnerligt raderande.
Den här tråden handlar INTE om Sverigedemokraterna och jag tro nog att de flesta med lite opartisk insikt i det politiska spelet i Sverige håller med om att Sd är lika skyldig eller oskyldig som övriga partier.
Som samtliga partier burit sig åt så borde de ha stora "skäms-mössan på sig hela bunten.

Ta gärna upp sånt men INTE i trådar som handlar om annat utan att trådskaparen visat att hon eller han så önskar.

Mouche

igne2018-09-30 16:40

Mouche har fullständigt rätt i att integrationen har varit usel oavsett vilket parti som har haft makten. Inget snack om det. Men det är i elfte timmen politikerna har förstått att det finns mycket att göra om och att göra det rätt. Att bygga murar är bara att fortsätta på samma väg och låta utanförskapet växa långt utanför Rinkeby, Vivalla och andra förortsområden.

igne2018-09-30 16:50

Krysopras.
Varför ska jag bry sig om alla pensionärer eller andras barn? Det kan väl jag skita i?
Jag bryr mig om alla barn. För mig är alla barn just barn. Jag ser dem inte som fiender. Jag tror att alla barn är anpassningsbara. Jag kallar det mänsklighet.

bagarmicke2018-09-30 16:56

Att integrationen måste bli mycket bättre är helt klart det är allas ansvar! Och där har alla partier misslyckats ...men nu finns en majoritet i sverige som kommer att lyckas med tiden

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?